Volgens de auteurs Jessica van Wingerden en Wim Schuurmans onderscheiden succesvolle organisaties en merken met fans zich door drie zaken: Beleving, Betekenis en Bevlogenheid. Dat betekent in de praktijk onder andere werken vanuit een hoger doel (‘why’) en authentiek, innovatief, anders, passievol en gastvrij zijn. Maar ook toegevoegde waarde bieden, oog voor detail en de lange termijn hebben en het structureel overtreffen van de verwachtingen van klanten en het bieden van wow-momenten.
De drie hoofdthema’s Beleving, Betekenis en Bevlogenheid worden in het boek per hoofdstuk verder uitgewerkt in een inleidende beschrijving, vertaling naar de praktijk, verwijzingen naar video’s op YouTube en als laatste een korte samenvatting van de belangrijkste lessen uit de praktijk. In het boek veel aandacht voor de praktijkervaringen van meer dan twintig succesvolle ondernemers. Variërend van Aad Ouburg (Princess) en Eric Treurniet (2theloo) tot Michel Muller (Routemobiel) en Karel van Eerd (Jumbo).
In het boek komen veel bekende ondernemers en verhalen aan bod, die al vaker in allerlei publicaties en praatprogramma’s de revue zijn gepasseerd. Grote kans dat je eerder al hebt gehoord van het verhaal van Aad Ouborg (Princess), de Jumbo-familie of Henny van de Most. De auteurs halen ook diverse 'oude bekenden' aan zoals Simon Sinek ('why'), Gilmore/Pine ('eperience economy') en Steve Jobs (Apple).
Volg je de ontwikkelingen en literatuur op dit gebied, dan lees je in het boek niet zo veel nieuws. Verwacht geen diepgravende theorieën of nieuwe inzichten in 'Verbonden voor klanten, wij houden van fans'. De auteurs willen vooral hun passie voor fans delen en inspireren en daarin zijn ze door de gekozen vorm en inhoud toch prima in geslaagd.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.