OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 501 van 11.927 resultaten
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    17 juni 2009
    John Daamen
    5-6 minuten leestijd
    Het enneagram is een eeuwenoud psychologisch model, dat gebaseerd is op het uitgangspunt dat er negen verschillende persoonlijkheidstypen bestaan. Het model mag zich sinds tientallen jaren in een grote belangstelling verheugen, ook in de managementwereld, nog steeds verschijnen er nieuwe boeken over. In 'De psychologie van het enneagram' zoomt psychologe Monique Schouten vooral in op de drijfveren (beperkende overtuigingen en ideaalbeelden) achter de verschillende typen. Bevrijd je hiervan en er ontstaat zicht op wie je werkelijk bent en wie wil dat nu niet weten?
    recensie
    Algemeen management
    17 juni 2009
    Pierre Spaninks
    3-5 minuten leestijd
    De Nederlandse maakindustrie staat er beter voor dan menigeen denkt. Zelfs in deze tijd van recessie zijn er nog volop mogelijkheden om te groeien, ook voor het kleinbedrijf. Drie hoogleraren maakten in opdracht van de Stichting Industriebeleid en Communicatie en handzaam boekje met tips voor ondernemers die hun concurrentiekracht willen versterken: MAAK er meer van.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    17 juni 2009
    Arie Buvens
    2-3 minuten leestijd
    Een leider die de zoektocht naar de mate van waarachtigheid van zijn leiderschap aangaat, krijgt inzicht in zijn ware identiteit, zijn ware waarden en zijn ware kwaliteiten. Dat laat Jan Boon zien in 'Waarachtig leiderschap'. Deze leider verschaft zichzelf een moreel houvast en verkrijgt zelfkennis. Omdat hij in verbinding is met zijn diepere niveaus van denken is hij meer geworteld met zichzelf. Diepere wortels maken niet alleen een boom, maar ook een mens krachtiger.
    recensie
    Strategisch management
    17 juni 2009
    Bert van Irsel
    3-4 minuten leestijd
    Het boek 'Make, Buy or Ally' van Ivar Davids en Han Hendriks is een vlot geschreven combinatie van theorie en praktijk. Zonder diep in te gaan op een van de drie elementen uit de titel schetsen de auteurs een bruikbaar model voor sourcingbeslissingen. Voor zowel Make, Buy als Ally komen verschillende opties aan bod waaruit u als lezer, met behulp van het keuzemodel, de meest passende voor uw situatie kunt vinden.
    recensie
    Marketing
    17 juni 2009
    Eric van Arendonk
    3-4 minuten leestijd
    Is Greenmarketing een belangrijk issue voor de komende tijd? Deze vraag hield me al een tijd bezig. Een manier om hier achter te komen, is om je in het onderwerp verder te verdiepen. Dat deed me dan ook besluiten om 'The Green Marketing Manifesto' te gaan lezen.
    recensie
    Marketing
    17 juni 2009
    John Koster RM
    Eerlijk gezegd lukt het mij niet om een boek met als titel 'Visionaire Marketing' geheel onbevooroordeeld open te slaan. Wat kan er zo visionair zijn aan marketing? Is het niet zo dat visionair vooral betrekking heeft op personen? En als er al zoiets is als 'Visionaire Marketing', is er dan ook 'Niet-Visionaire Marketing'? Dit boek vraagt enige gewenning; het leest alsof je een college volgt. Een goed college, welteverstaan. Het staat werkelijk boordevol voorbeelden (meer dan 80% van de tekst), die in een soort geletterde spreektaal zijn beschreven. Uitgesproken Amerikaans van opzet, maar niet onplezierig door de zweem van vlotheid en milde ironie, zij het soms wat onrustig van de hak op de tak springend.
    recensie
    Non-profit
    17 juni 2009
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    In het jaar 2050 is een derde van de Nederlandse bevolking van niet-Westerse afkomst. Daar moet u dus wat mee, want dat betekent dat een derde van uw klanten, medewerkers en leveranciers van huis uit een andere cultuur heeft meegekregen. In het boek Aan de slag met diversiteit geeft Youssef Azghari praktische tips.
    recensie
    Algemeen management
    16 juni 2009
    Ward Grootens
    'Hoe lang denk jij dat 'het' nog gaat duren?' is één van de vragen die ik in mijn privé- en zakelijke omgeving vaak gesteld hoor worden. Vervolgens ontspint zich dan een gesprek over wat je het beste kunt doen in deze tijd. De meningen variëren van 'heel stil afwachten en duimen' tot 'dit is een tijd die heel veel kansen biedt'. Het boek 'De crisis te lijf' van GITP is geeft managers, ondernemers en HR-managers ideeën om de crisis op een goede manier door te komen. Het overgrote deel van de tips is naar mijn idee niet heel erg nieuw, maar wel concreet en kernachtig verwoord. Daarnaast is het boek met name gericht op de interne kant van de organisatie tijdens het proces van afslanken.
    recensie
    Algemeen management
    16 juni 2009
    Jeroen Nikkelen
    'Kracht zonder macht' is niet zomaar een managementboek. Het beschrijft geen uitgebreide theoretische kaders, maar schrijft twintig direct te hanteren methoden (recepten) voor om de dialoog in organisaties te bevorderen. Met behulp van concrete casussen word je meegenomen door een breed scala aan mogelijkheden ('recepten') om een verticale dialoog tussen managers en medewerkers in gang te zetten. Dit zal volgens Cees Hoogendijk 'draagvlak en vertrouwen creëren zodat het management daarna automatisch de leiding krijgt'.
    recensie
    Leiderschap
    16 juni 2009
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    De politiek mag de blik tegenwoordig weer iets meer naar binnen hebben gericht, de internationalisering van het bedrijfsleven gaat door. Het werken in teams met mensen met uiteenlopende culturele achtergronden vergt specifieke vaardigheden. De cultureel antropologe Jitske Kramer, actief als coach en trainer, schreef er een boek over: Normaal is anders!. Het boek is leverbaar vanaf 17 juni. M&L sprak alvast even met haar.
    recensie
    Organisatiekunde
    15 juni 2009
    Perry Oostrum
    In 'De jacht op een idee' laat Jos Kessels zien hoe de ideeënleer van Plato orde kan scheppen in moderne organisaties. Bestuur en besluitvorming worden door snelle communicatie en vluchtige denkbeelden steeds complexer en onoverzichtelijker. Om mensen samen te brengen en bijeen te houden heb je een idee nodig: een visie, doel of ambitie, een essentieel principe dat medewerkers verbindt en energie geeft. Een toegankelijk en inspirerend boek voor individuen en organisaties.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    15 juni 2009
    Daniëlle de Jonge
    Een boek over professioneel presenteren in de praktijk, daar hou ik van. Uiteraard zijn theoretische kaders belangrijk, maar juist de tips en voorbeelden voor de uitvoering mogen immer op mijn onuitputtelijke interesse rekenen. Met 'Professioneel presenteren' heb ik het dan ook goed getroffen. De schrijfstijl is kort en duidelijk en het leest heel prettig. De zakelijke en toch speelse vormgeving maakt het boek nog aantrekkelijker. Heribert Korte en Ben Vaske inspireren me om mijn eigen presentatievaardigheden als trainer extra onder de loep te nemen. Een aanrader voor iedereen die presentaties geeft, of het nu incidenteel is of op regelmatige basis. Je steekt er altijd wat van op.
    recensie
    Leiderschap
    15 juni 2009
    Hans van der Klis
    2-3 minuten leestijd
    Arme managers. Hebben ze eenmaal vakantie, zetten Petra Sevinga en Rob Bos van Schouten & Nelissen ze alsnog aan het denken met hun Kleine reisgids voor managers. Want, zo redeneren zij, ‘geen betere periode om te reflecteren op je werk dan tijdens de vakantie’. Het boekje ligt pas 26 juni op de schappen, maar M&L las alvast de proef en sprak met de auteurs.
    recensie
    Organisatiekunde
    14 juni 2009
    Pierre Pieterse
    3-5 minuten leestijd
    Met de ontegenzeggelijke opmars van het Rijnlands denken hebben sommige tot voor kort gangbare managementinstrumenten wat aan glans verloren. Performance management bijvoorbeeld. Terecht? Ja. En nee. Soms moet je wel meten en dan is het handig om te weten wat je meet. Wat nog steeds niet veel aan glans heeft verloren, is het boek De cockpit van de organisatie van Leo Kerklaan.
    recensie
    Marketing
    12 juni 2009
    Eric van Arendonk
    'De Marketingbox' is een audioreeks met 11 cd's met een knappe prijs van zo'n 200 euro. Dat is meer dan je aan menigeen boek uitgeeft. Is dat het wel waard? Dat was wat bij me opkwam toen ik de box voor het eerst zag. Nu ik ze alle 11 heb beluisterd, kan ik hierop positief antwoorden. De goede uitleg en actuele informatie over moderne marketingonderwerpen maken deze reeks zijn prijs waard.
    recensie
    Organisatiekunde
    12 juni 2009
    Perry Oostrum
    Het wordt tijd dat we na eenzijdige nadruk op financieel-economische ratio's (hoe actueel...) weer stil staan bij datgene waar het ook om draait in onze organisaties: de betekenis die mensen ontlenen aan het met elkaar werken in organisaties. Aldus filosoof en organisatieadviseur Joep Wijsbek in 'De dialogische organisatie'. De klassieke mechanistische metafoor heeft afgedaan. Zingeving van een organisatie kan door je te richten op drie kernvragen: wie zijn we, waar komen we vandaan en welke zijn onze ambities voor de toekomst? De antwoorden op deze vragen kunnen worden gevat in de vorm van een verhaal, een corporate story.
    recensie
    12 juni 2009
    Hugo Wegbrans
    We leven in het tijdperk van 'information overload'. Als u iemand iets schrijft, is het al moeilijk om de aandacht te krijgen. Zodra u deze dan heeft, wilt u natuurlijk dat de ontvanger uw tekst begrijpt. De essentie moet meteen duidelijk tot de lezer door dringen. In de praktijk gaat de boodschap echter vaak verloren in moeilijke woorden en lange zinnen. Hierdoor haakt de lezer snel af. In 'In negen regels naar een duidelijke tekst' geeft Paul Jurriëns handige tips om teksten simpel en leesbaar te maken.
    recensie
    Verandermanagement
    12 juni 2009
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker, vertelt ons de Belastingdienst. Hans Vermaak vertelt ons in zijn boek Plezier beleven aan taaie vraagstukken feitelijk precies het omgekeerde: makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker.
    recensie
    Algemeen management
    12 juni 2009
    Rob van Nes
    2-3 minuten leestijd
    Zoals velen beschik ik over een flinke kast vol managementliteratuur. Overwegend met een grote laag stof erop. Een aantal boeken ontbreken in die kast, ze liggen permanent op mijn bureau. '75 managementmodellen' van Marijn Mulders is daar een van.
    recensie
    Internet en social media
    12 juni 2009
    Daniëlle de Jonge
    Het online netwerk van LinkedIn groeit als kool. Steeds meer mensen registreren zich en leggen contacten met verschillende mensen die ze kennen. Voormalige collega's, oud-studiegenoten, leveranciers en klanten, de mails om met elkaar gelinkt te worden gaan over en weer. Er komt een fraaie foto bij, werkervaring staat ingevuld, misschien zelfs wat aanbevelingen van zakenpartners en we worden lid van een aantal online-groepen. En dan? Afwachten tot de opdrachten vanzelf komen of is het gewoon leuk om tientallen of zelfs honderden LinkedIn connecties te hebben? Velen weten nog niet precies hoe ze succesvol met dit online netwerk om kunnen gaan. Jan Vermeiren, netwerkcoach in optima forma, schreef daarom 'Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken', boordevol tips om effectief online te netwerken.

      Personen

        Trefwoorden