OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 8 van 244 resultaten
interview
Verandermanagement
9 oktober 2015
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
In je eentje lastige veranderopgaven als klimaatverandering, energietransitie of stedelijke concurrentiekracht oplossen? Vergeet het maar. Dat lukt alleen als betrokken partijen intensief samenwerken. Dat stellen de adviseurs Pascal Lamberigts en Liesbeth Schipper van Strategie en Management Consultants (SMC), onderdeel van Royal HaskoningDHV, in hun boek Gedeeld eigenaarschap.
interview
Strategisch management
9 juli 2015
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
De stoet van managementgoeroes is oneindig lang. Beginnend met Taylor, Chandler en Ansoff, en vervolgens Porter, Peters, Covey, Hamel, Collins en vul verder zelf maar in. Hun adviezen over strategievorming hebben in dit tijdperk van de flexibele, circulaire economie vrijwel geen waarde meer, schrijft Hans Veldman in Het einde van strategie. Maar what’s next?
interview
Strategisch management
8 juli 2015
Paul Groothengel
5-6 minuten leestijd
Het lijkt een paradox: een auteur die enerzijds het einde van strategie aankondigt en tegelijkertijd zijn handboek Strategie en Management aan een herziene herdruk onderwerpt. Navraag leert echter dat beide boeken in elkaars verlengde liggen, dat de nieuwste loot in feite een logisch vervolg is op het wat oudere handboek. In elk geval een goede reden om auteur Hans Veldman even ambigu aan de tand te voelen. Vandaag Strategie en Management, morgen Het einde van strategie.
interview
Leiderschap
2 juli 2015
Paul Groothengel
5-6 minuten leestijd
In iedere organisatie draait het om politiek handelen. Macht en communicatie zijn daarvan de twee basisingrediënten. En bepalen daarmee de interactie tussen mensen, stelt adviseur en schrijver Martin Hetebrij. In Politiek meesterschap laat hij zien wat we kunnen leren van het politiek handelen van Nelson Mandela.
recensie
Strategisch management
29 juni 2015
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Het begrip ‘strategie’ is verworden tot een buzzword, een containerbegrip. Volgens menigeen is het begrip strategie het synoniem van macht. Misschien zijn managers daarom wel zo dol op boeken als The Art of War van de Chinese legerleider Sun Tzu.
interview
Algemeen management
11 juni 2015
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Hoe minder managers, hoe beter. Dat zegt Paul Verburgt die zelf 35 jaar manager was. Medewerkers zuchten onder de beheersdrift van hun managers en daarom moet het roer radicaal om, lezen we in zijn boek Minimal Management.
interview
Algemeen management
12 maart 2015
Paul Groothengel
8-11 minuten leestijd
Na achttien maanden schrijven ‘in een spartaanse ruimte’, verrast antropoloog en journalist Joris Luyendijk met zijn boek Dit kan niet waar zijn. Het boek was direct een onverbiddelijke bestseller. Zijn conclusies zijn schokkend. ‘Bankiers hebben echt het idee dat ze 120 rijden op een snelweg waar je maximaal 120 mag rijden.’
recensie
Algemeen management
18 februari 2015
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek Dit kan niet waar zijn, toont Joris Luyendijk de wereld van de City, maar dan van binnenuit. De meeste spelers zijn net als hij. Worden ze inderdaad gedreven door een tomeloze hebzucht? Nee, dat geldt alleen voor de elite van zakenbankiers. Het gros is vooral bang, conformistisch en de speelbal van vuige machtspolitiek.
achtergrond
Economie
29 januari 2015
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
En, Thomas Piketty’s Kapitaal al uit? Zo ja, dan bent u een van de weinigen. Niettemin heeft het prikkelende pleidooi van de Franse econoom om een vermogenstaks in te voeren, voor enorm veel ophef gezorgd. Er is een complete Piketty-industrie ontstaan rond Kapitaal in de 21ste eeuw. Hoe terecht en houdbaar is dat?
interview
Strategisch management
24 november 2014
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
De Zwitserse wetenschapper Alexander Osterwalder brak vier jaar geleden door met het boek Business Model Generatie. Dit najaar verschijnt de vertaling van zijn nieuwe boek Waarde Propositie Ontwerp dat hij schreef met medeauteurs Yves Pigneur, Greg Bernarda en Alan Smith. In dit boek staan klantsegmenten en waardeproposities centraal.
interview
Economie
14 oktober 2014
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Haar boek vliegt de winkels uit, en is na een paar maanden al toe aan de zesde druk. Econoom en journalist Annegreet van Bergen raakt met Gouden jaren een gevoelige snaar. Ze laat zien hoe ons leven in een halve eeuw onvoorstelbaar is veranderd. En ontmaskert en passant de romantiek van de jaren vijftig en zestig.
interview
Algemeen management
29 september 2014
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Hoe je als ‘olietanker’ op koers blijft, en hoe je als speedboot voorkomt dat je door een onverwacht hoge golf verzwolgen wordt, en in plaats daarvan misschien zelfs op die golf meesurft. Dat is waar Menno Lantings nieuwste boek over gaat. ‘De kunst voor de komende jaren wordt het managen van complexiteit.’
recensie
Personeelsmanagement
9 september 2014
Paul Groothengel
6-8 minuten leestijd
Jarenlang werkt topambtenaar Arthur Gotlieb met veel plezier bij de Nederlandse Zorgautoriteit. Maar vanaf 2010 wordt hij tegengewerkt en buitengesloten. Zijn beoordelingen zijn opeens onvoldoende, waarna hij een uitgebreid bezwaarschrift indient. Vlak voor een afspraak hierover met de hoogste NZa-baas, begin dit jaar, pleegt Gotlieb zelfmoord. Zijn broer bezorgt het bezwaarschrift bij de NRC die er meerdere malen over publiceert. De NZa-top is inmiddels opgestapt, begin september verscheen het boek Operatie werk Arthur de deur uit (‘Dagboek van een ongewenste werknemer’).
recensie
Algemeen management
14 juli 2014
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Risicomanagement krijgt binnen organisaties steeds meer gewicht. Maar helpt het? Nou nee, als je kijkt naar het snelgroeiende rijtje Vestia, Imtech, woningcorporaties, wegkijkende accountants, graaiende bestuurders, enzovoort. Wat te doen? Alleen maar inzetten op meer regels en scherper toezicht gaat zeker niet helpen, zeggen de adviseurs Thinka Bor-Reijinga en Gert van der Kolk in Alert op risico.
interview
Algemeen management
16 juni 2014
Paul Groothengel
3-5 minuten leestijd
Dit najaar publiceert Menno Lanting zijn nieuwe boek Olietankers en speedboten. Lezers kunnen dit boek nu al reserveren. Daarmee krijgen ze niet alleen een exemplaar van een speciale, gelimiteerde editie. Ze maken het ‘mede mogelijk’ dat RTL een tv-programma lanceert rond Lanting en zijn nieuwe boek.
interview
Marketing
5 juni 2014
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Onderzoek naar klanttevredenheid? Neem met een ruime voldoende geen genoegen, maar ga voor een negen of hoger. Dat adviseren de consultants Berry Veldhoen en Stephan van Slooten in hun nieuwe boek Klanthelden in de 9+ organisatie. Daarin schetsen zij waarom en hoe je moet excelleren in ‘emotionele klantbeleving’.
interview
Algemeen management
23 mei 2014
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Bazen hebben veel te veel macht. Ze zadelen afdelingen op met torenhoge ambities en veel te strakke doelstellingen. En dus adviseert de Deen Lars Kolind in zijn boek Unboss: Weg met de bazen, richt afdelingen heel anders in, en geef medewerkers veel meer de vrije hand.
recensie
Verandermanagement
12 mei 2014
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Met zijn boek Vandaag doen wat morgen nodig is beoogt consultant Rob Fijlstra het verouderde denken over organiseren en leidinggeven rigoureus op te schudden. En daar slaagt hij heel behoorlijk in.
recensie
Algemeen management
6 mei 2014
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Bazen zijn niet meer van deze tijd. Ze hebben te veel macht. De meeste bedrijven hebben het moeilijk, juist omdát ze zo traditioneel zijn georganiseerd. En dus adviseert Lars Kolind, zeg maar de Deense Ricardo Semler, in zijn boek Unboss: weg met de bazen, richt afdelingen heel anders in, en geef medewerkers de vrije hand.
interview
Marketing
23 april 2014
Paul Groothengel
6-9 minuten leestijd
De gevestigde orde aanpakken. Zo hárd als je kan. Nieuwkomers als easyJet, Brand New Day en Tango schopten vrolijk tegen de schenen van marktleiders als KLM, Aegon en Shell. Sommige van deze challengers drongen door tot de gevestigde orde. Erwin Wijman beschrijft de do’s en don’ts voor challengers in Vlinder in de boksring, samen met reclamemakers José Evers en Piet Hein Smit.