‘Haal meer uit je hersenen is een informatief, inventief en baanbrekend handboek’, staat er op de achterflap. Baanbrekend is daarbij een beetje twijfelachtig. In het begin van het boek schrijft de auteur namelijk dat de meeste technieken die in het boek staan niet door hem zelf zijn bedacht. ‘Ik heb ze alleen samengevoegd, georganiseerd en aangepast.’ Kortom, vooral veel literatuurstudie. Is dat erg? Nee, want de andere kwalificaties ‘informatief’ en ‘inventief’ gelden zeker wel voor ‘Haal meer uit je hersenen’. Begin vooral met hoofdstuk twee, snellezen, en de rest van het boek heeft u in een mum van tijd uit. Het geleerde kun je direct in praktijk brengen. Met wel een beperking: meer dan 1400 woorden per minuut lezen is volgens de wetenschap niet mogelijk. Hersenen denken op die snelheid, dus lezen zal nooit sneller gaan. De gemiddelde leessnelheid ligt op 200 woorden.
Een hoofdstuk verder bespreekt de auteur mindmapping. Hierin wordt vooral ingegaan op het structureren van informatie via beeld. Ook geen nieuwe truc, maar al gaat u niet gaan mindmappen, dan is het nog altijd de moeite waard om de theorie tot u te nemen. Je leert er toch weer anders door denken. Naast het snellezen zal vooral het hoofdstuk geheugentechnieken voor veel lezers tot de verbeelding spreken. Fascinerend hoe je na simpele oefeningen in staat bent om veel meer te onthouden. Ook niet nieuw, maar je wordt er wel erg blij van om te doen. Je hebt ook direct de neiging om het alle mensen in je omgeving bij te brengen.
De auteur sluit zijn boek af met een verhandeling over productiviteit. Zo laat hij weten dat ‘een zeventigurige werkweek geen teken is van commitment, maar juist van inefficiëntie’. Ook in dit hoofdstuk tips en trucs om meer uit uw hersenen te halen. En helaas voor de jeugd van tegenwoordig: multitasken moet je vergeten. Onze hersenen kunnen maar op één taak bewust aandacht richten. Interessant is nog wel de bespiegeling van Tigchelaar in zijn nawoord. Hij spreekt er zijn verbazing uit ver het feit dat onderwijsinstellingen niet een standaardvak hebben waarin studenten leren hoe ze het beste kunnen leren. Hij besluit dan ook met een pleidooi voor een apart vak ‘leren leren’. ‘Leer studenten hoe ze het meest uit hun studie kunnen halen door de juiste breintechnieken toe te passen’, schrijft de auteur. ‘Ik ben ervan overtuigd dat hierdoor de kwaliteit en rendement van het onderwijs drastisch verhoogd zal worden.’ Kijk, dat zou dan wel weer baanbrekend zijn.
Over Ronald Buitenhuis
Ronald Buitenhuis is freelance journalist.