Schaveling is zelfstandig organisatiecoach. 'Scoren met interimmanagement' geeft de resultaten weer van het promotieonderzoek dat hij, vanuit zijn vakgebied organisatiedynamiek en leiderschap, aan de Nyenrode Business Universiteit heeft gedaan. De kracht van dit boek is ook direct de zwakte: het doel was slechts te bepalen waar causale verbanden (lijken te) liggen tussen factoren en de tevredenheid van de opdrachtgever. Overigens meldt de schrijver dat in specifieke situaties andere factoren mogelijk een grote(re) rol spelen. Zoals verwacht mag worden van promotieonderzoek is een goede verantwoording van de methode en, zeker zo interessant, de onderzochte interimopdrachten opgenomen. Deze onderbouwing is compact en zeer leesbaar. Op basis van de praktijk en de literatuur zijn zeven factoren bepaald die – mogelijkerwijs – de tevredenheid van de opdrachtgever beïnvloeden. Dit zijn: het voortraject, de aanpak, de inbedding van de opdracht in de organisatie, de leiderschapsstijl, het profiel van de interimmanager, de rol van de opdrachtgever en de situatie. Per factor zijn de te onderzoeken aspecten bepaald. Zo blijkt in het voortraject dat een uitgebreid selectieproces een negatief effect heeft op de tevredenheid van de opdrachtgever! Slechts drie van de onderzochte factoren blijken sterk met de tevredenheid van de opdrachtgever samen te hangen: de aanpak, de inbedding van de opdracht en het profiel van de interimmanager. Aangaande het profiel van de interimmanager is Schaveling zeer duidelijk: interimmanagers moeten evenwichtig zijn, anders hebben ze in dit vak niets te zoeken. Meest opvallend aan het onderzoek is echter dat veel factoren beperkt of niet bepalend zijn voor de tevredenheid van de opdrachtgever. Tot deze categorie behoren ondermeer de mate van vertrouwen die er is tussen interimmanager en betrokkenen, het onafhankelijk opereren van de interimmanager en goede feedback alsmede rugdekking van de opdrachtgever! Samenvattend is Schaveling er in geslaagd een zeer leesbaar boek te schrijven. Een boek dat interimmanagers én opdrachtgevers aan het denken zet. Over met name de aanpak, het profiel van de manager en de inbedding van de opdracht in de organisatie. Voor de interimmanager komt daarbij ook de prangende vraag naar voren in hoeverre hij/zij zichzelf kent en geschikt is voor het vak van interimmanager. Vooral voor interimmanagers, die volgens Schaveling gemiddeld genomen weinig zelfkritisch zijn, is dit boek daarmee verplichte kost!
Over Paul Schollaardt
ir Paul Schollaardt RC is bestuurder in het speciaal onderwijs. Eerder was hij zelfstandig interim-manager en vervulde hij onder andere functies als productieleider en CFO.