Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Retail en marketing

De marketing wijzer 'Retail en marketing' bevat een compilatie van artikelen, verzameld en ingeleid door Rob van der Kind. Hij schetst in zijn inleiding een aantal belangrijke ontwikkelingen binnen het Nederlandse winkelgebeuren over de afgelopen 55 jaar: 

Jeroen Bender | 14 mei 2001 | 1-2 minuten leestijd

De klassieke transactie kostentheorie is nog steeds het fundament van de detailhandelswetenschap en omschrijft de functie van retail als 'het minimaliseren van de transactiekosten in de bedrijfskolom'. Van der Kind herdefinieert nu deze theorie als 'het verlagen van het zoekkosten-saldo voor de consument'. Waarbij een duidelijke machtsverschuiving heeft plaatsgevonden naar die eindgebruiker.

De auteur wijst ons ook op andere, minder bekende, recente ontwikkelingen en vooral ook op trendbreuken als een afnemende correlatie tussen consumentenbestedingen en conjunctuurindex, bewegingen aan de aanbodzijde (meer aanbieders, forse groei van het aantal vestigingen) en een dalend aandeel van de retail in de vrijetijdsbesteding. Ook signaleert Van der Kind een omslag in de tot dusver almaar toenemende filialisering/ monotomisering van onze winkelstraten, iets wat in de beleving van velen onder ons alleen maar en nog steeds toeneemt. Deze trendbreuken hebben grote gevolgen op lead-times, een toegenomen marketing-tool functie van de logistiek, informatiestromen en de organisatiestructuur ( met name de grote vlucht van 'category management') binnen retailorganisaties. Ook de ontwikkelingen van de waardeketen in de tijd worden verhelderend schematisch uitgebeeld. Hoewel belangrijke trends als overnames en fusies wel worden benoemd, lezen we helaas weinig over de effecten daarvan. Ook het belangrijke thema macro-buying versus micro-marketing wordt niet behandeld. Van der Kind bevestigt wel zijn imago als autoriteit op het gebied van detailhandel door de combinatie van helderheid, toegankelijkheid en wetenschappelijk cachet. Hierin zit echter ook de beperking van zijn inleiding en de daaropvolgende verzameling van artikelen op het gebied van machtsverhoudingen, loyalty marketing catagory management: Ze zijn kort en krachtig, maar smaken toch echt naar meer. Deze marketing wijzer is desalniettemin een aanrader voor degene die (weer) up-to-date wil zijn binnen de retail, maar biedt te weinig echt nieuws en diepgang voor retailers in hart en nieren.

Over Jeroen Bender
Drs. Jeroen Bender is management consultant bij BMVS.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden