OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 22 van 440 resultaten
achtergrond
Algemeen management
9 januari 2003
Peter de Roode
9-13 minuten leestijd
Om het hoofd te kunnen bieden aan de grote concurrentiedruk als gevolg van dynamische marktontwikkelingen, gaan organisaties actief hun kennis managen. Kennismanagement lijkt daarmee een logische optie om de enorme hoeveelheden gegevens, informatie en kennis die zich in een geïsoleerde positie in de organisatie bevinden, beter onderling te kunnen afstemmen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
8 januari 2003
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Door de grote hoeveelheid informatie die mensen tot zich moeten nemen als gevolg van de snelle veranderingen in de maatschappij, neemt het belang van goede besluitvorming voor organisaties en overheden steeds meer toe. Russo en Schoemaker illustreren in 'Effectieve besluitvorming' dat besluitvormers lang niet altijd de informatie gebruiken die hen ter beschikking staat om tot een weloverwogen besluit te komen.
recensie
Leiderschap
8 maart 2002
Peter de Roode
3-5 minuten leestijd
In 'Diepgaande verandering' van Robert Quinn speelt het individu de hoofdrol in de turbulente omgeving die we dagelijks ervaren. Hoe verander je mensen die geneigd zijn de schuld doorgaans buiten zichzelf te zoeken?
recensie
Leiderschap
8 maart 2002
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
In 'Verander de wereld' gaat Robert Quinn in dezelfde lijn verder als in zijn prachtige werk 'Diepgaande verandering'. De angst die als je als lezer zou kunnen hebben is dat beide boeken 'meer van hetzelfde zijn', is gelukkig volledig ongegrond.
recensie
Personeelsmanagement
13 december 2001
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Na zijn vorige boek 'Alles mag' was ik eigenlijk benieuwd of van Stratum in 'Nix is wat het lijkt' op dezelfde manier verschillende schrijvers en thema's met elkaar wist te integreren. En ik moet zeggen: ook deze keer slaagt hij in ruime mate om aan de hand van een aantal inspiratiebronnen een lezenswaardig boek te schrijven waarin de onderwerpen, strijd, cultuur en belevenissen de rode draad vormen.
recensie
Organisatiekunde
13 december 2001
Peter de Roode
Dit is geen boek voor IT-nerds of software freaks. Geen HTML, Perl of Java. Maar 'gewoon' over strategie en implementatie. De techniek is het middel om het doel te bereiken, niet meer en ook niet minder. Goede technologie en goede leerprogramma's zijn dan ook niet voldoende in de ogen van de auteur voor een succesvol E-Learning programma. Vandaar dat 'zachte' factoren, zoals cultuur, communicatie en leiderschap uitgebreid aan bod komen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het boek 'E-Learning' bedoeld is voor trainers, managers en consultants.
recensie
Marketing
6 juni 2001
Peter de Roode
4-5 minuten leestijd
Deze recensie is geschreven naar aanleiding van de oorspronkelijke, Engelse editie van het boek, 'Driving Customer Equity'.
recensie
Marketing
6 juni 2001
Peter de Roode
3-5 minuten leestijd
Vanaf het begin had dit boek mij in de greep en liet het mij ook niet meer los. Tot op het eind hebben de drie auteurs - die allen een behoorlijke staat van dienst hebben - veel te melden en dit alles in een prettige schrijfstijl verpakt.
recensie
Algemeen management
20 mei 2001
Peter de Roode
Jane Clarke verplaatst zich in haar boek in de schoenen van de medewerker die in zijn organisatie wordt geconfronteerd met politieke spelletjes. De timing van het boek lijkt perfect gekozen in een tijd waarbij reorganisaties, fusies, stakingen en veranderingen eerder regel dan uitzondering lijken te zijn. Immers, zo betoogt de auteur, juist bij veranderingen is er sprake van een hoog politiek gehalte.
recensie
Marketing
7 januari 2001
Peter de Roode
3-5 minuten leestijd
Er is zoveel over klantgerichtheid geschreven dat ik altijd weer benieuwd ben welk perspectief de auteur de lezer deze keer weer voorschotelt. Het perspectief dat de auteurs van 'Met kop en schouders' bieden is verfrissend en origineel: diverse perceptiefactoren van de klant.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 juli 2000
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Deze vertaling van 'First things first' is meer dan een managementboek. 'Prioriteiten' gaat over een manier van leven. Managers zouden er een hele duidelijke boodschap uit kunnen halen wanneer zij de hamvraag van het boek 'Hoe komt het toch dat prioriteiten bij mij niet op de eerste plaats komen?', voor zichzelf zouden beantwoorden.
recensie
Marketing
26 juli 2000
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
Met enige scepsis begon ik aan dit boek er van uitgaand dat op het gebied van klachtenmanagement niet echt veel nieuws onder de zon gepresenteerd zou kunnen worden. Was er nog wel behoefte aan literatuur na het uitstekende werk van Møller en Barlow 'Een klacht, een geschenk uit de hemel'?
recensie
Marketing
25 januari 2000
Peter de Roode
3-5 minuten leestijd
Als je ruim 250 interviews hebt gehouden onder 14 van de meest succesvolle organisaties in de V.S. dan moet je iets te melden hebben. En Leonard Berry heeft dat.
recensie
Marketing
8 januari 2000
Peter de Roode
4-6 minuten leestijd
Met zeer veel plezier heb ik 'Waarom we kopen wat we kopen' van Paco Underhill gelezen. Het boek neemt de lezer vanaf het begin mee naar de winkelvloer waar klant en organisatie elkaar ontmoeten.
recensie
Marketing
13 oktober 1999
Peter de Roode
3-5 minuten leestijd
Vooral een torenhoge verwachting over zijn boek gecreëerd. Het boek begint namelijk met ongeveer 40 referenties van allerlei mensen - niet de minst vooraanstaande personen - die in drie à vier regels lovende aanbevelingen schrijven over het boek.
recensie
Marketing
9 augustus 1999
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Wie aan teams denkt, krijgt onwillekeurig een associatie met Belbin en zijn rolopvattingen. Het was voor mij een verademing dat Arend Ardon in 'Klantgestuurde teams' het werk van Belbin in het geheel niet besprak.
recensie
Marketing
21 maart 1999
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Waardering door klanten is het eerste boek uit een serie over Totale Kwaliteit en het INK- model. Uitgangspunt van het boek is om de praktische betekenis zichtbaar te maken van het centraal stellen van de klant in organisaties.
recensie
Marketing
18 mei 1998
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
De auteurs van 'Groeien door tevreden klanten' zijn er in geslaagd een goed studieboek op de markt te brengen waarin theorieën zijn opgesteld aan de hand van jarenlang onderzoek.
recensie
Marketing
18 mei 1998
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
'De klant als kern van de zaak' is een soort ideeënboek geworden. Whiteley en Hessan schudden met het grootste gemak talrijke ideeën, over het centraal stellen van klanten, uit hun mouw.
recensie
Marketing
18 mei 1998
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
'Een klacht, een geschenk uit de hemel' zal hét handboek worden voor die organisaties die een klantvriendelijke cultuur nastreven. Door de heldere schrijfstijl van Barlow en Möller wordt een uitstekend overzicht geboden op het gebied van klachten.