OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 98 van 2.314 resultaten
interview
Verandermanagement
28 januari 2011
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Volgens Harvard-hoogleraar John Kotter gaan elk jaar miljoenen goede ideeën nodeloos verloren. In De kunst van het overtuigen geeft hij strategieën hoe een goed plan de nodige steun kan verwerven. ‘Als niemand je idee probeert onderuit te halen, dan moet je dat zelf doen.’
interview
Coaching en trainen
28 januari 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
De waarde van teams wordt alom omschreven. Zonder een goed team geen goede resultaten. Gekke is dat er op de werkvloer nauwelijks aandacht wordt besteed aan het goed laten functioneren van teams. Wat is het geheim van een goed team? Hoe regel je een team in? In Navigeer je team naar succes wijzen Rupert en Bregje Spijkerman de weg. Dat doen ze door middel van een teamkompas.
interview
Persoonlijke effectiviteit
27 januari 2011
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Berthold Gunster is grondlegger van de Ja-maar filosofie. Hij borduurt verder door op dat thema in zijn nieuwste boek met de ietwat curieuze titel Ik ben oké, jij bent een sukkel. Over spiegelen, omdenken, omspiegelen en vastdenken. Hetgeen uiteindelijk leidt tot de omdenkende slotconclusie: ‘Ik ben oké en jij bent een goudmijn.’
interview
Persoonlijke effectiviteit
26 januari 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Crisismanager Bart Flos schreef Het Anti-klaagboek. Volgens Flos kun je met anti-klagen de klachten van minimaal 90 procent van je medemensen vlot leren ontregelen. En over ons eigen klaaggedrag moeten we nodig eens in gesprek met onszelf.
interview
Marketing
25 januari 2011
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Marketing is waardenloos. Authenticiteit is magnetizing. Zo luidt niet alleen de titel van het boek dat Joyce Meuzelaar in 2006 schreef; het was meteen de belangrijkste boodschap voor de lezer: wanneer je jezelf als uitgangspunt neemt en dat op een goede manier doet, zul je als een magneet op andere mensen werken. Maar dan moet je natuurlijk wel weten wie je bent en daaraan ontbreekt het soms. Daarom ontwikkelde Meuzelaar naast haar boek een spel, Het identiteitsspel. ‘Het gaat niet om skills, maar om wie ze zijn.’
interview
Marketing
21 januari 2011
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het geheim van een succesvolle marketingcampagne is het vertellen van een goed verhaal, stelt de Amerikaanse goeroe Seth Godin in Alle marketeers vertellen verhalen. Dat mag best een fabeltje zijn, zolang het maar authentiek is. ‘Een miljonair met een David Yurman horloge heeft niet de tijd gekocht, maar een verhaal.’
interview
Psychologie
20 januari 2011
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Hoe word je gelukkig? Hoe zorg je voor een gedragen besluit? Of: hoe werken mensen effectief samen? Op deze en andere vragen biedt de psychologie steeds meer antwoorden. In het boek Groot psychologisch modellenboek verzamelden Anthon van der Horst en Marcel Wanrooy 51 psychologische modellen waarmee de manager deze antwoorden kan toepassen in zijn dagelijkse praktijk. Een gesprek over charisma, geluk en het gevaar van hokjes.
interview
Non-profit
19 januari 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Er gaat het nodige mis in overheidscommunicatie. De auteurs van de Raak-methode pretenderen daar een oplossing voor te hebben, zonder dat ze overigens beweren dat die methode rocket-science is. Hoe twee assen en vier kwadranten communicatie overzichtelijk maken. Kornelis Wetsema legt uit.
interview
Personeelsmanagement
18 januari 2011
Pierre Spaninks
4-6 minuten leestijd
Als je talent wilt ontwikkelen binnen je organisatie en mensen wilt belonen voor de vorderingen die ze daarbij maken, heb je een beloningssystematiek nodig die daarop aansluit. In hun boek Waarderen van talent doen Patricia de Wit en Marloes Rutten daar een voorstel voor, inclusief handvatten. Het moeilijkste werk laten ze over aan de lezer: een consequente, eerlijke toepassing in de praktijk.
interview
Communicatie en media
17 januari 2011
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Het merendeel van de veranderprocessen mislukt omdat er te weinig aandacht wordt besteed aan de implementatie en communicatie ervan. Dit is de stelling van Lambert Pater en Marielle Schuurman in het boek Communicatie en implementatie. Zij geven vijftig tips om van theorie naar praktijk te komen. Een gesprek met een van de auteurs, Marielle Schuurman.
interview
Organisatiekunde
14 januari 2011
Ben Kuiken
5-6 minuten leestijd
Niet winst of omvang, maar betekenis is het nieuwe kapitaal van organisaties. Dit stelt ‘betekenisdenker’ Kaj Morel in zijn boek Identiteitsmarketing. De organisatie van de toekomst weet medewerkers te inspireren met een missie die verschil maakt.
interview
Economie
12 januari 2011
Pierre de Winter
5-7 minuten leestijd
Tien jaar lang was Kilian Wawoe als senior personeelsmanager werkzaam voor ABN Amro. Hij maakte de vette jaren in de bankwereld mee en daarmee de jaren van de stijgende bonussen. Hij verliet de bank en begon een onderzoek naar de werking van bonussen en constateerde dat ze vaak onjuiste prikkels geven. Bonus is de weerslag van zijn onderzoek.
interview
Algemeen management
11 januari 2011
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Als energie vrij kan stromen, kun je maximale resultaten boeken met een minimum aan inspanning. Die overtuiging ligt aan de basis van Samenwerken in organisaties, het tweede boek dat Monique Dankers-van der Spek over communiceren en samenwerken in arbeidssituaties schreef. Het eerste was aan revisie toe, moest nodig geactualiseerd worden. Maar het uitgangspunt is hetzelfde gebleven: een positieve oplossingsgerichte benadering van groepsdynamica kan verbluffende resultaten opleveren.
interview
Strategisch management
10 januari 2011
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Hoe meer bedrijven met elkaar concurreren, hoe meer ze op elkaar gaan lijken, zegt Harvard-hoogleraar Youngme Moon in Anders. Tijd om de geijkte paden te verlaten en met totaal nieuwe benaderingen te komen. ‘Marketeers moeten meer als kinderen worden.’
interview
Organisatiekunde
7 januari 2011
Pierre de Winter
5-7 minuten leestijd
Hoewel diversiteit al enkele jaren een veelbesproken onderwerp is, komt een gedegen diversiteitsbeleid bij veel organisaties nog niet van de grond. Ralf Knegtmans maakt in Diversiteit als uitdaging de problematiek duidelijk en geeft best practices.
interview
Werk en loopbaan
6 januari 2011
Linda Huijsmans
4-6 minuten leestijd
Wie carrière wil maken, moet goed werk afleveren. Maar om promotie te krijgen is meer nodig. Hard doorwerken met je deur dicht is dan niet slim: je moet zorgen dat je opvalt. In Zien ze wel hoe goed je bent? laten Sascha Bertus en Mirjam ten Cate letterlijk en figuurlijk zien hoe je dat aanpakt. Bij hen geen theoretische verhandelingen, maar een boek, waarin ze aan de hand van foto’s, korte quotes en de lotgevallen van een fictieve hoofdpersoon, de lezer in vijf stappen laten zien hoe zakelijk succes te behalen is.
interview
Algemeen management
28 december 2010
Ben Kuiken
9-12 minuten leestijd
Creëer een cultuur van vrijheid en gelijkheid en maak werkelijk gebruik van de kennis en de creativiteit van je medewerkers: dit is het hartstochtelijke pleidooi van Freedom Inc., een boek van Brian M. Carney en Isaac Getz. De Amerikaanse journalist en de Franse professor gingen op zoek naar bedrijven die hun medewerkers hebben bevrijd en die daarvan geweldig profiteren in de vorm van een hogere productiviteit, meer winst en een onstuimige groei. M&L stapte in de snelle trein Parijs en vroeg Carney en Getz naar het geheim.
interview
Organisatiekunde
28 december 2010
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Shared service centers zijn een blijvertje en geen voorbijgaande hype, voorspelt managementconsultant Hans Strikwerda in zijn Shared service centers II. En niet louter als cost center, maar steeds vaker met een erkende bijdrage aan de concurrentiepositie. Het ssc is niet langer een appendix van de unitorganisatie, maar een essentieel element in de multidimensionale organisatie. Positiegebonden macht in de organisatie gaat daarmee plaatsmaken voor macht gebaseerd op creativiteit en samenwerking.
interview
Economie
28 december 2010
Annegreet van Bergen
7-10 minuten leestijd
De opkomst van de markteconomie was allesbehalve een natuurlijk proces. Vaak waren er overheidsmaatregelen nodig, soms zelfs met geweld, om de vrije markt te creëren. Het huidige marktdenken heeft alle kenmerken van een utopie, meent filosoof Hans Achterhuis. Inclusief de kwalijke gevolgen in de praktijk.
interview
Leiderschap
28 december 2010
Ronald Buitenhuis
9-13 minuten leestijd
Wat maakt de samenwerking tussen KLM en Air France succesvol? Wat maakt Arcadis tot een internationaal ingenieursbedrijf waar Nederland trots op mag zijn? Hoe komt het dat de NS elk jaar haar dienstverlening verbetert? ‘Bedrijven die erin slagen de interne cultuur te veranderen, hebben nooit het woord cultuur of cultuurprogramma in de mond genomen’, concludeert Jaap Boonstra in zijn nieuwste boek Leiders in cultuurverandering; hoe Nederlandse organisaties succesvol hun cultuur veranderen en strategische vernieuwing realiseren.