OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 509 van 11.927 resultaten
    recensie
    Algemeen management
    9 april 2009
    Nico Beenker
    1-2 minuten leestijd
    De laatste tijd is er in het bedrijfsleven een verhoogde aandacht voor contractmanagement. In het boek 'Contractmanagement in de praktijk' legt Ted Knoester uit waarom. Een bondig, generiek boekje waarmee u snel overziet wat er komt kijken bij het inkopen van diensten.
    recensie
    Algemeen management
    9 april 2009
    Sven Laudy
    De titel 'Teamocratie' is vanuit marketingoogpunt goed gekozen, maar zegt me niet meer dan dat het waarschijnlijk over teams gaat. 'Het geheim van (waan)zinnige samenwerking', luidt de ondertitel. Het geheim van teams en samenwerking wordt al decennia lang onderzocht en na het lezen van dit boekje is het mysterie helaas nog niet opgelost. Sterker nog, ik ben er eigenlijk niet veel wijzer van geworden.
    recensie
    Leiderschap
    9 april 2009
    Ton Horrevorts
    3-4 minuten leestijd
    We weten inmiddels allemaal dat ongebreidelde hebzucht van bedrijven en hun topmannen een belangrijke oorzaak is van de huidige recessie. De bedrijfsadviseur Nikos Mourkogiannis stelt dat het deze bedrijven en topmannen heeft ontbroken aan een moreel doel voor hun handelingen. Daardoor konden zij zo uit de bocht vliegen. Zijn boek 'Het doel als startpunt van succesvolle organisaties' leest als een duidelijke verklaring waarom zoveel mis kon gaan. Het beste boek over de kredietcrisis is pas verschenen, maar toch al bijna drie jaar geleden geschreven. Desondanks is het verbazingwekkend actueel.
    recensie
    Leiderschap
    9 april 2009
    Ton Horrevorts
    3-4 minuten leestijd
    We weten inmiddels allemaal dat ongebreidelde hebzucht van bedrijven en hun topmannen een belangrijke oorzaak is van de huidige recessie. De bedrijfsadviseur Nikos Mourkogiannis stelt dat het deze bedrijven en topmannen heeft ontbroken aan een moreel doel voor hun handelingen. Daardoor konden zij zo uit de bocht vliegen. Zijn boek 'Purpose' leest als een duidelijke verklaring waarom zoveel mis kon gaan. Het beste boek over de kredietcrisis is pas verschenen, maar toch al bijna drie jaar geleden geschreven. Desondanks is het verbazingwekkend actueel.
    recensie
    Marketing
    8 april 2009
    Marcel Hindriks
    3-4 minuten leestijd
    'Merk denken' of 'branding' is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de marketingactiviteiten van een organisatie. Een uitspraak als 'Een sterk merk, merk je!' geeft aan dat een merk meer is dan alleen maar een product- of bedrijfsnaam. In 'Merkenziekte' neemt Lucas Conley u mee op een ontdekkingsreis langs verschillende filosofieën die ten grondslag liggen aan diverse succesvolle en minder succesvolle merken. Een ontdekkingsreis die boeit door de talrijke voorbeelden die de schrijver aanhaalt om duidelijk te maken wat hij u wil vertellen. Hij ziet dit zelf als een onthulling van de schrikbarende omvang en de besmettelijkheid van de merkenziekte.
    recensie
    Organisatiekunde
    8 april 2009
    Sven Laudy
    Toen ik 'Models, bedrijfskundige modellen met body' uit de verpakking haalde, schrok ik. Ik heb een serieus bedrijfskunde boek besteld, krijg ik nu de Gouden Gids toegestuurd? De felwitte kaft, de simpele lay-out, het goedkoop aanvoelende gele papier - niets lijkt op het kwaliteitswerk dat ik dacht te ontvangen. Gelukkig gaat het om de inhoud en die blijkt zeer de moeite waard te zijn.
    recensie
    Verandermanagement
    8 april 2009
    Pierre de Winter
    4-5 minuten leestijd
    De auteurs van Het veranderboek willen de agenda gaan zetten in organisatieveranderend Nederland. Of ze dat gaat lukken, is de vraag. Maar hun boek zet voorlopig wel de toon.
    recensie
    IT-management / ICT
    6 april 2009
    Carla Verwijs
    Steeds vaker wordt gesproken over ICT business alignment, of het op een lijn brengen van bedrijfsdoelen en ICT. De informatieanalist speelt een belangrijke rol in de eerste fase van het alignmentproces, namelijk in het bepalen van de haalbaarheid van de voorgestelde verandering. In 'Informatieanalyse' behandelen Wiel Pollaert en Kees Ruigrok de instrumenten die de informatieanalist bij zijn of haar werk nodig heeft.
    recensie
    Inkoop en logistiek
    6 april 2009
    Ruud de Jong
    3-4 minuten leestijd
    Dit boek suggereert door de lay-out en simpele tekeningen dat je niet slim hoeft te zijn om slim te kunnen inkopen. Dat leidt eigenlijk de aandacht af van de inhoud, terwijl deze gepassioneerd is weergegeven en zeer volledig is. 'Inkopen voor Dummies' is namelijk een complete gids, waarin Peter Streefkerk de inkoopfunctie in begrijpelijk taal uitlegt. De 21 hoofdstukken hebben een procesmatige volgorde, die goed te herkennen is, ook al ben je geen inkoper. Voor de verkoper kan dit boek overigens ook heel leerzaam zijn.
    recensie
    Werk en loopbaan
    6 april 2009
    Gérard Hendriks
    'Werkplezier spel' is bedoeld om zicht te krijgen op wat bijdraagt en afbreuk doet aan het plezier in uw werk, waarna u kunt bepalen of u daar als individu of als collega's iets aan kan of wil doen. Peter Gerrickens, Marijke Verstege en Zjev van Dun hebben in totaal zes spelvormen beschreven. Het spel is geschikt voor individuele coaching, loopbaanplanning, teambuilding, trainings- en opleidingsgroepen en intervisie.
    recensie
    Algemeen management
    6 april 2009
    Paul Groothengel
    4-5 minuten leestijd
    Met Het Breinboek voor Managers van Paul Postma hebben we er weer een boek over de werking van onze grijze massa bij. Postma beschrijft daarin op heldere wijze hoe ratio en emotie stuivertje wisselen tussen onze oren. En geeft managers praktisch advies hoe je, vanuit de kennis over het brein, de zaken - of beter de mensen om je heen - kunt aanpakken.
    recensie
    Algemeen management
    3 april 2009
    Annelies Bakelaar
    2-3 minuten leestijd
    'De Grote Management voor Dummies' is zeker niet opgesteld door dummies. Deze complete managementencyclopedie en toolkit is verre van saai en taai! Pam Smits neemt u (of u nu beginnend manager bent of een oude rot in het vak) op een originele manier en met brede blik mee in het vak 'management'. Deze pil bestaat uit maar liefst 8 delen, 34 hoofdstukken en in totaal 723 pagina's. Ontmoedigend? Nee zeker niet, als lezer komt u geheel aan uw trekken.
    recensie
    Advisering
    3 april 2009
    Perry Oostrum
    2-3 minuten leestijd
    'Organisatieadvieswerk' geeft een inleidend overzicht van de verschillende aspecten van het organisatieadvieswerk. A. Twijnstra, Doede Keuning en Léon de Caluwé illustreren hun opvattingen met voorbeelden uit de praktijk, opgedaan uit ervaringen bij ondernemingen, bedrijven, instellingen, verenigingen en overheidsorganen. Met name dit laatste maakt het boek ook zeer geschikt als studiemateriaal voor al diegenen die belangstelling hebben voor toekomstige uitoefening van het organisatieadviesvak.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    2 april 2009
    Annelies Bakelaar
    3-4 minuten leestijd
    Steeds vaker zien we om ons heen dat er vraag is naar duurzame leiders. Leiders met duidelijke normen en waarden, leiders met visie maar zeker ook leiders met gevoel en aandacht. Via de kunst van mindfulness kunnen we meer energie steken in het aandacht hebben voor het hier en nu. 
    recensie
    Non-profit
    2 april 2009
    Reyer Brons
    2-3 minuten leestijd
    Vermindering van inkomensongelijkheid levert voor de samenleving als geheel welvaartsverlies op. Op dit moment kost herverdeling van elke euro extra ongeveer de helft daarvan. Dat is zoveel dat het nodig is goed te overdenken of we kunnen herverdelen op een manier die zo weinig mogelijk kost.
    recensie
    Inkoop en logistiek
    2 april 2009
    Pierre Spaninks
    3-5 minuten leestijd
    Logistiek is eigenlijk niets meer of minder dan de kunst om de juiste spullen op het juiste moment op de juiste plek te krijgen. In zijn nieuwe boek dat simpelweg Logistiek heet, laat Walther Ploos van Amstel zien wat daar allemaal bij komt kijken - en hoe fascinerend dat is.
    recensie
    Personeelsmanagement
    1 april 2009
    Annelies Bakelaar
    In mijn eigen praktijksituatie staan de HR-processen en het stroomlijnen van deze processen weer volop in de belangstelling. De ontwikkeling en vernieuwing van het HR-beleid en de toepassing van e-HRM in de praktijk, vraagt om het doorlichten van bestaande processen. Vol verwachting begin ik daarom ook te lezen in 'Wezenlijk werken aan HR-processen' van Tjerk-Jan Adema en Marijke Dekker. De titel dekt wat mij betreft prima zijn lading. Dit boek kunt u niet lezen zonder direct te denken 'hebben wij eigenlijk een procesambitie vastgesteld en welke procesmethode gebruiken we?'
    recensie
    Marketing
    1 april 2009
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    'Hoe consumenten denken' - een meer pakkende titel zou ik voor een marketeer niet weten. De subtitel ('wat je klanten je niet kunnen vertellen en je concurrenten niet weten') verhoogt de nieuwsgierigheid nog meer. Nu zijn er de laatste tijd al meer boeken op de markt verschenen over het denken van consumenten, zoals 'Het slimme onbewuste' van Ap Dijksterhuis en 'Koop mij' van Martin Lindstrom. 
    recensie
    Algemeen management
    1 april 2009
    Perry Oostrum
    Mensen in het algemeen en managers en experts in het bijzonder erg feilbaar zijn in hun oordelen en beslissingen. Dit concluderen de hoogleraren Chris Snijders en Frits Tazelaar in 'Klapschaatsen in management'. Bovendien lijden mensen op dit punt vaak aan zelfoverschatting. Hun boek is de neerslag van jarenlang onderzoek op het gebied van samenwerking en management van transacties en relaties tussen bedrijven. Dit boek toont aan dat wij onze inschattingen, beoordelingen en beslissingen beduidend kunnen verbeteren als we systematisch gebruikmaken van computergestuurde instrumenten en innovatieve decision support tools. De auteurs onderbouwen hun betoog met het nodige bewijsmateriaal en zetten de manager vervolgens aan het werk...
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    31 maart 2009
    Daniëlle de Jonge
    3-4 minuten leestijd
    Netwerken is 'hip'. We lunchen en borrelen wat af, bezoeken seminars en andere interessante bijeenkomsten of zoeken een digitale manier om onszelf te laten zien. Allemaal om andere mensen te ontmoeten en waar mogelijk onszelf en ons bedrijf onder de aandacht te brengen. 

      Personen

        Trefwoorden