OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 5 van 244 resultaten
interview
Communicatie en media
21 juli 2020
Paul Groothengel
6-8 minuten leestijd
Leiders en managers zijn vaak doodsbenauwd voor spreken in het openbaar of het geven van interviews. Totaal onnodig, bewijst presentatie- en mediatrainer Machteld Kooij in haar boek Het monster met de gouden ogen - Presentatie én mediatraining. ‘Draai je angst om te spreken of een interview te geven om, zodat je blij bent dat je het publiek of de journalist iets kunt geven.’
interview
Marketing
6 april 2020
Paul Groothengel
9-12 minuten leestijd
Prominent op het tableau van marketingwetenschappers staat Peter Leeflang, ruim drie decennia marketinghoogleaar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Als we met hem het vakgebied overzien, valt op dat marketing eigenlijk een amalgaam is van consumentengedrag, onderzoek, cocreatie, digitaal pionieren en innovatie
interview
Leiderschap
25 maart 2020
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Om een High Performance Organisatie te worden, heb je High Performance managers nodig. Die moeten zowel visionair zijn als praktijkgericht. Zowel leider als manager. Daartoe moeten ze zich richten op De 5 principes van High Performance leiderschap, schetst onderzoeker en HPO-specialist André de Waal in zijn gelijknamige boek.
interview
Persoonlijke effectiviteit
29 oktober 2019
Paul Groothengel
7-9 minuten leestijd
Werk genoeg, maar hebben we de energie er nog wel voor? Steeds minder, constateren Patrick Davidson en Hans van der Loo in Werkvuur. Slechts 12% van de werknemers gaat met plezier naar het werk. De rest staat stijf van de stress, zit lamlendig zijn tijd uit of schuifelt als een zombie door de kantoortuin.
interview
Organisatiekunde
4 oktober 2019
Paul Groothengel
3-4 minuten leestijd
Wil je met succes veranderen, geef medewerkers dan ruimte. Zij zoeken immers naar zingeving, en dus naar een omgeving waarin ze ruimte krijgen voor zelfontplooiing en initiatief nemen, stelt managementconsultant en bestsellerauteur Arend Ardon. Maar hoe organiseer je dat?
interview
Algemeen management
11 september 2019
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Digitalisering is niet meer dan een middel om klanten beter, sneller en goedkoper te bedienen dan vroeger, stelt Alexandra Jankovich in Make Disruption Work dat ze schreef met Tom Voskes. De auteurs zijn de oprichters van SparkOptimus, een adviesbureau voor digitale transformatie en disruptie.
interview
Internet en social media
17 juli 2019
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Organisaties zijn erg actief op sociale media. Met vaak erg weinig effect omdat ze alleen maar zenden en niet terugpraten als volgers reageren. Wat te doen? Je moet onder andere weten op welke socials je doelgroep zit, en hoe algoritmes werken, stelt consultant sociale media Elja Daae in haar boek Super social. En altijd reageren op je volgers.
interview
Reclame en verkoop
21 juni 2019
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Wil je iets verkopen? Blijf altijd eerlijk, maar maak jezelf gerust wat groter. Geef nooit korting, onderhandel zonder keihard te willen winnen. En vergeet niet dat ouderwets bellen van alle sociale media het meest sociale is. Deze en andere tips geeft marketingdeskundige Erwin Wijman in Zo verkoop je alles, hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt.
interview
Non-profit
10 juni 2019
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Veel verandertrajecten mislukken jammerlijk, omdat de aandacht voor systemen en modellen het wint van de aandacht voor menselijk gedrag. Hoe voorkom je dat?
interview
Personeelsmanagement
6 juni 2019
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Doorlopend feedback geven, focussen op competentie-ontwikkeling en variabel belonen voor het hele team tegelijk, werken veel beter dan medewerkers een individuele bonus geven, stelt Kilian Wawoe, HR-onderzoeker en HRM-docent aan de VU, in zijn boek Het Nieuwe Belonen. ‘Investeer eerder in beter management dan in een hogere beloning.’
interview
Strategisch management
4 april 2019
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Het is nú de tijd om over te stappen op betekenisvol ondernemen, bepleit Pieter van Osch in De betekenisformule, praktijkboek groeien met purpose. Goed voor de wereld, voor klanten en medewerkers, en je kunt er prima geld mee verdienen.
interview
Marketing
27 maart 2019
Paul Groothengel
5-6 minuten leestijd
Marketingcoach en -docent Ment Kuiper stond aan de wieg van honderden marketingplannen. In Marketingplan op 1 A4 laat hij zien hoe je, geïnspireerd door de Canvas-methode van Alexander Osterwalder een overtuigend marketingplan schrijft.
interview
Ondernemen
4 januari 2019
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Nederland winkelt bij de HEMA. Al bijna honderd jaar. Maar de laatste jaren zucht het warenhuis onder de zware druk van eigenaar Lion Capital. De rentelasten zijn torenhoog, medewerkers en leveranciers worden uitgeknepen, klanten blijven weg. Onderzoeksjournalist Stefan Vermeulen schetst in HEMA - de onwaarschijnlijke ontsnapping van een nationaal icoon op meeslepende wijze welke drama’s zich achter de schermen afspeelden.
interview
Organisatiekunde
21 december 2018
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Al zijn hele loopbaan verwondert Mark van Twist zich over de kracht van taal. In zijn boek Woorden wisselen pleit hij voor een andere kijk op besturen, adviseren en organiseren, met een doordachter gebruik van metaforen en verhalen, van cijfers en modellen.
interview
Organisatiekunde
20 december 2018
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Algoritmen zijn hot. Maar wil je als organisatie digitaliseren en vervolgens algoritmiseren, dan moet je intern eerst door heel wat muren heen breken. Dat schrijft ondernemer en adviseur Jim Stolze in zijn boek Algoritmisering, wen er maar aan! Daarin laat hij zien hoe en volgens welke systematiek algoritmen werken.
interview
Strategisch management
29 november 2018
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
In Retail. De digitale hysterie voorbij lanceert Gino Van Ossel zijn optichannel-strategie, onderbouwt hij zijn geloof in bakstenen winkels, en legt hij uit hoe je als webshop klanten bindt met persoonlijke stijladviezen.
interview
Advisering
2 november 2018
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Wat is de impact van leiders? Waarom is de managementkwaliteit binnen familiebedrijven zo slecht? Wat is de uiterste houdbaarheidsdatum van een CEO? In Goede leiders zweven niet focussen Janka Stoker en Harry Garretsen op de factoren die bepalend zijn voor effectief leiderschap.
interview
17 oktober 2018
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Last van keuzestress? Zit je als manager of medewerker in een werkomgeving waar cijfers regeren? Loop je vast in je eigen vooroordelen? In Filosofie voor een weergaloos leven beschrijft filosoof Lammert Kamphuis hoe de grote denkers inzicht en troost kunnen bieden bij deze en andere vragen.
interview
Algemeen management
21 september 2018
Paul Groothengel
10-14 minuten leestijd
Het aantal inspirerende toepassingen van Artificial Intelligence neemt in razend tempo toe. In ziekenhuizen, in call centra, in auto’s, noem maar op. Maar is er een grens aan al die zelflerende algoritmes? Niet alleen technologisch maar ook ethisch? En wie moet er vrezen voor zijn of haar baan?
interview
Organisatiekunde
17 augustus 2018
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Algoritmisering? Niets anders dan patronen herkennen in een zee van data. En die patronen vertalen naar relevante oplossingen. Dat is de opvatting van ondernemer en adviseur Jim Stolze. Zijn nieuwe boek Algoritmisering, wen er maar aan!, wordt ‘een ode aan het algoritme’.