OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Communicatie en media
Hier vindt u artikelen rond boeken over communicatiemanagement. Van communicatiestrategie tot -functie & van intern tot extern. Alles voor media- en communicatieprofessionals.
586 resultaten
recensie
Communicatie en media
15 mei 2023
Hanneke Vogels
2-3 minuten leestijd
‘Digitale gremlins’ tapt in op onze terechte scepsis ten aanzien van de grote techbedrijven die massaal onze data inzetten om te verleiden meer te kopen of meer gebruik te maken van hun diensten. Daar is inmiddels al flink wat over geschreven. Toch is de insteek van Rens van der Vorst net even anders.
recensie
Communicatie en media
12 mei 2023
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
‘De 7 magische woorden’ van Nicol Tadema is zó leuk om te lezen en zó praktisch, dat ik het iedereen zou willen aanraden. De auteur weet je aandacht vast te houden en leert je dingen die geen rocket science zijn, maar wel veel impact hebben. Voor mij is Tadema de nieuwe David Copperfield.
achtergrond
Algemeen management
9 mei 2023
Hans van der Klis
9-12 minuten leestijd
‘Spelen werkt’ van Karen Sikkema en Michiel van Eunen is tijdens het Managementboekengala in april uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar 2023. ‘Dit is niet alleen een bekroning voor ons boek, maar ook voor onze opvattingen’, zei Van Eunen na de prijsuitreiking. ‘Serious gaming is ondergewaardeerd en dat is volstrekt onterecht. De kracht van spelen is dat je fantastische inzichten kunt krijgen in mensen en in patronen.’
recensie
Communicatie en media
8 mei 2023
Nico Jong
1-2 minuten leestijd
Docent, adviseur en auteur Wil Michels vat een leven lang in het communicatievak samen in een handzaam en praktisch boekje: ‘Het Communicatie Model compact’. Het is geen stappenplan en eigenlijk ook geen model, maar een blanco canvas dat de communicatieprofessional met behulp van drie blokken en twaalf bouwstenen zelf op maat kan inkleuren.
recensie
Communicatie en media
4 mei 2023
Dymph Neeteson
2-3 minuten leestijd
Als je sprekersambities hebt, moet je ergens beginnen. Omdat ik zelf verwacht begeleiding nodig te hebben, is mijn eerste ingeving een cursus. Die zijn best een investering, heb ik al gemerkt. En de laatste keer dat ik aan mijn geldboom schudde, was ik niet onder de indruk van de oogst.
recensie
Communicatie en media
2 mei 2023
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
De wereld om ons heen verandert rap. Dat levert voor de communicatiefunctie een aantal uitdagingen op. De belangrijkste is het ongebreidelde zenden te verminderen, interne communicatie meer vanuit een interactioneel perspectief te benaderen en zo meer te verbinden met mensen. Eric Goubin, een Vlaamse collega, schreef er een onderhoudend boek over: ‘Communicatie als bindkracht’.
Interview
Communicatie en media
28 april 2023
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
Presenteren in het openbaar hoeft helemaal niet eng te zijn, stellen sprekerscoaches Gijs Nillessen en Jonas van der Vlugt in ‘Zelfverzekerd spreken’. In het boek bieden ze een methode waarmee iedereen ontspannen en authentiek het podium op kan. ‘Het schouwspel van iemand van vlees en bloed die echt in flow is, dat is fantastisch.’
recensie
Communicatie en media
26 april 2023
Jan Hoogstra
4-6 minuten leestijd
Over verandermanagement zijn boekenkasten vol geschreven. Conclusie vaak is dat de mens best wil veranderen, maar niet veranderd wil worden. Overtuigen en push heeft beperkt of zelfs geen zin. Genieke Hertoghs laat in haar boek ‘Don’t push me!’ een techniek zien die ertoe moet leiden dat mensen wel bewegen: het pullen.
Interview
Communicatie en media
26 april 2023
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
'Het Communicatie Model compact' van Wil Michels belooft een complete en overzichtelijke aanpak waarin visie, strategie en uitvoering samenkomen. In ons gesprek zegt hij onder meer dat hij verwacht dat communicatiebudgetten flink zullen stijgen. En hij houdt niet van freewheelen. Michels: ‘Communicatie moet altijd ten dienste staan van de organisatiedoelen. Waar ligt het management wakker van en hoe kan communicatie bijdragen om dat op te lossen?’
podcast
Communicatie en media
20 april 2023
Genieke Hertoghs
1-2 minuten leestijd
Parkeer je eigen mening, visie en standpunt even helemaal wanneer je de ander wil laten bewegen. Sta open voor het verhaal van de ander en luister. Ontdek dan waar je kunt inbreken en in positie komt in het onbewuste brein van de ander. In deze aflevering van De Boekenpraktijk ondergaat Willem van Leeuwen dit met gast Genieke Hertoghs.
recensie
Communicatie en media
19 april 2023
Hans de Witte-van Mierle
3-5 minuten leestijd
'Win elke discussie - De kunst van het debatteren, overtuigen en spreken in het openbaar’ van Mehdi Hasan brengt op een speelse, maar gestructureerde manier de fijne kneepjes van debat en voordracht. Het boek is een aanrader.
recensie
Communicatie en media
18 april 2023
Charles Engelen
4-5 minuten leestijd
We zijn meer en meer geïnteresseerd geraakt in onze binnenwereld. Of eigenlijk: onze eigen binnenwereld én die van de ander. In de vele varianten van begeleidingswerk gaat het er vaak om te achterhalen wat er in de mens omgaat en daartoe hebben we veel ‘binnentaal’ ter beschikking. Internaliserende en psychologiserende taal. Te veel, vindt Marijke Spanjersberg, in haar boek ‘Tussentaal’.
recensie
Communicatie en media
17 april 2023
Henk Jan Kamsteeg
5-7 minuten leestijd
Boeken over spreken in het openbaar genoeg. Maar geen van de boeken die ik las, kan tippen aan dat van Mehdi Hasan: ‘Win elke discussie - De kunst van het debatteren, overtuigen en spreken in het openbaar’. In de leer bij een grootmeester.
boekenlijst
Communicatie en media
17 april 2023
Managementboek Redactie
Zoë Papaikonomou en Kauthar Bouchallikht wonnen Managementboek van het Jaar 2022 met hun boek 'De inclusiemarathon, over diversiteit en gelijkwaardigheid op de werkvloer'. Zij interviewen 41 diversiteitsprofessionals en -onderzoekers over hun kennis en ervaringen in het werkveld van diversiteit en inclusie.
recensie
Communicatie en media
11 april 2023
Henk Jan Kamsteeg
4-5 minuten leestijd
‘Je mag ook niets meer zeggen’ is geen gemakkelijk boek... maar wel een boeiend boek. Mounir Samuel helpt ons onze taal inclusiever te maken. Zodat iedereen zich thuisvoelt.
recensie
Communicatie en media
11 april 2023
Daniël E. Brouwer
1-2 minuten leestijd
‘Don't push me’ van Genieke Hertoghs beschrijft op een toegankelijke wijze hoe je op basis van wederzijds respect je invloed kunt vergroten. Ik kreeg het manuscript van dit boek te zien voordat het was gepubliceerd. En ik was blij verrast! Het is niet zo’n ‘taai’ boek over de mens waar je een wetenschappelijke achtergrond voor moet hebben. Nee, het is pragmatisch ingestoken.
preview
Communicatie en media
7 april 2023
Boon
3-4 minuten leestijd
Alex Boon specialiseerde zich vanuit zijn achtergrond als logopedist tot een van Nederlands meest ervaren sprekerstrainers. In ‘Hoe zal ik het zeggen’ leert hij je stapsgewijs hoe je aan je stem kunt sleutelen. ‘De stap van een zouteloos gesprek naar een energieke gedachtewisseling is vaak niet zo groot’, schrijft hij in zijn preview.
recensie
Communicatie en media
5 april 2023
Nico Jong
1-2 minuten leestijd
Huib Koeleman schrijft als enige auteur in Nederland al meer dan dertig jaar over interne communicatie. Hij is dan ook zonder meer een van de grondleggers van deze boeiende discipline binnen het communicatie vak. Ook de achtste editie van ‘Interne communicatie’ is vrijwel een compleet nieuw boek geworden.
recensie
Communicatie en media
31 maart 2023
Henk Jan Kamsteeg
3-5 minuten leestijd
Nicol Tadema schreef een leuk en lekker leesbaar boek waar iedere schrijver zijn winst mee kan doen: ‘De 7 magische woorden’. Hopelijk zit die winst ook in het dienen van de ander.
preview
Communicatie en media
28 maart 2023
Genieke Hertoghs
4-5 minuten leestijd
'Don’t push me!' belooft een een systematische aanpak om een ander écht te bewegen. Het boek is doorspekt met voorbeelden uit 10 jaar lang (praktijk-) onderzoek. Genieke Hertoghs, de auteur, vertelt over het boek.