OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 850 van 19.640 resultaten
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    7 juli 2009
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Hoogleraar Roos Vonk is er op treffende wijze in geslaagd om lastig toegankelijke materie op een eenvoudige en toch deskundige wijze te beschrijven. Het boek leest niet alleen gemakkelijk weg omdat de wetenschappelijke voetnoten ontbreken, maar vooral omdat Vonk haar thema goed weet te presenteren. De inhoud van het boek reikt verder dan die eerste indruk alleen. De auteur behandelt veel psychologische thema's waarmee we in het dagelijkse leven te maken hebben maar waar we ons van de werking niet altijd even bewust zijn.
    recensie
    Organisatiekunde
    7 juli 2009
    Pierre Spaninks
    4-6 minuten leestijd
    Nederlandse ondernemingen zijn opvallend vaak betrokken bij grensoverschrijdende fusies. Helaas leidt dat lang niet altijd tot het gewenste resultaat. Maurits van Os onderzocht voor zijn boek Grensoverschrijdende fusies in de twintigste eeuw zes spraakmakende cases en stelde als eerste een gedetailleerd overzicht op van succes- en faalfactoren. Conclusie: een fusie heeft pas echt kans van slagen als het eigenlijk een overname is.
    column
    7 juli 2009
    Guus Hustinx
    3-4 minuten leestijd
    Hoe gaan ondernemingen om met de uitdagingen van de huidige economische crisis? Zien ze deze crisis als een kans om antwoorden te vinden op de aanverwante crises, zoals de klimaatcrisis en de voedselcrisis. Of wordt gewoonweg op oude voet verder gegaan? Casus Shell.
    recensie
    Juridisch
    6 juli 2009
    Ton Horrevorts
    In Nederland zijn nauwelijks cijfers beschikbaar over de mate waarin criminelen de identiteit van een ander gebruiken voor geldelijk gewin. Soms doen ze dit door het gebruik van valse paspoorten of door het skimmen van bankpasjes, maar soms ook door onder de inlogcode van een ander bedrijfsnetwerk te infiltreren en daar schade aan te richten of bedrijfsgeheimen te stelen. Mogelijk kan het 'Identity Theft Handbook' van Martin T. Biegelman de aandacht voor dit probleem in ons land vergroten. Hij geeft een overvloedig overzicht van de stand van zaken op dit gebied in de Verenigde Staten.
    recensie
    Organisatiekunde
    6 juli 2009
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    De titel van dit boek nodigt uit tot lezen. 'Hoezo nieuwe stijl?', denk je dan als lezer. En de ondertitel verleidt nog verder: 'Aanpak, instrumenten en modellen voor een excellente bedrijfsvoering'. Alhoewel het boek een goed overzicht geeft van alle instrumenten en methoden, blijft het daar ook bij: de 'aanpak' komt er erg mager van af. Wie daar mee kan leven heeft een overzichtelijk boek met een schat aan informatie. Maar veel meer dan een modellenboek is het niet geworden.
    nieuws
    6 juli 2009
    Walter van Hulst
    1-2 minuten leestijd
    Medewerkers die hun leidinggevende als authentiek ervaren, presteren beter en hebben het meer naar hun zin op het werk. Dat concludeert Marloes Thönissen in haar afstudeerscriptie aan de Universiteit van Maastricht. Thönissen is management trainee bij Randstad Nederland en deed haar onderzoek onder ruim 220 medewerkers van Accenture Nederland.
    achtergrond
    Internet en social media
    6 juli 2009
    Pierre de Winter
    5-7 minuten leestijd
    Wie wil leren hoe te scoren in de netwerkeconomie, leze Wzgd? Wat zou Google doen? van Jeff Jarvis. Maar ben je geïnteresseerd in Google zelf, pak dan vooral Planeet Google van Randall Stross.
    recensie
    Algemeen management
    3 juli 2009
    Hans van der Klis
    4-6 minuten leestijd
    Binnen bedrijven en organisaties bestaat weinig aandacht voor rouw en verliesverwerking. Die gevoelens spelen niet alleen bij het verlies van dierbaren, maar bijvoorbeeld ook wanneer mensen hun werkplek of hun collega’s kwijtraken bij reorganisaties. De consultants Bert Cozijnsen en Joost van Wielink hebben er een boek over geschreven: Over de rooie. ‘Wanneer het onderwerp eenmaal ter sprake komt bij medewerkers en leidinggevenden, ontdekken wij altijd dat er veel behoefte bestaat om over dit onderwerp te praten’, zegt Joost van Wielink.
    interview
    Marketing
    3 juli 2009
    Rob Hartgers
    4-5 minuten leestijd
    Het stormt op de cover van het nieuwe boek van Philip Kotler. Huizenhoge golven rollen de lezer tegemoet. Ook de titel is weinig geruststellend: Chaotics, met als sprekende ondertitel ‘Management en marketing in turbulente tijden’. De vader van de moderne marketing weet hoe hij onze aandacht moet trekken. Gelukkig is Kotler geen onheilsprofeet. De wereld zal weliswaar nooit meer hetzelfde zijn, maar vergaat niet. In Chaotics, dat hij schreef samen met John Caslione, legt Kotler uit hoe bedrijven kunnen overleven in een omgeving die voortdurend verandert, en welke rol daarbij is weggelegd voor marketing.
    nieuws
    Strategisch management
    3 juli 2009
    Walter van Hulst
    2-3 minuten leestijd
    ‘Ontwikkel een strategie voor co-creatie. Ga er mee aan de slag, experimenteer. Als je het niet doet, dan doen je klanten of gebruikers het zelf wel en dan verlies je de sturing.’ Die raad gaf Martijn Staal, consultant ICT bij TNO, tijdens een bijeenkomst op 24 juni over co-creatie op de High Tech Campus in Eindhoven.
    recensie
    Algemeen management
    2 juli 2009
    Perry Oostrum
    2-3 minuten leestijd
    Risicomanagement draagt bij tot betere resultaten door onzekerheden te reduceren en de daarmee samenhangende kosten optimaal in te zetten. Makkelijker gezegd dan gedaan en daarom zet Paul Claes, deskundige en adviseur op dit vakgebied, uiteen hoe u risico's kunt analyseren en hierop kunt handelen. En het is dit handelen waarop 'Risicomanagement' gericht is. Het biedt u handvatten om risico's op zo breed mogelijk terrein met succes te lijf te gaan. En wat voor bedrijven en instellingen geldt, gaat ook op voor uw privé-situatie. Daarom behandelt Claes ook het concept van persoonlijk risicomanagement.
    recensie
    Organisatiekunde
    1 juli 2009
    Reyer Brons
    2-3 minuten leestijd
    Jos van der Lans ziet paarse krokodillen bij de publieke dienstverlening. Protocolgestuurde professionals durven geen betrekking aan te gaan met de burgers waarvoor ze werkzaam zijn. Soms kijken ze met z'n twintigen toe tot er iets heel erg mis gaat, zoals de moord op de 3-jarige Savanna in 2002. Van der Lans is publicist en zat 8 jaar in de Eerste Kamer voor GroenLinks. Hij verbaast zich over de vastgelopen dienstverlening in de publieke sector. Als antwoord presenteert hij in 'Ontregelen' het optimaliseren van de betrekking tussen de professional en de burger. Er weer op af gaan, is zijn boodschap!
    interview
    Leiderschap
    1 juli 2009
    Walter van Hulst
    11-15 minuten leestijd
    Er gaat een frisse bries door zorgland. Gastvrijheid en humane zorg zijn opeens hot topics. De wind komt vooral uit het buitenland aanwaaien, vanuit Zweden en de VS, met namen en concepten als Hostmanship, magneetziekenhuizen en Planetree. Ook de Amerikaanse auteur Fred Lee vindt veel weerklank met zijn ‘Disney-denken’. Is er een omslag gaande vanwege een veranderende visie op de zorgorganisatie, of juist vanwege de marktwerking en de krappe arbeidsmarkt voor zorgprofessionals? Hoe het heet, waar het vandaan komt, waarom het wordt ingevoerd en hoe, het zal patiënt uiteindelijk een zorg zijn. Zolang hij eindelijk echt centraal staat en in zijn ogen de behandeling krijgt die hij verdient.
    column
    1 juli 2009
    Hans van der Loo
    4-5 minuten leestijd
    Bedrijvigheid werd de afgelopen jaren steevast geassocieerd met ondernemerszin. De wereld veroveren, marktkansen grijpen, risico’s nemen – daar draaide het allemaal om. Inmiddels is de parfum van het ondernemerschap vervluchtigd en ruiken wij een andere, meer landelijke geur. Het tijdperk van de snelle ondernemer is passé. In een tijd waarin iedereen naar stabiliteit en vertrouwen snakt, gaat het verlangen uit naar een ander rolmodel: dat van de boer.
    interview
    Verandermanagement
    1 juli 2009
    Pierre Spaninks
    7-9 minuten leestijd
    De gebroeders Ten Have, Steven en Wouter, schreven samen met Barbara Janssen Het veranderboek: een opus magnum waarin zij de zeventig belangrijkste vragen van managers over verandering van een gezaghebbend antwoord voorzien. Anders dan veel collega’s uit wetenschap en praktijk zijn zij optimistisch over de toekomst van de veranderkunde. Twintig jaar onderzoek heeft veel bruikbaars opgeleverd. Maar mensen moeten er wel kennis van willen nemen en er rekening mee willen houden, zeggen Steven en Wouter ten Have.
    nieuws
    IT-management / ICT
    1 juli 2009
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    Eindelijk is hij er: de vertaling van het nieuwe boek van Chris Anderson. Nou bijna dan, op 21 juli ligt het op de schappen. En wellicht nog interessanter dan de inhoud is de vraag: zal het boek de titel eer aan doen en dus gratis te verkrijgen zijn?
    column
    1 juli 2009
    Ralf Knegtmans
    2-3 minuten leestijd
    Je kunt de laatste tijd geen krant of zakenblad meer openslaan of het gaat over de recessie en de negatieve gevolgen daarvan. Toch kleven er ook een paar onmiskenbare voordelen aan de huidige economische situatie.
    interview
    Verandermanagement
    1 juli 2009
    Eline Crijns
    9-12 minuten leestijd
    "Ik ben trots op mijn boekenkast. Als ik zit te schrijven of te werken word ik vaak getriggerd door dingen uit de kast. Als alle boeken digitaal zouden zijn, heb je dat niet. Ik vind het ook handig om een boek spontaan te kunnen pakken, in de computer moet je er gericht naar gaan zoeken." Aldus Thijs Homan. M&L dook samen met de auteur in zijn boekenkast.
    recensie
    Communicatie en media
    30 juni 2009
    Louis Thorig
    2-3 minuten leestijd
    'Het Media Handboek', geschreven door twee van de meer bekende en ervaren communicatieadviseurs van ons land, is geen academisch studieboek. Dit boek van Charles Huijskens en Dig Istha is een exercitie in het trekken van lessen uit de dagelijkse communicatiepraktijk.
    recensie
    Financieel management
    30 juni 2009
    Perry Oostrum
    3-4 minuten leestijd
    In enkele dagen tijd, althans in de perceptie van het grote publiek, werd een van de grootste banken van België geheel ontmanteld. Velen vragen zich af hoe het zover heeft kunnen komen. 'De ondergang van Fortis' is niet het eerste boek dat is verschenen over deze kwestie en het zal ook niet de laatste zijn.

      Personen

        Trefwoorden