OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 12 van 240 resultaten
recensie
Algemeen management
23 april 2010
Paul Groothengel
3-4 minuten leestijd
Middenmanagers hebben het niet makkelijk. Aan alle kanten wordt hard aan hen getrokken. Adviseur en coach Annemarie Mars schreef met het boek Jongleren met loyaliteiten een boeiende handleiding voor middenmanagers die optimaal in balans willen blijven.
interview
Marketing
17 februari 2010
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Waarom kopen we wat we kopen? Dat is de heilige graal waar marketeers en merkenbouwers al jaren naar zoeken. Tjaco Walvis, partner van merkadviesbureau THEY, dompelde zich twee jaar lang onder in de uitkomsten van neurowetenschappelijk onderzoekliteratuur, en constateert in zijn boek Uit de grijze massa dat consumenten onbewust kopen, maar niet irrationeel. Marketeers kunnen hun huidige koopmodellen definitief bij het grof vuil zetten.
recensie
Marketing
4 februari 2010
Paul Groothengel
3-4 minuten leestijd
Is een consument een rationele koper of een ongeleid projectiel? Vooral het laatste, aldus Tjaco Walvis, partner van merkadviesbureau THEY. In zijn boek Uit de grijze massa biedt hij merkenbouwers een panklaar recept hoe ze om moeten gaan met consumenten die onbewust, maar niet irrationeel handelen.
recensie
Marketing
15 januari 2010
Paul Groothengel
3-4 minuten leestijd
Marketeers zijn de weg kwijt. Ze staren zich blind op hun heilige modellen en vergeten zich te verdiepen in de werkelijke drijfveren van hun klanten. Hoe het dan bij voorkeur wel moet, beschrijft Geert Stox in zijn boek De ware aard van de marketeer. Een prikkelende rondgang langs onderliggende drijfveren, merksystemen en de evolutiepsychologie.
interview
Marketing
18 december 2009
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Je moet je aanpassen om te overleven. Wat volgens Darwin voor dieren en planten geldt, geldt volgens Cor Molenaar ook voor winkeliers. De marketing- en internetgoeroe schreef Het nieuwe winkelen, een handboek voor retailers die zich het hoofd breken hoe ze het beste met internet om kunnen gaan. Een interview.
recensie
Marketing
17 december 2009
Paul Groothengel
3-4 minuten leestijd
Met Het nieuwe winkelen schreef Cor Molenaar een helder handboek voor winkeliers die (nog steeds) niet weten hoe ze met de opkomst van internet moeten omgaan.
interview
Algemeen management
1 december 2009
Paul Groothengel
13-19 minuten leestijd
Familiebedrijven zijn als de dood voor externe financiers. Ze vrezen dat het gedaan is met hun bedrijfscultuur zodra ze hun autonomie opgeven. Gevolg van die huiver is dat het gros met rare vooroordelen rondloopt over private equity en over de mores op de beurs. Hoe terecht is hun argwaan?
interview
IT-management / ICT
19 november 2009
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Steeds meer mensen zijn actief op Hyves, Flickr, YouTube, Facebook, My Space en LinkedIn, en bloggen of twitteren er vrolijk op los. Netwerken van mensen met dezelfde interesses, doelen of belangen floreren, de rol van communities en social media is niet meer weg te denken. Mediaspecialist Erwin Blom van The Crowds schreef het Handboek Communities, ‘voor iedereen die communities en social media wil leren kennen, begrijpen en succesvol wil inzetten’.
interview
Verandermanagement
28 juli 2009
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Gooi al die overbetaalde adviseurs de deur uit. Want ze zijn als verzekeringsagenten die scoren door je angst aan te jagen. Ze kosten je klauwen met geld. En je schiet er echt niets mee op. Het goede nieuws: alle gewenste kennis is er al! Bij de werknemers op de werkvloer. Stop met analyseren. Kost veel te veel tijd, en je komt alleen maar meer problemen tegen. Missies? Bullshit. Kies voor delegerende dictators. Aldus socioloog en consultant Cees Min in zijn boek Bye bye consultant.
recensie
Algemeen management
6 april 2009
Paul Groothengel
4-5 minuten leestijd
Met Het Breinboek voor Managers van Paul Postma hebben we er weer een boek over de werking van onze grijze massa bij. Postma beschrijft daarin op heldere wijze hoe ratio en emotie stuivertje wisselen tussen onze oren. En geeft managers praktisch advies hoe je, vanuit de kennis over het brein, de zaken - of beter de mensen om je heen - kunt aanpakken.
interview
Algemeen management
30 maart 2009
Paul Groothengel
4-5 minuten leestijd
Hoe denken je collega’s en medewerkers? Hoe nemen ze hun beslissingen? En hoe werkt dat in je eigen brein? Daarover gaat Het breinboek voor managers van Paul Postma. Maken we altijd rationele keuzes? Vergeet het maar. Het is vaak ons instinct dat leidend is. Zonder dat we dat zelf door hebben. Marketingman Postma, directeur van Paul Postma Marketing Consultancy, voorheen partner van Ernst & Young- schreef er een boeiend boek over.
interview
Communicatie en media
13 maart 2009
Paul Groothengel
3-5 minuten leestijd
Communicatiemensen moeten zich opwerpen als strategisch partner voor het topmanagement. Dat doen ze nu nog veel te weinig. En dat leidt tot harde kritiek op de communicatiefunctie, schrijft Vera de Witte in haar boek De professionele communicatieafdeling. Ze is hoofd Communicatie & Marketing CAOP, kennis- en dienstencentrum op het terrein van arbeidszaken in het publieke domein. Haar boodschap: de communicatieafdeling kan en moet zich ontwikkelen tot strategische partner van het management. En wel nu, anders gaan andere disciplines met communicatie aan de haal.
recensie
Communicatie en media
25 februari 2009
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Wie het boek De professionele communicatieafdeling van Vera de Witte dichtslaat, vraagt zich af waar het toch zo vreselijk mis is gegaan met de communicatieafdeling. Want terwijl ze de laatste jaren steeds meer ruimte heeft gekregen om strategische waarde aan de organisatie toe te voegen (‘de deur van de Board staat voor communicatie altijd open’), is ze verstrikt geraakt in uitvoerende taken. En dus groeit de onvrede onder het topmanagement. Want die redeneert dat communicatie wel wat meer mag leveren dan het antwoord op de vraag of de personeelskrant ja dan nee online moet. Het is geen prettige ontwikkeling voor de communicatiefunctie, gezien ook de onbarmhartig aanrollende ontslaggolf.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
3 februari 2009
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Hoe kan ik mijn problemen tackelen en laten draaien naar kansen? Hoe krijg je het halflege glas weer halfvol? Dat is het thema van het boek Huh?! van Berthold Gunster. Hij laat overtuigend zien hoe makkelijk we vastlopen in onze eigen gedachten. En zo van een probleem een tragedie maken.
interview
Persoonlijke effectiviteit
29 januari 2009
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Hoe tover je een probleem om in een mogelijkheid? Dat is de essentie van het gedachtegoed van Berthold Gunster. We denken ons vast in verstikkende ‘ja-maars’ terwijl een open levenshouding met een ‘ja-en’ manier van denken ons aantoonbaar meer oplevert. In zijn boek Huh?! beschrijft Gunster vijftien uiteenlopende strategieën om het spreekwoordelijke halflege glas weer te zien als halfvol. Kantelen en omdenken is daarbij het onontbeerlijke gereedschap.
recensie
Strategisch management
29 december 2008
Paul Groothengel
3-4 minuten leestijd
In hun boek Authentieke organisaties. Echte merken. constateren Edwin Winter en Wouter van der Weijden dat marketeers druk bezig zijn met het bouwen aan sterke merken, maar daarbij de collega’s vergeten. En die vormen nou juist samen het merk. De kloof tussen sterke en échte merken valt te overbruggen met doordachte, internal branding.
interview
Strategisch management
15 december 2008
Paul Groothengel
4-5 minuten leestijd
Veel organisaties zijn druk met het kweken van een sterk merk, maar vergeten de vervolgstap te maken: hun mensen zijn zélf het merk. Hoe pak je dat aan? Bijvoorbeeld met internal branding, zegt Wouter van der Weijden, partner van adviesbureau &Samhoud. Hij schreef met zijn collega Edwin Winter, managing partner van hetzelfde bureau, het boek Authentieke organisaties. Echte merken.
interview
Verandermanagement
30 oktober 2008
Paul Groothengel
4-5 minuten leestijd
Hoe statisch is de cultuur van de organisatie waarin u werkt? Wel eens geprobeerd er iets aan te veranderen? Blijf proberen, maar weet waar u aan begint. Want het structureel veranderen van een cultuur is het meest weerbarstige onderdeel van ieder veranderingsproces. Dat is een van de belangrijkste boodschappen uit de bundel Veranderen van organisatiecultuur, onder redactie van organisatiefilosoof Rob van Es.
interview
Organisatiekunde
6 oktober 2008
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Wát een vooringenomen kwast. Wát een bralaap-met-oogkleppen-op. Bij anderen herkennen we de patronen moeiteloos. De eerste indruk telt, dus een oordeel is makkelijk geveld. Maar als het over onszelf gaat, gaat die patroonherkenning opeens een stuk minder makkelijk.
interview
Algemeen management
10 juni 2008
Paul Groothengel
9-13 minuten leestijd
In het boek Wie is hier nu eigenlijk de baas? geeft filosoof en journalist Ben Kuiken mentale krachttraining voor managers. Vanuit praktische managementvragen surft hij langs het gedachtegoed van zowel klassieke als moderne filosofen. Niet om panklare antwoorden te vinden, maar om de lezer aan te zetten tot denken.