Met 'Be Useful' willen de auteurs bewijzen dat het ondernemerschap echt valt te leren. De auteurs hebben zich in niet alleen laten inspireren door hun eigen ervaringen, expertise en onderzoek, maar ook door diverse bedrijfsbezoeken. Daarnaast hebben ze ook de nodige literatuurbronnen geraadpleegd om tot deze conclusie te komen.
Ondernemerschap gaat over vrijheid en verantwoordelijkheid. Overheden gaan op heel verschillende manieren om met ondernemerschap en het stimuleren ervan. Hoe ondernemend zijn wij Nederlanders nu eigenlijk? Dat valt tegen. Volgens de auteurs zijn met name de Verenigde Staten, Zuid-Korea, Singapore en Nieuw Zeeland voorbeelden van inspirerende ondernemende landen.
Geelhoed en Samhoud laten in hun boek talloze ondernemers uit binnen- en buitenland aan het woord ter inspiratie van de vele Nederlanders die met ondernemende ideeën rondlopen. Ondernemerschap is niet uit een boekje te leren. De combinatie van doen, studeren en reflecteren is cruciaal. De auteurs beschrijven in hun boek het proces of beter gezegd de vier opeenvolgende processtappen die een aankomend ondernemer zal gaan afleggen om een echte ondernemer te worden. Elke processtap is ook verduidelijkt met aansprekende voorbeelden.
De eerste processtap is: Energie mobiliseren. De auteurs gaan in op drie energiebronnen (jijzelf als ondernemer, de ander, en de feiten) voor het genereren van ondernemende ideeën en geven daarnaast vijf concrete ontdekkingsvaardigheden (associëren, vragen stellen, observeren, netwerken en experimenteren). Dan volgt de volgende processtap: Bemensing en beweging. Het is de kunst om een divers team samen te stellen dat bestaat enerzijds uit mensen die analytisch georiënteerd zijn en erg aan orde en structuur hechten, betrokkenheidstypes die voor het wij-gevoel gaan en anderzijds uit creatieve geesten die innovatieve dingen kunnen bedenken en daadkrachtige types ofwel echte doeners die willen aanpakken, doorzetten en doen.
Vervolgens is het hebben van een 'Visie en het Businessmodel' natuurlijk fundamenteel. Wat zijn de kernwaarden, welk hoger doel streef je na, waar gaan wij voor als organisatie? Wat zijn de kernkwaliteiten van je organisatie? Het zijn allemaal vragen die helpen bij het formuleren van een visie. Na het ontwikkelen van een visie is het tijd voor een businessmodel. Kortom, hoe ga je als beginnend ondernemer waarde creëren voor je klanten. Dit is naar mijn mening de moeilijkste processtap waar de auteurs helaas niet erg diep op ingaan. Alleen volstaan met het geven van succesvolle voorbeelden is mijns inziens te mager.
De laatste processtap is: 'Waarmaken en verder gaan'. Dit is de fase dat je onderneming, indien succesvol, doorgroeit en een andere organisatievorm behoeft. Dit betekent dat je als ondernemer een aantal hordes zult moeten nemen om een succesvolle onderneming te blijven. Om er een paar te noemen. Misschien moet het businessplan wel radicaal op de schop. Wisselingen in de bemensing zijn dikwijls gewenst. Je zult pijnlijke beslissingen moeten nemen en mensen van het eerste uur ontslaan. En zo zijn er nog een aantal hordes te nemen die in het boek ter sprake komen. Het boek 'Be Useful' is vlot geschreven maar Geelhoed en Samhoud hebben mij niet overtuigd dat ondernemerschap te leren is.
Over Louis Thorig
Louis Thörig is verbonden als master- en bachelorthesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan (www.croklaan.com) in Wormerveer. Hij heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland, de Action Learning MBA.