Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Het innovatiedoolhof

Het nieuwe boek van innovatie-expert Gijs van Wulfen leidt je langs alle obstakels in het innovatiedoolhof. Welke dat zijn en hoe hij dat doet vertelt hij in deze preview.

Gijs van Wulfen | 8 maart 2016 | 3-4 minuten leestijd

Is de start van innovatie voor jou persoonlijk een zoektocht? Je bent niet de enige. Gehinderd door allerlei obstakels haalt 80% van alle innovatieprojecten de markt niet eens. Je wordt tegengehouden door een gebrek aan tijd en middelen. Je weet niet goed wat de eindklant wil. En veel collega's schepen je af omdat zij hun nek niet willen uitsteken en jij wel.

Als spreker over innovatie reist Gijs van Turkije naar Tokio en van Canada naar Kaapstad. En op al die plekken merkt hij dat innovators worstelen met exact dezelfde problemen. Of je nu start met een idee, met een technologie, met een klantknelpunt of gewoon omdat je moet innoveren; iedereen ervaart dezelfde hindernissen. En daar wil hij wat aan doen. Alle obstakels, zoals geen tijd, geen geld, geen marktvraag of geen draagvlak heeft hij in kaart gebracht in het innovatiedoolhof.

Gijs ontdekte in de afgelopen jaren in meer dan vijftig innovatieprojecten in praktijk hoe je de chaotische start op een makkelijke manier kunt structureren. En welke tien essentiële activiteiten je in welke volgorde moet doen, én op welk moment om succesvol te zijn.

1. Ideeën: bedenken en kiezen van nieuwe relevante producten, diensten, processen of experiences met een levensvatbaar businessmodel. 

2. Focussen: bepalen van de innovatiefocus inclusief alle criteria. 

3. Passendheid checken: nagaan of jouw idee, technologie, klantknelpunt of noodzaak om te innoveren wel past binnen de prioriteiten van jezelf en jouw organisatie. 

4. Randvoorwaarden scheppen: kiezen en organiseren van het juiste moment, het juiste team, het juiste tempo en de juiste financiering van jouw innovatie-initiatief. 

5. Ontdekken: uitvinden van trends, markten, technologieën en klantknelpunten. 

6. Businessmodel: bedenken van een aantrekkelijk en levensvatbaar businessmodel. 

7. Technologie kiezen: verkennen en kiezen van de juiste technologie om jouw nieuwe product, dienst, proces of experience te realiseren. 

8. ‘Freedom to operate' controleren: checken of je innovatieve concept geen inbreuk maakt op intellectuele eigendomsrechten van anderen. 

9. Experimenteren: systematisch onderzoeken of testen van je nieuwe product, dienst, proces of experience om de aantrekkelijkheid van het innovatieve concept te onderbouwen. 

10. Nieuwe businesscase opstellen: neerzetten van een goed onderbouwde, overtuigende nieuwe businesscase voor je nieuwe product, dienst, proces of experience. 

Vanuit vier logische startpunten lopen er heldere routes door het innovatiedoolhof naar een succesvolle businesscase voor nieuwe producten, diensten en businessmodellen. Zij leiden je langs alle obstakels en valkuilen. De vier routes waaruit je kunt kiezen zijn:
1. De ideeroute: Je hebt een idee, wat nu?
2. De technologieroute: Je hebt een nieuwe technologie, wat nu?
3. De klantfrictieroute: Je hebt een klantprobleem ontdekt, wat nu?
4. De ‘wij-moeten-innoveren'-route: wat nu?

Geïnspireerd door cases van AIRBNB, Google Glass, Angry Birds en aan de hand van de vier innovatieroutes leer je zelf essentiële vragen te beantwoorden voor een succesvolle start van innovatie, zoals: Hoe weet ik of de klant er op zit te wachten? Hoe weet ik of het maakbaar is? Hoe weet ik of het rendabel is?

Aan de hand van dit boek doe je de juiste stappen op het juiste moment in de juiste volgorde. Zo maak je innovatie zelf simpeler.

Gijs van Wulfen richt zich op het opleiden, verspreiden en het faciliteren van de VOORT innovatiemethode. Hij is de auteur van Het innovatiedoolhof.

Over Gijs van Wulfen

Gijs van Wulfen is bedrijfseconoom, marketeer en innovatieversneller. Hij adviseerde bij achtereenvolgens Ernst & Young en Boer & Croon vele organisaties over marketing- en innovatie strategieën. In 2002 startte hij zijn eigen bedrijf Big Tree Marketing Innovators, dat zeer uiteenlopende klanten helpt bij het bedenken van nieuwe productideeën, het organiseren van innovatie en het introduceren van nieuwe producten in de markt.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden