Je probeert je soms in een uitgever te verplaatsen. Waarom het zoveelste boek over presenteren? Met in dit geval voorbeelden van tafelopstellingen en adviezen om vooral geen verlengsnoer te vergeten voor wie een beamer gebruikt. Een boek dat voor de zoveelste keer uitlegt hoe mindmapping werkt als voorbereiding. Waarom? Het is te snappen als je weet voor wie dit boek geschreven is, namelijk vooral voor studenten. Prima, niks mis mee om die nog eens haarfijn uit te leggen hoe je een goede presentatie geeft.
Maar misschien is er toch wel iets mis mee. De jeugd van tegenwoordig is zo multimediaal dat die misschien de fundamenten van presenteren al helemaal niet meer herkent. Want het grote hiaat in Presenteren? Alles mag! is dat er vrijwel niet gedacht is aan een veranderende wereld waarin multimedia een rol speelt. Ja, op pagina vijftig halen de auteurs, Derk-Jan de Grood en Jan Iedema, even de zogenaamde ‘webinars’ aan, en elders wordt gesproken over YouTube als middel om presentaties op te leuken. Maar het zijn slechts bijzinnen. Voetnoten. Zo wordt er bijvoorbeeld met geen woord gerept over twitter. Terwijl er tegenwoordig allerlei mooie voorbeelden zijn om met twitter de zaal mee te laten denken. Zelfs tv-omroepen hebben in de aanloop naar de verkiezingen ‘twitterdebatten’ gehouden.
Het is gewoon erg jammer dat de uitgever van dit boek niet de weg van vernieuwing ingeslagen is. ‘Presenteren? Dat doe je met nieuwe media’ zou vermoedelijk een bestseller geworden zijn. Iedereen zit te wachten op nieuwe tools om het inmiddels sleetse PowerPoint naar de annalen te verwijzen. Niks leukers dan de zaal verrassen met nieuwe digitale tools. Natuurlijk is het belangrijk om van tevoren over je boodschap na te denken (het kernbetoog in het boek). En natuurlijk moeten ook studenten zich soms verdiepen in de ‘basics’ van presentaties. Maar het zou interessanter zijn om te weten of en hoe je bijvoorbeeld vandaag de dag online presentaties kunt geven. En dat is toch wat anders dan het advies om je presentatie op papier mee te nemen, in geval je laptop ermee ophoudt.
Uitgever en auteurs wilden antwoord geven op de vraag hoe je een dijk van een presentatie kunt maken anno 2010. Dan moet je je ook afvragen hoe je een dijk van een boek kunt maken over dit onderwerp. Anno 2010 en dus niet anno 1995. Handen op elkaar (applaus dus) voor dit boek van de student die de ‘basics’ over presenteren wil leren, want daar voorziet dit boek wel in. Maar een schamel tikje met de voorvingers voor wie iets nieuws verwacht over presenteren.