Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Opvolger gezocht - 'De ervaring spat van de pagina's'

Nederland telt ongeveer 300.000 familiebedrijven. Hoe kan het dan dat het zó vaak voorkomt dat de bedrijfsopvolging in een familiebedrijf niet goed is geregeld en dat dit voor veel ellende en onenigheid zorgt? Tom Meuleman geeft antwoorden en adviezen in zijn boek Opvolger gezocht.

Hanneke Tinor-Centi | 2 oktober 2020 | 1-2 minuten leestijd

Bij de overdracht van een familiebedrijf zijn er dikwijls veel belanghebbenden. Niet alleen de overdrager en de opvolger staan centraal. Ook de overige familieleden en bijvoorbeeld een bedrijfsleider of manager, zijn belangrijk in het opvolgingsproces. Deze personen of groepen van personen staan ogenschijnlijk aan de zijlijn, maar bepalen mede of de opvolging binnen de familie een succes wordt of een nachtmerrie.

In Opvolger gezocht geeft Tom Meuleman antwoord op vele vragen met betrekking tot een goedgeregelde bedrijfsopvolging. Hij doet dat op transparante wijze en middels praktisch uitvoerbare stappen. Zo besteedt hij uitgebreid aandacht aan een belangrijk onderwerp in dit proces: hoe de emotie en ratio van elkaar gescheiden te houden. Dat aan dit onderwerp zorgvuldig aandacht wordt geschonken door de auteur is een groot goed aangezien juist dát veelal de aanstichter is van veel ellende.

Daarnaast is er uiteraard aandacht voor vele andere valkuilen zoals de opvolging van ouder op kind. Het kan heel goed het geval zijn dat het ‘kind’, dat de gedoodverfde opvolger was, niet over de benodigde competenties beschikt om die functie ook daadwerkelijk te gaan bekleden. Ook bij de rol die de partners van de mogelijke opvolger(s) spelen, wordt stilgestaan in Opvolger gezocht.

Meuleman heeft zijn ervaringen als familieadviseur en partner bij de Jong & Laan aangewend voor zijn boek en die ervaring spat inderdaad van de pagina’s. Het moet dan ook gezegd: Meuleman kan hiermee menig familiebedrijf een hoop narigheid besparen en het is te hopen dat mening eigenaar/directeur en zijn ‘kroonprins of –prinses’ Opvolger gezocht ter hand neemt.

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden