OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    2135973

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 21 van 440 resultaten
    recensie
    Leiderschap
    15 juli 2005
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Robert Quinn zet de ingezette lijn van zijn meesterwerken 'Diepgaande verandering' en 'Verander de wereld' voort en komt nu met een vervolg dat een als praktisch boek bedoeld is. Ervaringen van mensen die een diepgaande verandering hebben doorgemaakt worden beschreven. 
    recensie
    Verandermanagement
    15 juli 2005
    Peter de Roode
    3-5 minuten leestijd
    Wie het inmiddels niet meer ziet zitten met de traditionele opvattingen over veranderen, kan zijn hart ophalen in 'Gedoe komt er toch'. Op een luchtige maar tevens duidelijke manier wordt beschreven wat er mis is met de op de klassieke leest geschoeide manier van veranderen. 
    recensie
    Algemeen management
    12 juni 2005
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    'Volle kracht vooruit!' is een vlot geschreven verhaal waarbij de hoofdpersoon op zoek is naar de visie en het doel in het leven. De vraag waarom er een boek geschreven moet worden over een dergelijk 'uitgekauwd' thema beantwoordt Blanchard met de opmerking dat 'minder dan tien procent van de organisaties die zij bezochten beschikte over een duidelijke doelstelling, een aantal samenhangende waarden of een beeld van de toekomst.' 
    recensie
    Verandermanagement
    12 juni 2005
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Het verhaal van Spencer Johnson (het verhaal is opgedragen aan Blanchard) is een fraaie metafoor voor de wijze waarop mensen veranderingen ervaren. Alle ingrediënten die een verandering toebehoren, worden in het kaasverhaal zeer herkenbaar beschreven. 'Wie heeft mijn kaas gepikt' beschrijft de primaire reactie van mensen om zich af te zetten tegen de verandering en de stappen die gezet moeten worden om weer verder te kunnen gaan.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    12 juni 2005
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Verkocht zal 'Zeven eigenschappen die jou succesvol maken' wel worden, maar ook gelezen? Of beter: ook toegepast? Zitten tieners op een dergelijk boek te wachten? De jeugd van tegenwoordig zou immers nauwelijks lezen en in de ban zijn van computergames en chatten.
    recensie
    Leiderschap
    12 juni 2005
    Peter de Roode
    'Verse vis!' is een verhaal waarin de lezer de schrijfstijl van Blanchard herkent. Dat is niet onlogisch want de auteur is partner bij de Blanchard Company. Zoals vaker met dit soort boeken geldt: de een verafschuwt ze omdat er geen theoretische onderbouwing in zou staan en het gebaseerd is op een flinterdun verhaal. Terwijl de ander juist de mogelijkheden ziet die het boek voor de eigen organisatie kan betekenen, zoals bij voorbeeld het helder over het voetlicht kunnen brengen van een duidelijke boodschap. Desondanks zal menig lezer na het lezen van dit boek een gevoel kunnen overhouden dat 'Verse vis!' 'erg Amerikaans' en 'ietwat overdreven' is. Wie daar mee kan leven kan dit boek als inspiratiebron gebruiken voor het opdoen van ideeën met betrekking tot het vasthouden van veranderingen.
    recensie
    Algemeen management
    5 januari 2005
    Peter de Roode
    4-6 minuten leestijd
    Een boek dat zoveel kritiek heeft op de huidige MBA-opleidingswereld, notabene opgetekend door een insider, zal natuurlijk heel wat stof doen opwaaien. In 'Managers not MBA's', snijdt Henry Mintzberg het thema van (effectief) management aan in relatie tot MBA's. Dat deed hij al eerder in onder meer 'Mintzberg over Management' maar in zijn huidige boek komt de MBA-opleiding meer centraal te staan. 
    recensie
    Strategisch management
    11 november 2004
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    De timing van dit boek had niet beter gekund. In een periode waarin de Nederlandse regering de oplossing gevonden meent te hebben om de (kennis)economie uit het slop te halen met meer, langer en harder te werken, trakteert Kalff de lezer op andere perspectieven. We zouden ons niet langer moeten richten op het Amerikaanse business model maar dienen het Europese bedrijfsmodel in ere te herstellen. 
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    15 september 2004
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Zegt u eens eerlijk: wie van u heeft geleerd hoe hij zijn informatie moet ordenen? En wie werkt er zo geordend dat hij een 'leeg hoofd' heeft en geen stress over zichzelf afroept? Als u deze vragen als 'interessant' bestempelt dan is 'Getting things done' een nuttig en behulpzaam boek. David Allen gaat hierin uitgebreid in op de vraag hoe wij productiever en met minder stress kunnen werken.
    recensie
    Algemeen management
    14 juli 2004
    Peter de Roode
    Een boek dat zoveel kritiek heeft op de huidige MBA-opleidingswereld, notabene opgetekend door een insider, zal natuurlijk heel wat stof doen opwaaien. In 'Managers not MBA's', snijdt Henry Mintzberg het thema van (effectief) management aan in relatie tot MBA's. Dat deed hij al eerder in onder meer 'Mintzberg over Management' maar in zijn huidige boek komt de MBA-opleiding meer centraal te staan.
    recensie
    Personeelsmanagement
    15 april 2004
    Peter de Roode
    4-5 minuten leestijd
    Werken in teams maakt een steeds belangrijker deel uit van organisaties. Hierdoor zouden organisaties in staat zijn om flexibel te reageren op de prikkels vanuit de externe omgeving om zodoende duurzaam concurrentievoordeel te behalen. Het blijkt evenwel dat teams vaak vastlopen en de neiging hebben vast te houden aan bekende structuren.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    14 april 2004
    Peter de Roode
    4-5 minuten leestijd
    'Creativiteit Hoe?ZO!' is niet alleen een heel interessant boek om te lezen en om in te doen, het is vooral de schitterende vormgeving die als eerste opvalt. Veel kleurenfoto's, schema's en tekeningen maken dat je als lezer even het gevoel hebt weg te zijn uit de wereld van managementliteratuur.
    recensie
    Strategisch management
    26 februari 2004
    Peter de Roode
    Dit boek gaat niet over strategie maar over samenhang. Samenhang tussen verschillende onderwerpen zoals: visie, strategie en implementatie maar ook draagvlak creëren, leiderschap en communicatie. In de praktijk blijkt deze samenhang doorgaans ver te zoeken, waardoor managers aan dit boek veel praktische adviezen en instrumenten kunnen ontlenen. Het boek is helder geschreven en is gebaseerd op gedegen literatuurstudie. Daarnaast is het de verdienste van de auteurs dat ze hun eigen opvattingen niet onder stoelen of banken steken.
    recensie
    Strategisch management
    4 januari 2004
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    In deze 4e druk van 'Instrumenten voor strategisch beleid' biedt de auteur een handzaam overzicht aan van beleidsinstrumenten ten behoeve van marktanalyses, doorlichten organisaties, opzetten ontwikkelmogelijkheden van een onderneming en het samenstellen van een strategisch plan.
    achtergrond
    Organisatiekunde
    1 oktober 2003
    Peter de Roode
    8-12 minuten leestijd
    recensie
    Leiderschap
    23 september 2003
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    Er zijn toch al heel wat boekenkasten gevuld met boeken over leiderschap, waarom dan toch maar weer een exemplaar toevoegen aan de reeks? Die vraag zal de auteurs toch ergens door het hoofd geschoten moeten zijn. Hun antwoord daarop moet iets geweest zijn in de trant van 'maar dit boek is anders dan andere'. En daar hebben ze dan ook gelijk in gehad. 'Grip op leiderschap' - geschreven in de reeks van INK managementmodel, een serie voor managers- overstijgt de vele boeken die vanuit één perspectief geschreven zijn. Het boek is zeer verfrissend bij tijd en wijle ook confronterend en bovenal inhoudelijk zeer to the point.
    recensie
    Organisatiekunde
    4 augustus 2003
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    We kennen ze allemaal: de manager die tijdens een zware meeting met een hoog gemiddeld uurloon naar de flipover stapt, een fraaie schets op het papier zet en vervolgens de processtappen weergeeft. De observanten proberen het gevoel van jaloezie te onderdrukken voor het feit dat zij de flipover ook deze keer niet hebben benut. Hun kritiek dat het gepresenteerde model slechts een beperkte weergave van de werkelijkheid is, wordt terzijde geschoven. Het geschetste model biedt immers voldoende aanknopingspunten voor gerichte actie en dat spreekt het bestuur aan.
    recensie
    Organisatiekunde
    2 juni 2003
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Hoe komt het toch dat allerlei plannen, denk aan de prachtige teksten opgesteld in de visie- en de missiebrochure, nooit hun toepassing krijgen in de praktijk? Deze vraag en vooral de vraag wat we eraan kunnen doen, stelt Nuiver centraal in het alleraardigste boekwerkje 'Doen wat je bedacht hebt'.
    recensie
    Organisatiekunde
    4 maart 2003
    Peter de Roode
    Kennismanagement is geland, het nieuwe is eraf, organisaties kunnen aan het werk. Het blijkt evenwel dat een goede structurering van het onderwerp ontbreekt, laat staan dat een goede werkwijze aanwezig is om kennismanagement in de organisatie in te voeren. Toch verlangt de 'day to day business', antwoorden op onder meer de volgende vragen: Zijn er hiaten tussen vraag en aanbod van kennis?; Op welke wijze kunnen deze hiaten worden opgelost? En: Moet er meer extern worden geworven? Die vragen blijken onvoldoende beantwoord te kunnen worden door allerlei informatiesystemen die in de organisatie aanwezig zijn.
    recensie
    Leiderschap
    13 januari 2003
    Peter de Roode
    'In het belang van de zaak' van Robert Quinn stelt het thema empowerment centraal. Daarmee trekt Quinn de lijn door die hij in zijn eerdere werken aan de orde stelde, namelijk dat echte verandering slechts dan mogelijk is wanneer mensen ècht willen. Desondanks lijkt het verrassend dat Quinn een boek wijdt aan een thema dat enkele jaren geleden in het bedrijfsleven totaal niet uit de verf kwam. Waarom dan nu opnieuw? Empowerment is naar de mening van Quinn door organisaties volledig verkeerd geïnterpreteerd en daardoor ook mislukt. Daarom worden de uitgangspunten van empowerment in dit boek scherp gedefinieerd en krijgen managers een zeer concreet instrument aangereikt om de (extra) energie -die in alle medewerkers aanwezig is- te ontsluiten.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden