Na vele feedbacktrainingen lukt het vaak nog steeds niet om wederzijds gehoord te worden… Goed communiceren wordt (nog steeds) onderschat, getuige de vele burn-outs, en de conflicten op micro- en macroniveau. Het is moeilijker dan menigeen denkt: het gaat primair om een houding van helderheid, duidelijkheid en openheid. Hoe kom je daar en hoe krijg je de ander daar?
Marshall Rosenberg
Er zijn diverse basisboeken over de Verbindende (ook wel: Geweldloze) Communicatie. Het is simpel en helder wat Marshall Rosenberg (1934-2015) ooit bedacht heeft, en tegelijkertijd is de toepassing eindeloos rijk. Ik wilde geen variant op een basisboek schrijven, maar vooral een aanvulling, zodat het gaat om die brede en rijke toepassing. Dat is omgaan met allerlei uitdagingen in het leven op persoonlijk en interpersoonlijk gebied, en ook praktische tools voor conflicthantering, plus vormgeven aan psychologisch veilige organisaties.
Syntheses
Ik maak in Verbindend communiceren, hoe dan? ook syntheses tussen de essentie van de Verbindende Communicatie en andere bestaande modellen: ik voeg de aandacht voor behoeften, ofwel drijfveren, toe, wat in de meeste modellen nog niet aanwezig is en veel helderheid geeft.
In het boek beschrijf ik compact de herkomst en de basis van het gedachtengoed en van het model: het is niet nodig de basis al te kennen. Ook geef ik aan hoe je daarmee kunt variëren, zodat je er ‘je eigen chocola’ van kunt maken. Ga op zoek naar wat werkt en hoe het werkt, want alleen dan werkt het. Je wordt als lezer dan ook regelmatig uitgenodigd tot het doen van een reflectie.
Praktijk
Vanuit mijn jarenlange ervaring als trainer en mediator is het boek tot stand gekomen, vanuit de praktijk dus. Dat is voor mij ook de waarde ervan. Vele hoofdstukken zijn trainingsonderdelen: omgaan met weerstand, omgaan met grenzen, omgaan met boosheid, omgaan met botsende behoeften. En vele hoofdstukken zijn ontwikkeld door het werken met teams en leidinggevenden in organisaties: hoe je een scheve dynamiek kunt doorzien, maar vooral ook kunt beïnvloeden. Dan kun je samenwerken vanuit gelijkwaardigheid ondanks rol-ongelijkheid.
Van micro naar macro
In het boek ga ik van micro naar macro. Het laatste hoofdstuk is gewijd aan de creëren van een nieuwe maatschappelijke moraal op basis van de universele behoeften van de mens. Ik zie namelijk de huidige macro-crisis als een crisis van de moraal. Dit vraagt om meer uitwerking, bijvoorbeeld hoe je dit op overheidsniveau kunt oppakken, daar zal ik nog meer over gaan schrijven.
Het hoofdstuk over conflicthantering en mediation vind ik erg belangrijk. Conflicthantering vanuit Verbindende Communicatie is ‘de missing link’, omdat het focust op het proces tussen mensen. Ik hoop dat veel meer mensen dit leren en in een vroeg stadium kunnen bemiddelen als het misgaat. Het zou mooi zijn als laagdrempelige hulp inroepen normaal wordt.
Het hele leven is omgaan met botsende behoeften (al in één persoon en tussen mensen) en ik hoop dat Verbindend communiceren, hoe dan? de lezer helderheid geeft over wat die behoeften zijn en hoe je daarmee kunt schakelen en creatief kunt zijn in de oplossingen. Ik hoor het graag!
Dit artikel staat in het Septembernummer van Managementboek Magazine. Deze editie lees je hier >
Over Hester Macrander
Hester Macrander, internationaal gecertificeerd trainer in Verbindende Communicatie. Voormalig cabaretier, columnist, dagvoorzitter. Ze geef trainingen op persoonlijk en professioneel vlak. Verzorgt mediations en leidt mediators op. Ook leidt ze nieuwe trainers op. Over Verbindende Communicatie geeft ze graag theaterlezingen.
Fotografie: Ans Dekkers