OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 104 van 2.309 resultaten
interview
Leiderschap
2 februari 2010
Linda Huijsmans
4-6 minuten leestijd
Bij geen enkele beroepsgroep is het verschil tussen zelfbeeld en het beeld dat anderen van hen hebben zo groot als onder leidinggevenden, meent Jan Moen. En dat verschil is het grootst als het om essentiële leiderschapskwaliteiten gaat als openheid, communicatievaardigheden en toegankelijkheid. Persoonlijke eigenschappen dus, waar leiders veel te weinig aandacht aan besteden. ‘Wat meer zelfreflectie zou van veel managers een blauwe leider maken, in plaats van een groene of een rode’, zegt Jan Moen in Kleur bekennen.
interview
Advisering
1 februari 2010
Eline Crijns
8-11 minuten leestijd
Mathieu Weggeman typeren is hinken op twee gedachten: hij is een bèta, maar heeft ook veel alfa-eigenschappen en hoewel hij extravert overkomt, heeft hij ook een ingetogen kant. Weggeman geniet alom bekendheid door zijn boeken en lezingen. Hij vindt het niet alleen belangrijk dat de boodschap wordt overgebracht, maar ook de manier waarop. Net zoals het bij een grap belangrijk is hoe je deze vertelt, zodat de clou goed overkomt. Hij besteedt bewust aandacht aan timing, fasering en woordkeus. ‘Taalhumor vind ik de mooiste vorm van humor. Nu ik weet dat het gewaardeerd wordt, durf ik dat ook te integreren in mijn boeken’, aldus Weggeman. In 2008 werd hij beloond met de prijs voor het Managementboek van het Jaar voor zijn boek ‘Leidinggeven aan professionals? Niet doen!’.
interview
Strategisch management
1 februari 2010
Rob Hartgers
9-13 minuten leestijd
In hun nichemarkt zijn ze heer en meester, maar het grote publiek kent ze niet. Hermann Simon doet al jaren onderzoek naar de verborgen kampioenen van de economie. Multinationals kunnen nog wat van ze leren, vindt hij.
interview
Persoonlijke effectiviteit
1 februari 2010
Linda Huijsmans
7-10 minuten leestijd
Vergeet de goeroes, de antwoorden op de meest essentiële vragen zitten in jezelf. Dat is de boodschap van Ludo Daems. Hij schreef een handleiding over hoe je die vindt in Passie is wie je bent. Wekelijks spreekt hij volle zalen toe met managers, politici en leiders tot op het hoogste niveau. ‘De mensen hebben er nood aan’, is dan ook de conclusie van de Vlaming.
interview
Algemeen management
1 februari 2010
Jeroen Ansink
10-15 minuten leestijd
Volgens de Canadese hoogleraar Henry Mintzberg ligt goed management onder vuur van mba-programma’s, technologie, beursnoteringen, bonussen en de obsessie voor beroemdheden. In Managing pleit hij voor de terugkeer van de gemeenschapszin binnen het bedrijfsleven. ‘Als ik het woord ‘leider’ nog één keer hoor ga ik gillen.’
interview
Economie
29 januari 2010
Hans van der Klis
8-11 minuten leestijd
In haar boek Beursbabe doet de jonge Engelse schrijfster Venetia Thompson (25) verslag van de veertien maanden dat zij actief was als makelaar in de Londense City. Het is een hilarisch en tegelijk huiveringwekkend verhaal geworden, een rollercoaster waarin hebzucht, overmatig drankgebruik en een totaal gebrek aan beschaving om voorrang strijden.
interview
Persoonlijke effectiviteit
29 januari 2010
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Ooit was hij regisseur bij het toneel, tot hij in 1994 besloot als zzp’er in communicatie- en presentatietrainingen de boer op te gaan. In de rotsvaste overtuiging te slagen en daartoe moest hij onderscheidend zijn. Hij ontwikkelde een interactieve theatertraining op basis van de door hem bedachte ‘ja-en, nee-want, ja-maar’-oefening, schreef drie boeken, en creëerde een spel dat als een eenvoudige set kaarten maar ook in een luxe editie wordt aangeboden. Anno 2010 afficheert Berthold Gunster zich als ‘de grondlegger van de Ja-maar (met een ® !) filosofie’. Bert Peene doet verslag van een kort socratisch gesprek.
interview
Persoonlijke effectiviteit
15 januari 2010
Hans van der Klis
11-16 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek Power & love vertelt Adam Kahane hoe hij er door schade en schande achter is gekomen dat macht en liefde, die traditioneel gezien worden als tegenpolen, eigenlijk niet zonder elkaar kunnen. In de ingrijpende veranderprocessen en complexe sociale vraagstukken waarbij hij als adviseur betrokken is geweest, gaat het niet alleen om goede bedoelingen en welwillendheid, heeft hij ondervonden. ‘Ik heb mijn hoofd een paar keer heel hard gestoten.’
interview
Marketing
14 januari 2010
Linda Huijsmans
5-7 minuten leestijd
De stemming waarin we verkeren, kleurt onze waarneming van de wereld om ons heen. Wie in staat is de heersende ‘mood’ te beïnvloeden verkoopt zijn product beter en geeft zijn eigen organisatie een nieuwe impuls. Management- en marketingadviseur Susanne Piët beschrijft in haar boek Moodmanagement niet alleen wat het is maar ook hoe bedrijven er hun voordeel mee kunnen doen.
interview
Internet en social media
5 januari 2010
Pierre Spaninks
6-8 minuten leestijd
Erno Hannink schreef Laat de klant naar jou komen, een gids voor zelfstandige professionals die werk willen maken van online marketing. ‘Er zit inmiddels meer dan een miljoen Nederlanders op LinkedIn,’ vertelt hij, ‘en de helft zegt: ik heb er niets aan. Hoe komt dat?’ M&L vroeg Hannink het antwoord op deze en andere vragen.
interview
Strategisch management
4 januari 2010
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Volgens Adam Werbach gaat het bedrijfsleven door een tijd van ongekende veranderingen. In Strategy for Sustainability beschrijft de directeur van de Amerikaanse consultancy Saatchi and Saatchi hoe managers de storm niet alleen het hoofd kunnen bieden, maar daar zelfs van kunnen profiteren. ‘Ondernemingen moeten duurzaamheid in hun bedrijfs-dna verankeren.’
interview
Organisatiekunde
1 januari 2010
Eline Crijns
9-12 minuten leestijd
Jaap Boonstra is gepokt en gemazeld in het schrijfproces en heeft een indrukwekkende hoeveelheid publicaties op zijn naam staan, waarvan vele een succes zijn. De loopbaan van Boonstra lijkt vanzelfsprekend te verlopen, maar een aantal toevallige ontmoetingen, keuzes en kantelpunten zijn zeer bepalend geweest voor waar hij nu staat. Zijn opvoeding en ervaringen hebben hem gemaakt tot wat hij nu is. Zijn boekenkast is naar eigen zeggen een weerslag van hemzelf: gevarieerd en geordend. Met name de werkkant van de boekenkast is goed georganiseerd – net zoals hij de vele activiteiten waaruit zijn werk bestaat goed organiseert.
interview
Algemeen management
1 januari 2010
Walter van Hulst
8-12 minuten leestijd
Het Bruto Binnenlands Product (BBP), de ‘gouden standaard’ van veel economen, politici en beleidsmakers, vertoont steeds meer scheurtjes. Dat kon wel eens een flinke zet geven aan andere manieren van economisch denken en doen, niet alleen meer maatschappelijk verantwoord en mens- en milieuvriendelijk, maar bijvoorbeeld ook kleinschaliger.
interview
Algemeen management
1 januari 2010
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
In de Management Topic Maak van je organisatie een crisiskampioen analyseert Hans van der Loo waarom sommige bedrijven sterker uit een crisis komen en andere bedrijven ten onder gaan. Wat maakt de één tot winnaar en de ander tot verliezer?
interview
Coaching en trainen
1 januari 2010
Annegreet van Bergen
7-10 minuten leestijd
Vertellen is nog geen trainen is een boek dat meer doet dan alleen een verhaal vertellen, want volgens Harold Stolovitch en Erica Keeps is alleen kennisoverdracht onvoldoende om mensen iets te leren. Die boodschap zien we terug in de vorm van hun boek.
interview
Inkoop en logistiek
1 januari 2010
Ben Kuiken
10-14 minuten leestijd
Als een ‘angry young man’ loopt Eli Goldratt op zijn eigen conferenties rond om de boel op te schudden. Hij heeft haast, omdat hij gigantische mogelijkheden ziet om de wereld te verbeteren, en nog onvoldoende vooruitgang. Onlangs verscheen De keuze, en de komende jaren staan er nog meer titels op stapel. ‘Er is zoveel ruimte voor verbetering, dus waarom maken we daar geen gebruik van?’
interview
Leiderschap
27 december 2009
Peter de Roode
9-13 minuten leestijd
De snelheid waarmee organisaties vandaag de dag veranderingen moeten doorvoeren, stelt hoge eisen aan de kwaliteiten van leidinggevenden. Vastgeroeste overtuigingen staan onder druk en tegenstrijdige waarden doen hun intrede.
interview
Verandermanagement
24 december 2009
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
De ontwikkeling van werknemers moet terug naar de werkvloer. Met dit doel voor ogen heeft de consultant en opleidingsadviseur Peter de Roode Werkvormen voor managers geschreven, een praktisch handboek waarin hij 44 werkvormen heeft verzameld waarmee managers de ontwikkeling van hun medewerkers kunnen stimuleren en de kosten voor veranderprocessen te verlagen.
interview
Economie
23 december 2009
Erik de Vries
4-6 minuten leestijd
De omvang en de hardnekkigheid van de economische crisis die de wereld nog altijd teistert, zijn volgens sommige economen het signaal dat de houdbaarheid van het mondiale financiële stelsel is verlopen. Hard ingrijpen is volgens hen noodzakelijk. Ad Broere, voormalig bankier en thans zelfstandig bedrijfsadviseur en docent, en auteur van het boek Een menselijke economie, deelt die mening.
interview
Persoonlijke effectiviteit
22 december 2009
Linda Huijsmans
4-6 minuten leestijd
Kan het bedrijfsleven iets leren van de topsport? Die vraag wordt niet voor het eerst gesteld, maar de auteurs van Het waarom van succes (Jeroen Jansen, Herman Jansen en Marcel Rözer) hebben zich ingespannen om de vraag van alle kanten te belichten. Ze spraken zowel coaches als CEO’s en interviewden trainers en managementopleiders. Ze ontdekten een belangrijk verschil: waar in de topsport talentontwikkeling centraal staat, krijgt dat in het bedrijfsleven weinig en soms zelfs helemaal geen aandacht. ‘Daar wordt het vaak verward met carrièreplanning en dat is toch echt iets anders’, zegt Herman Jansen, een van de auteurs.