Business Model Generatie is de Nederlandse vertaling van het succesvolle Business Model Generation, dat eind 2009 verscheen. Hoe het boek zo succesvol kon worden, is me al snel duidelijk. De mooie vormgeving is erg uitnodigend. Uniek is ook het coauteurschap van 470 individuen, die via een online community hebben meegeschreven. Het boek is daarmee een vernieuwend businessmodel an sich.
Een businessmodel wordt door Alexander Osterwalder en Yves Pigneur omschreven als 'de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt'. Dit businessmodel dient als een blauwdruk voor je organisatiestructuur, processen en systemen.
De auteurs ontleden een businessmodel aan de hand van negen basisbouwstenen. Het model dat dan ontstaat, noemen ze 'canvas'. Het model (of canvas) is buitengewoon eenvoudig te begrijpen, waardoor je in één oogopslag de relaties ziet tussen de bouwstenen.
In de verschillende hoofdstukken wordt uitgelegd hoe je patronen in businessmodellen kunt herkennen, ontwerpen en verder kunt ontwikkelen.
Wat het boek levendig maakt, zijn de vele voorbeelden van succesvolle bedrijven die vernieuwende businessmodellen toepassen. Zoals Skype, dat gratis beldiensten via internet aanbiedt. Lego dat het mogelijk maakt voor gebruikers hun eigen ontwerpen online te maken en deze te bestellen. Of Apple dat met het ontwikkelen van het muziekplatform iTunes 'muziekrechthebbenden' direct met kopers verbindt.
Erg mooi aan Business Model Generatie is de toegankelijkheid, eenvoud en daarmee bruikbaarheid van het model. Al tijdens het lezen inspireert het je om gestructureerd over bedrijven én hun businessmodellen na te denken. Het boek geeft je nuttig inzicht in hoe je de toegevoegde waarde van je organisatie met de rest van je organisatie in lijn kunt brengen. Ook helpt het boek bij mijn eigen zoektocht, hoe ik mijn eigen organisatie kan prikkelen om beter te presteren.
Dit boek is een absolute aanrader voor iedereen met interesse in organisaties en hun businessmodellen.