Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Praktijkboek intervisie

Heeft u wel eens mee gedaan aan een intervisiesessie? Als u dat vaker gedaan heeft, kan intervisie steeds waardevoller worden. Als u echter steeds dezelfde methode gebruikt, kan de inspiratie wel eens op raken. Monique Bellersen en Inez Kohlmann bieden daarvoor een oplossing. De vele modellen bieden zowel afwisseling als diepgang. Het 'Praktijkboek intervisie' kunt u gebruiken om te starten met intervisie, maar biedt ook gevorderden nog genoeg nieuwe perspectieven.

Jan Jacob Bos | 6 november 2009 | 2-3 minuten leestijd

Monique Bellersen en Inez Kohlmann zijn er uitstekend in geslaagd om een breed spectrum van intervisiemethoden te bundelen in 'Praktijkboek intervisie'.

De meeste methoden passen goed in de nuchtere Nederlandse cultuur en zijn daarmee gemakkelijk inzetbaar. Maar er zitten ook enkele minder westerse uitstapjes tussen die van deelnemers misschien wel wat overwinningskracht vragen om zich helemaal te kunnen geven in een intervisiesessie. Het resultaat kan daardoor des te verrassender zijn.

Neem bijvoorbeeld de narratieve methode. Deze methode is geïnspireerd op een oude Indiaanse traditie waarin de deelnemers de casus bekijken vanuit vier verschillende windrichtingen. Zo kruipen zij voor het oosten in de huid van een adelaar en bekijken de casus eens vanaf een afstand hoog in de lucht. Hoewel dit voor sommige mensen misschien wat zweverig overkomt, zijn de concrete vragen bij de verschillende invalshoeken erg praktisch.

Een aantal methoden die ik al vaker toegepast had, heb ik geëvalueerd op basis van de beschrijvingen van Bellersen en Kohlmann. Hoewel deze goed overeenkwamen met mijn ervaring, kon ik toch nog een paar punten oppikken die mij een volgende keer zullen helpen om de intervisie nog beter te laten verlopen. Ook heb ik een aantal nieuwe interventiemethoden geprobeerd.

De beschrijvingen van de verschillende methoden zijn helder. Aan de hand van de instructiekaart bij elke methode kunt u snel aan de slag, terwijl de uitgebreidere beschrijving goede achtergrondinformatie geeft voor een gedegen voorbereiding. Handig is ook dat deze uitgebreide beschrijvingen duidelijke handvatten geven waarvoor de methode het meest geschikt is.

Bent u bijvoorbeeld nog op zoek naar het in kaart brengen van oplossingen? Dan kan de mindmap-methode een goede keuze zijn. Bent u vooral op zoek naar actieve betrokkenheid vanuit alle deelnemers? Dan is de Balint-methode een goede start, vooral voor groepen met weinig ervaring met intervisies.

Wel jammer dat deze selectiecriteria niet opgenomen zijn in de overzichtstabel voor het kiezen van een goed model voor een bepaalde situatie. Dat had het nog eenvoudiger gemaakt om een intervisiemethode te kiezen die past bij de situatie.

'Praktijkboek intervisie' is zowel geschikt voor professionals die als facilitator optreden bij intervisies als voor iedereen die zichzelf wil ontwikkelen. Intervisie kan namelijk overal ingezet worden om in elk vakgebied van elkaar te leren. Galileo Galilei zei honderden jaren geleden: 'Je kan een mens niets leren; je kan hem alleen helpen het zelf te ontdekken in zichzelf.' Dat is nu precies waar intervisie u bij kan helpen.

Monique Bellersen en Inez Kohlmann hebben daarvoor een uitgebreide collectie methoden verzameld zodat u voor voldoende afwisseling kunt zorgen. Kortom, 'Praktijkboek intervisie' is een goed boek om te lezen, maar vooral om te gebruiken.

Over Jan Jacob Bos

Jan Jacob Bos is een expert op het gebied van kennismanagement. In 2008 is hij bij Business School Nederland afgestudeerd op dit onderwerp. Hij heeft in zijn dissertatie een nieuw kennismanagementmodel ontwikkeld dat organisaties helpt om de strategie te vertalen naar verantwoordelijkheid voor de kenniswerkers. Dit model is in de afgelopen jaren verder uitgewerkt en praktisch toegepast. Hierover heeft Bos ook een boek geschreven dat nu bijna klaar is. Jan Jacob Bos werkt als kennismanager bij Schuberg Philis.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden