Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Brown Paper-methode

In De Brown Paper-methode doen Wessel Berkman en Marcel van der Schaaff letterlijk een boekje open over hun kijk op verandermanagement. De Brown Paper Company, waar beiden werkzaam zijn, pakt verandertrajecten binnen bedrijven op een onorthodoxe manier aan. Het boek is een weergave van die aanpak, zodat het naast een theoretische visie op verandermanagement ook de uitstraling van een praktisch handboek krijgt.

Erik de Vries | 11 februari 2010 | 1-2 minuten leestijd

De methode is gebaseerd op samenwerking en openheid, de twee factoren die van grote invloed zijn op het slagen van een traject. De auteurs hebben hun methode onderverdeeld in drie stappen. De eerste stap heet treffend ‘bewustwording van de pijn’: dit is het moment waarop de werkvloer, alweer een begrip dat veelvuldig terugkeert, moet inzien dat verandering noodzakelijk is. Hiervoor wordt een grote strook bruin pakpapier gebruikt, waarop de structuur van het bedrijf of adfeling schematisch wordt weergegeven. De werknemers vullen het geheel zelf in, wat alleen al voldoende is om de teamgeest aan te wakkeren. Als dit eenmaal zo is kan de volgende fase aanbreken: het ‘gezamenlijk creëren van een nieuwe werkelijkheid’, ofwel het vaststellen van alles wat anders moet. De laatste stap is ‘implementatie onder intensieve begeleiding’. Dat laatste is niet overbodig, want inmiddels is duidelijk dat De Brown Paper-methode veel inzet van de werkvloer vraagt, alsmede een consequente ‘spelleider’, iemand die nauwkeurig met getallen en tabellen kan omgaan.

Het boek is doorspekt met uitspraken van directeuren en andere leidinggevenden die de methode in de praktijk hebben toegepast. Bestuurders van onder meer de Rabobank, Schiphol en Eneco prijzen enthousiast de methode aan. Wie bereid is enige moeite en tijd te investeren zou wel eens hetzelfde kunnen gaan beweren.

Over Erik de Vries

Erik de Vries is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boeken bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden