De digitale transformatie staat volop in de belangstelling bij bedrijven en maatschappelijke organisaties. Nieuwe digitale producten en diensten worden gezien als dé oplossing voor uitdagingen als hoge werkdruk en personeelstekorten. Technologieën zoals artificiële intelligentie en robotic process automation nemen routinematige taken over. Onze wereld speelt zich steeds meer af in online en datagedreven omgevingen. Digitalisering is dan ook een vast onderdeel geworden van de strategische agenda van bestuurders en directies.
nieuwe verdienmodellen
Dankzij nieuwe digitale technologieën, enorme hoeveelheden beschikbare data, de connectiviteit tussen mensen en systemen én de grote beschikbaarheid van rekenkracht zijn nieuwe businessmodellen en (digitale) verdienmodellen mogelijk. Software en data vormen de motor achter innovatieve oplossingen die onze manier van werken veranderen.
weerbarstige praktijk
Maar ondanks al deze kansen is digitale transformatie geen makkelijke route. De beloftes zijn groot, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstig. In mijn ervaring zie ik dat organisaties wel de potentie herkennen, maar de weg ernaartoe – de digitale transformatie – lastig vinden en vol hobbels zien. Ze zetten snel nieuwe digitale producten en diensten in om de klantbeleving te verbeteren en medewerkers tevreden te stellen. Maar daar lopen ze vaak op vast. Er zijn adoptieproblemen, en de inspanning om alle oplossingen naadloos op elkaar aan te laten sluiten neemt steeds verder toe. Het resultaat: een gefragmenteerd klantenbeeld en oplopende kosten.
operationele efficiëntie
De digitale organisatie belooft veel. Ze is als een gouden kroon die blinkt in de zon. Die willen we allemaal. Maar om die kroon te kunnen plaatsen, moet er eerst een stevige toren worden gebouwd.
Digitale transformatie vraagt om meer dan het invoeren van nieuwe digitale producten en diensten. De organisatie moet óók werken aan operationele efficiëntie. En dat gaat niet alleen over de informatievoorziening – dus informatie, applicaties en ICT-infrastructuur. Doordat technologie steeds meer integreert met het primaire proces en de bedrijfsvoering, zal de hele organisatie mee moeten: zowel de inrichting van processen als de mensen en hun aansturing.
CIO en de I&A-manager
De business en de I&A-afdeling zullen nauw moeten samenwerken om gezamenlijk de mogelijkheden van digitale technologieën te verkennen, te benutten en de randvoorwaarden daarvoor te creëren. De CIO en de I&A-manager zullen hierin het voortouw moeten nemen en de business daarin meenemen.
Zij moeten bestuur en directie overtuigen van de noodzaak van operationele efficiëntie. Daarbij is samenwerking met de business essentieel. Dit vraagt om de inzet van multidisciplinaire teams, bestaande uit mensen uit de business én mensen van de I&A-afdeling. Succesvolle CIO en I&A-managers weten hun verhaal goed over te brengen, gaan actief in gesprek met de business en bouwen zo aan begrip en draagvlak.
De business groeit op die manier in digitale bewustwording en digitale vaardigheden, en kan haar rol als strategisch sparringpartner steeds beter invullen.
de kost gaat voor de baat uit
Dat vraagt een flinke inspanning – hier gaat de kost voor de baat uit. Maar de praktijk wijst uit dat operationeel efficiënte organisaties veel flexibeler en innovatiever zijn dan organisaties die dat niet zijn. En dat zijn precies de voorwaarden voor succesvolle innovatie en een onderscheidende digitale klantbeleving. Onze onderzoeken tonen bovendien aan dat de ICT-kosten in deze organisaties lager zijn dan in organisaties die níét hebben gewerkt aan hun operationele efficiëntie.
Ik heb De digitale organisatie geschreven voor CIO’s en I&A-managers die die stevige basis willen leggen – als verbinder, als aanjager, als strategisch sparringpartner. Dit boek gaat niet over wat digitale transformatie ís, maar over wat ervoor nodig is om haar mogelijk te maken. Over de samenwerking tussen business en I&A. Over hoe je die samenwerking aanpakt. Over het bouwen van de toren, vóór je de kroon kunt plaatsen. Voor iedereen die de digitale belofte écht wil waarmaken.