OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 18 van 440 resultaten
recensie
Mens en maatschappij
24 juli 2009
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
De man die in 2000 met een paar stemmen verschil de presidentsverkiezingen verloor van George W. Bush heeft zich helemaal toegelegd op het milieu. Zijn 'Een ongemakkelijke waarheid' is ook verfilmd en de hele wereld overgegaan. Meer dan duizend lezingen heeft Gore zelf gehouden om de mensheid te overtuigen dat er iets moet gebeuren tegen de opwarming van de aarde. Gore kan momenteel gezien worden als de grootste pleitbezorger van het milieu. Het is interessant het effect van zijn boodschap te bekijken als veranderdeskundige.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
7 juli 2009
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
Hoogleraar Roos Vonk is er op treffende wijze in geslaagd om lastig toegankelijke materie op een eenvoudige en toch deskundige wijze te beschrijven. Het boek leest niet alleen gemakkelijk weg omdat de wetenschappelijke voetnoten ontbreken, maar vooral omdat Vonk haar thema goed weet te presenteren. De inhoud van het boek reikt verder dan die eerste indruk alleen. De auteur behandelt veel psychologische thema's waarmee we in het dagelijkse leven te maken hebben maar waar we ons van de werking niet altijd even bewust zijn.
recensie
Organisatiekunde
6 juli 2009
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
De titel van dit boek nodigt uit tot lezen. 'Hoezo nieuwe stijl?', denk je dan als lezer. En de ondertitel verleidt nog verder: 'Aanpak, instrumenten en modellen voor een excellente bedrijfsvoering'. Alhoewel het boek een goed overzicht geeft van alle instrumenten en methoden, blijft het daar ook bij: de 'aanpak' komt er erg mager van af. Wie daar mee kan leven heeft een overzichtelijk boek met een schat aan informatie. Maar veel meer dan een modellenboek is het niet geworden.
recensie
Coaching en trainen
30 juni 2009
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
In 'Cirkelen rond Kolb' neemt Jeroen Hendriksen de lezer mee in de opvattingen van de leerpsycholoog en pedagoog Kolb. Deze vermaarde wetenschapper heeft de 'leerstijlen van Kolb' ontwikkeld. Maar wat weten we daar eigenlijk van? Hendriksen ruimt een aantal misverstanden over het werk van Kolb uit de weg en laat vooral zien wat diens werk voor betekenis kan hebben voor het leren in organisaties.
recensie
Algemeen management
18 juni 2009
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
De titel van het boek suggereert dat het zich op managers richt. Hoewel 'Het breinboek voor managers' zeker vele praktische voorbeelden kent, wordt de titel niet echt waargemaakt. Daarvoor is het boek te beschrijvend en te theoretisch van aard. Toch is het zeer interessant en niet alleen voor managers. Paul Postma heeft een prettige schrijfstijl en weet zijn moeilijke onderwerp voldoende te larderen met aansprekende voorbeelden.
recensie
Coaching en trainen
18 juni 2009
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
'Kostbaar misverstand' is een fraai vormgegeven boek waarin Jos Arets & Vivian Heijnen voortborduren op het gedachtegoed dat Jos Arets al eerder beschreef in 'Liever (g)een training'. In dit jongste boek krijgt de lezer honderd korte uiteenzettingen gepresenteerd.
achtergrond
Leiderschap
18 mei 2009
Peter de Roode
7-9 minuten leestijd
Veel organisaties lijken zich vandaag de dag voornamelijk bezig te houden met werving & selectie: vijf dagen per week gedurende het hele jaar is men op zoek naar goede nieuwe mensen. Deprimerend daarbij is dat organisaties onvoldoende in staat zijn om hun mensen te ontwikkelen, en evenmin ze voor langere tijd aan zich te binden. Toch is er veel geschreven over de binding van talenten.
recensie
Strategisch management
27 april 2009
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
De bedenkers van de Balanced Scorecard zijn bepaald niet achterover gaan leunen na de introductie van hun gedachtegoed ruim twintig jaar geleden. Inmiddels hebben veel organisaties over de hele wereld ervaring opgedaan met de BS en hebben Robert Kaplan en David Norton in diverse boeken hun inzichten verspreid. In dit boek staat de uitvoering van de strategie centraal. 'Van strategie naar uitvoering' is een overzichtelijk boek dat een goed gedocumenteerd beeld geeft van de wijze waarop organisaties het best tot uitvoering van hun strategie kunnen overgaan.
recensie
Verandermanagement
24 april 2009
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Zoals John Kotter al in zijn boek 'Leiderschap bij verandering' aangaf, start een geslaagde verandering met een gevoel van urgentie. We zijn volgens Kotter veel te zelfgenoegzaam, maar hebben we zelf niet in de gaten. Dus als we als een kip zonder kop druk gedrag vertonen, lijden we aan 'valse urgentie'. In 'A Sense of Urgency' roept Kotter organisaties op om échte urgentie na te streven. Een praktisch boek met veel nuttige tips rond een glashelder thema.
recensie
Verandermanagement
24 april 2009
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Zoals John Kotter al in zijn boek 'Leiderschap bij verandering' aangaf, start een geslaagde verandering met een gevoel van urgentie. We zijn volgens Kotter veel te zelfgenoegzaam, maar hebben we zelf niet in de gaten. Dus als we als een kip zonder kop druk gedrag vertonen, lijden we aan 'valse urgentie'. In 'Een gevoel van urgentie!' roept Kotter organisaties op om échte urgentie na te streven. Een praktisch boek met veel nuttige tips rond een glashelder thema.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
18 november 2008
Peter de Roode
1-2 minuten leestijd
Het is onduidelijk wat de toegevoegde waarde is van 'StrenghtsFinder 2.0' van Tom Rath. Vooral vanwege het feit dat een groot gedeelte van de inhoud al aan bod is gekomen in 'Ontdek je sterke punten' van Marcus Buckingham. Omdat beide auteurs te maken hebben (gehad) met de Gallup-organisatie, gaat het hier niet om plagiaat maar eerder over het uitmelken van een cashcow.
recensie
Strategisch management
17 november 2008
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
In 'Talent aan zet' krijgt u inzicht in de werkwijze van Lowell Bryan en Claudia Joyce, twee McKinsey-partners, over de wijze van waardecreëring door het benutten van talenten. Een indrukwekkend boek, omdat het een zeer goed overzicht biedt van hetgeen er komt kijken wanneer een organisatie haar talenten optimaal wil benutten. Indrukwekkend ook omdat het laat zien dat de twintigste-eeuwse manieren van 'denken en doen' de grootste belemmering vormen voor verdere ontplooiing van talent. Het boek is met name geschikt voor mensen in grote complexe en groeiende organisaties.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
5 september 2008
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
De oprichter en CEO van een grote hotelketen ('Joie de Vivre') in de States vertelt in een indrukwekkend verhaal hoe hij zijn bedrijf heeft weten te transformeren na 9/11. Deze keer niet aan de hand van de kaasschaafmethode, maar met behulp van de inzichten van Maslow. Een geweldig boek waarin CEO Chip Conley als een zeer enthousiast en menselijk persoon naar voren komt, die bovendien zeer belezen is en de lezer her en der nog wat leestips aanreikt.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
29 augustus 2008
Peter de Roode
1-2 minuten leestijd
Aan de hand van een gestructureerd gespreksmodel krijgt de lezer inzicht in de verschillende fasen van een onderhandelingsgesprek. Natuurlijk leer je een vaardigheid niet uit een boek. Maar in 'De winnende dialoog' beschrijft Thomas Benedict alles wel overzichtelijk. Een fris en prettig leesbaar boek bedoeld voor professionals.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
28 augustus 2008
Peter de Roode
'Mission9' is geen managementboek, of beter gezegd: geen traditioneel managementboek. Aan de hand van een science fiction verhaal schetsen Daniel Ofman en Albert Heemeijer een beeld van negen verschillende persoonlijkheden die een gezamenlijk doel nastreven. Het boek heeft als ondertitel 'het geheim van het kernkwadrant' en refereert aan het overbekende managementmodel van Daniel Ofman. De vraag dringt zich op waarom aan dit model nog meer bekendheid gegeven moet worden.
recensie
Algemeen management
27 augustus 2008
Peter de Roode
Filosofie lijkt een vreemde eend in de bijt van het bedrijfsleven. De filosoof die allerlei onderwerpen en vraagstukken diepgaand wil bespreken, staat ogenschijnlijk op gespannen voet met de gehaaste organisatie en zijn gestresste manager. Maar daarin ligt tegelijkertijd ook zijn toegevoegde waarde: stilstaan en bevragen. Na het boek 'Vrije ruimte' dat in 2003 verscheen, zijn de drie auteurs nu met een praktijkboek gekomen. Een aanrader voor iedereen die concreet met filosofie in de praktijk aan de gang wil.
recensie
Algemeen management
21 augustus 2008
Peter de Roode
De populariteit van de dialoog in organisaties neemt toe. Nu veel traditionelere en snellere methoden niet altijd het beloofde effect opleveren, is het de beurt aan het inmiddels eeuwenoude fenomeen van de wat tragere dialoog. In 'Het rondetafelboek' doen de auteurs verslag van een bepaalde dialoogmethode. Hoewel de lezer inzicht wordt geboden in het voeren van een dialoog, komt de betreffende 'rondetafel'-methode niet goed uit de verf.
recensie
Algemeen management
19 augustus 2008
Peter de Roode
Ondanks het feit dat er over management boekenkasten vol geschreven zijn, blijft het onderwerp nog steeds een enorme aantrekkingskracht houden - op zowel de lezer als ook op auteurs. Gevaar en realiteit zijn daarbij dat veel managementboeken 'wijsheden' bevatten die nauwelijks iets toevoegen aan de bestaande literatuur. Zo niet bij Marc Buelens en Annick van Rossem. Zij zijn er in geslaagd een boek te schrijven dat zeer goed wegleest, eigentijdse voorbeelden bevat, nergens afgezaagd is en een prima boodschap heeft voor de lezer. Een aanrader dus!
recensie
Persoonlijke effectiviteit
11 augustus 2008
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
Mensen zijn verbazingwekkend slecht in staat om aan te geven welke factoren hun gedrag beïnvloeden. De algemene opvatting is dat 'overtuigen' een kunst of kunstje is, iets wat je aan je intuïtie kan overlaten. De auteurs van 'Overtuigingskracht' spreken dit tegen: overtuigen is een wetenschap. In een zeer overzichtelijk boek dat voortborduurt op Cialdini's besteller 'Invloed', worden vijftig thema's besproken die zowel voor privé-doeleinden als voor zakelijk gebruik toepasbaar zijn.
recensie
Leiderschap
4 augustus 2008
Peter de Roode
Het werk van een professional in arbeidsorganisaties is de afgelopen jaren behoorlijk complex is geworden. Zo onderhoudt hij niet alleen zijn eigen vakgebied, maar moet er ook voldoende aandacht worden besteed aan zijn netwerk en is het uiteraard de bedoeling dat hij efficiënt en effectief werkt. Daarnaast wordt er van de professional verwacht dat hij een behulpzame en aangename collega is. In 'Floreren als professional' geeft Carolien de Monchy een helder overzicht van de mogelijkheden en onmogelijkheden waarmee een professional dagelijks te maken heeft.