Dit om de simpele reden dat het boek zeer succesvol is en met name de in dit boek beschreven ‘Canvas methode’ inmiddels in tal van bedrijven wordt toegepast. Eigenlijk kan wel van een ware triomftocht gesproken worden. De verklaring voor dit succes is al terug te vinden in de voortreffelijke recensie die Erik van Arendonk eerder voor Managementboek schreef.
Hierbij een citaat uit zijn recensie: ‘Het model met de negen bouwstenen dat de auteurs aanreiken is helder en praktisch. Het nodigt de lezer uit om dit model toe te passen in de eigen onderneming. Naast de bestaande businessmodellen reiken de auteurs een proces aan om te komen tot de creatie van een heel nieuw businessmodel.
Het boek biedt genoeg handvatten om dit proces in goede banen te leiden. Ik heb er een aantal waardevolle tips uitgehaald, die ik zeker zal gaan gebruiken in mijn werk.’
Kritiek op de diepgang van ‘Business Model Generatie’ is mogelijk. ‘Klantgestuurde businessmodellen’ van Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers is op dit punt duidelijk beter en completer.
Maar voor wie op zoek is naar een handzaam model om te gebruiken in de eigen beroepspraktijk is ‘Business Model Generatie’ beslist een aanrader.
Over Max Kohnstamm
Max Kohnstamm is programmamanager bij SRM, hét opleidingsinstituut voor beginnende én ervaren professionals in de marketing, marketingcommunicatie, communicatie en sales.