OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 10 van 245 resultaten
recensie
Marketing
27 maart 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Joris Merks geeft in Schizofrene marketing feilloos aan waarom en hoe de online en offline wereld beter kunnen samenwerken. Hoe ze dezelfde taal kunnen spreken en wat ze van elkaar kunnen leren. Communicatiewetenschapper Merks werkte eerder als media-analist, reclamestrateeg en marktonderzoeker, zodat hij ook nog eens de onderlinge verbanden tussen deze disciplines weet te leggen.
recensie
Marketing
26 maart 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Over twee jaar heeft vrijwel iedere Nederlander een smartphone. Met de recente uitrol van 4G kan de Nederlandse consument opeens veel meer met zijn tablet en smartphone, zoals beeldbellen, live videostreams bekijken, en razendsnel foto’s en filmpjes delen met vrienden. Voor iedere marketeer die weet dat hij hier wat mee moet, maar geen idee heeft waar hij moet beginnen, schreef internetondernemer en docent Patrick Petersen het Handboek Mobile Marketing, met als ondertitel ‘Mobile Marketing effectief inzetten’.
interview
Marketing
18 maart 2013
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Wat hebben webvertising, zoekmachinemarketing, emailmarketing en social media gemeen? Ze zitten allemaal in de toolkit van de online marketeer. Maar mobile marketing ontbreekt daarin nog veel te vaak, en dat is een gemiste kans, stelt internetondernemer en docent Patrick Petersen. In zijn Handboek Mobile Marketing geeft hij aan hoe organisaties hun mobiele marketingstrategie het beste kunnen vormgeven.
recensie
Marketing
8 februari 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Social media een hype? Vrijwel niemand durft die stelling nog aan. En terecht, want social media zijn niet meer weg te denken, constateert Sjef Kerkhofs, auteur van Social Media Marketing.
interview
Marketing
11 januari 2013
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
In de marketingwereld leidt de kloof tussen online en offline marketing tot onduidelijkheid. Tot een schizofreen merkbeeld bij consumenten. Dat moet en kan beter, bewijst Joris Merks in zijn boek Schizofrene marketing.
interview
Algemeen management
11 december 2012
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Breinboeken verschijnen aan de lopende band. Met als belangrijkste inzet de vraag in hoeverre ons brein maakbaar is. Ria van Dinteren gaat ervan uit dat de inhoud van onze hersenpan wel degelijk maakbaar is. In Brein in training beschrijft ze hoe opleiders en trainers breinkennis kunnen toepassen.
interview
Personeelsmanagement
2 november 2012
Paul Groothengel
7-9 minuten leestijd
Geen herrie maar harmonie. Wie wil dat niet? Adviseur Richard de Hoop laat in zijn boek Herrie of harmonie? zien hoe en waarom je een team net zo uitgebalanceerd moet samenstellen als een orkest. Hij vergelijkt de karakters van mensen met muziekinstrumenten. Dat zorgt voor opmerkelijke inzichten. Bent u een energieke trom, een bedachtzame harp of een creatieve gitaar?
interview
Persoonlijke effectiviteit
23 augustus 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
In onze hectische maatschappij wordt het steeds belangrijker om je boodschap kort en helder over te kunnen brengen. En snel en doeltreffend op anderen te reageren. Een goede debattechniek is daarbij een uitstekend hulpmiddel, stelt Roderik van Grieken. Hij schreef met Arthur Noordhuis en Donatello Piras het boek Debatteren om te winnen, met als ondertitel ‘De kunst van het overtuigen’.
interview
Personeelsmanagement
20 augustus 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Hoe hou ik mijn mensen gemotiveerd? Veel leidinggevenden vragen zich dat dagelijks af. Maar volgens adviseur Patries Quant hoeft dat helemaal niet, want medewerkers zijn zélf verantwoordelijk voor hun motivatie. In haar boek getiteld Gemotiveerde medewerkers! laat ze zien dat traditionele organisaties maar beter kunnen overschakelen op Het Nieuwe Werken, want dan komt de motivatie vanzelf weer opborrelen.
interview
Reclame en verkoop
1 augustus 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Waarom doen mensen zaken met elkaar? Om de marketing P’s van prijs, promotie en product? Nee, vergeet het maar. Mensen doen zaken met elkaar omdat ze het elkaar gunnen. De gunfactor is in het zakenleven wat de X-factor is voor popsterren: je hebt het nodig voor succes. Dat stelt Michiel Cobben in zijn boek Verhoog je gunfactor.
interview
Leiderschap
13 juni 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Diversiteit, meer vrouwen aan de top, wellicht een quotum, die discussie houdt de gemoederen al jaren bezig. Onzin, zegt bedrijfsadviseur Paul van Loon. Mannen moeten gewoon zelf meer vrouwelijk gedrag gaan vertonen. Hij pleit in zijn boek getiteld Echte kerels doen het anders voor een nieuw soort leiderschap: minder haantjesgedrag, meer luisteren, overleggen en aanvoelen.
interview
Marketing
8 juni 2012
Paul Groothengel
10-14 minuten leestijd
Traditionele marketing is dood. Leve guerrillamarketing. Dat is de overtuiging van auteur en adviseur Cor Hospes. In zijn boek De guerrillamarketingrevolutie geeft hij diepgaand inzicht in de aard en werking van guerrillamarketing.
interview
Verandermanagement
7 juni 2012
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Als communicatieprofessional kies je je rol in verandercommunicatie. Afhankelijk van de situatie, en in overleg. Dat stelt Monica Wigman, senior communicatieadviseur voor Maatschap voor Communicatie, in haar boek Regel jij het draagvlak? Ze schreef dit boek over verandercommunicatie niet alleen voor communicatiemedewerkers en communicatieadviseurs maar ook voor HR-medewerkers en managers.
recensie
Algemeen management
24 mei 2012
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Of het nou gaat om een nieuwbouwproject, het invoeren van Europese regels of de aanleg van een nieuwe metrolijn, er zijn altijd mensen en partijen bij betrokken met uiteenlopende belangen. De vraag is dan: hoe proberen zij hun invloed uit te oefenen? Door tijdig te analyseren wat de belangen en machtsposities van al die mensen en partijen zijn, bereik je eerder breed gedragen oplossingen. Dat stellen Leon Hermans en Telli van der Lei, beide universitair docent aan de TU Delft. in hun boek Actorenanalyses.
recensie
Algemeen management
24 mei 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Kies de juiste mensen om je heen. Maak fouten. Gebruik humor om spanningen weg te nemen. Dat zijn een paar van de praktische adviezen die projectmanager Ellen Budde geeft aan managers. Ze is gespecialiseerd in verandertrajecten en schreef Alle kikkers in de kruiwagen.
interview
Marketing
27 april 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Traditionele marketing is dood. Leve guerrillamarketing. Dat is de overtuiging van auteur en adviseur Cor Hospes. In zijn boek De guerrillamarketingrevolutie geeft hij diepgaand inzicht in de aard en werking van guerrillamarketing. En biedt hij een uitgebreide staalkaart aan guerrillastrategieën.
recensie
Reclame en verkoop
18 april 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Acquisitie, het is voor menigeen een regelrechte ramp. Langsgaan bij een prospect kost je zo een paar uur, bellen is efficiënter maar weinig effectief. Een goed alternatief is Telefacing, acquireren via telefoon en online beeld. De verkoopcoaches Joost Zonneveld en Ron van der Maarel schreven hierover het boek Telefacing.
interview
Leiderschap
18 april 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Wat voor leider ben ik? Dat is een vraag die iedere leider zichzelf wel eens stelt. Of in ieder geval zou moeten stellen, vinden de managementtrainers Carin Suurenbroek en Henk van de Steege. Zij schreven het boek Wat voor leider ben jij? waarin ze tien dimensies van leiderschap behandelen.
recensie
Marketing
12 april 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Converseer met je klanten. Breng ze in de boardroom en gebruik hun feedback. Groei uit tot Conversation Company. Dat is het advies van marktonderzoeker en wetenschapper Steven Van Belleghem, in zijn boek De Conversation Company. Centraal daarin staat hoe je je medewerkers met klanten kunt verbinden en hoe sociale media daarbij kunnen helpen.
interview
Communicatie en media
4 april 2012
Paul Groothengel
11-15 minuten leestijd
Je mag ‘m gerust de koning van het reputatiemanagement noemen. Cees van Riel introduceerde als eerste een concrete maatstaf om reputaties van bedrijven te meten. Waarmee hij aantoonde hoe groot het belang van reputatie kan zijn. Met zijn nieuwe boek De alignment-factor met als ondertitel ‘Leveraging the power of total stakeholder support’, gaat hij een flinke stap verder. Een gesprek met deze hoogleraar corporate communicatie over onder meer de wijze waarop je een langetermijnrelatie bouwt met al je stakeholders, de positie van de communicatieprofessional, en alignment-in-praktijk. ‘Bij Philips begon het proces van alignment bij de Board.’