Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Goed verhaal! - ‘Praktische tips en een welkome aanvulling’

Alle leidinggevenden en bedrijven zouden een goed verhaal moeten kunnen vertellen. En waarom hiervoor niet in de leer gaan bij storytellers uit Holywood? Herman Wegter schreef het leuke boek ‘Goed verhaal!’ en neemt ons mee in zeven cruciale stappen die een goed verhaal garanderen.

Henk Jan Kamsteeg | 17 april 2024 | 3-5 minuten leestijd

Alle leidinggevenden en bedrijven zouden een goed verhaal moeten kunnen vertellen. En waarom hiervoor niet in de leer gaan bij storytellers uit Holywood? Herman Wegter schreef het leuke boek Goed verhaal! en neemt ons mee in zeven cruciale stappen die een goed verhaal garanderen.

Breng je je kleine naar bed, vertel je een verhaal. Wil je lesstof overbrengen, vertel je een verhaal. Wil je anderen meenemen in jouw droom, vertel je een verhaal. Verhalen doen wonderen. En tegelijk: wonderlijk dat we het vertellen van verhalen zo verleerd lijken te zijn. Terwijl het kunnen vertellen van verhalen de mens juist zo’n uniek wezen maakt.

De kracht van het verhaal blijft mij fascineren. Ik smul dan ook van elk boek dat over dit onderwerp verschijnt. Zo ook van Goed verhaal! van Herman Wegter, die als oud-televisiepresentator vele verhalen vertelde. Wegter neemt tegenwoordig bedrijven en leiders mee in de kunst van het verhalen vertellen. En, zo is ook mijn ervaring, hier is nog een wereld te winnen.

Wat is een goed verhaal?

Talloze wetenschappers en auteurs gingen Wegter voor in hun zoektocht naar wat nu een goed verhaal is. Wegter komt zelf met wat hij de ‘7 stappen van Succesvolle Storytelling’ noemt. Hoewel hij anders lijkt te suggereren, zijn deze 7 stappen allesbehalve nieuw, maar daardoor gelukkig niet minder interessant. Want Wegter bewijst in zijn boek de stappen zelf goed te kunnen toepassen. Ik vond het dan eerlijk gezegd ook wat overbodig dat hij zichzelf voortdurend ‘storyteller-expert’ noemt. Van Cor Hospes leerde ik eens dat marketeers roepen dat ze de beste rocksterren zijn, terwijl contentmarketeers bewijzen dat ze de beste zijn. Dat Wegter expert is, wordt uit zijn boek wat mij betreft voldoende duidelijk. Het net iets te vaak ook zelf benoemen, wekt eerder wat irritatie op.

Genoeg moois

Maar goed, genoeg moois om door te lezen en enthousiast te worden. Wegter neemt ons door de stappen die in elk goed verhaal terugkomen. Check de laatste serie op Netflix die je maar niet kon uitzetten en je zult ontdekken dat de volgende stappen erin terugkomen:

1. Er was eens…
2. Op een dag…
3. Mission impossible
4. Maar toen…
5. Totdat uiteindelijk…
6. En ze leefden nog lang en gelukkig….
7. De moraal

Persoonlijk verhaal

Wegter gaat aan de hand van talloze aansprekende voorbeelden van bekende en onbekende films de zeven stappen bij langs. Dit doet hij zo goed, dat ik geen enkele keer de neiging had het boek aan de kant te schuiven om inderdaad de televisie aan te zetten, maar geboeid bleef lezen. Omdat ik Wegter nog ken uit de tijd dat we samen naar dezelfde kerk gingen, was ik bijzonder geïnteresseerd in de persoonlijke verhalen die hij in zijn boek deelt. Zo was het sterven van zijn vader voor Wegter het moment waarop voor hem een nieuw levensverhaal, vol obstakels, begon. Een reis waarin hij, zo vertelt hij zelf, afscheid nam van zijn werk bij de EO, het geloof uit zijn jeugd en zijn vrouw. ‘Als je als hoofdpersoon van je eigen levensverhaal zou weten wat je te wachten staat, zou je de rol waarschijnlijk proberen te weigeren,’ schrijft Wegter in zijn voorwoord. Hiermee laat Wegter zien dat in een goed verhaal een stuk kwetsbaarheid zit. Direct een mooie les voor leidinggevenden die de kracht van storytelling willen inzetten: durf iets van jezelf te laten zien. En dan niet zozeer al je successen, maar de obstakels die je hebt moeten overwinnen.

Bij elk van de zeven stappen, laat Wegter zien hoe deze in te zetten in het vertellen van je persoonlijke verhaal of het verhaal van je bedrijf of organisatie. Een soortgelijke methode zag ik eerder in Donald Millers Storybrand. Sinds ik een training van Miller kreeg en zijn boek tot in detail uitploos, gebruik ik zijn methode nog dagelijks. Is het niet als storyteller bij International Justice Mission (IJM), is het wel in mijn rol als trainer op het gebied van leiderschap en storytelling. De praktische tips uit Goed verhaal! zijn hierop een welkome aanvulling. De keuze om de televisiewereld vaarwel te zeggen en zich te richten op storytelling binnen bedrijven, is wat mij betreft dus goed uitgepakt voor Wegter. Hij leefde nog lang en gelukkig!

Over Henk Jan Kamsteeg

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij geeft trainingen en keynotes op het gebied van o.a. dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling, Inclusief leiderschap en Op weg naar een vitale organisatie

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden