Dialoog bestaat uit luisteren en vragen stellen, vanuit de interesse voor de ander. En hoewel ze onlosmakelijk aan elkaar zijn verbonden, gaat dit boek vooral over luisteren. In Luisterboek lees je dat non-empathisch luisteren belangrijk is. Het maakt dat het verhaal eigendom van de ander blijft. Het idee van non-empathisch luisteren roept vaak veel verontwaardiging op. Empathie wordt vaak verward met aandacht, aldus Weidema. Aandacht geef je door vragen te stellen, maar verder van de inhoud af te blijven. Het Grote Eigen Gelijk schakel je uit. Juist door vragen te stellen, gaan we begrijpen wat de ander bedoelt.
Communicatie-huisjes
Ik vind het mooi dat Weidema meerdere heilige communicatie-huisjes intrapt. Wat is er mis met het eerder genoemde LSD? Juist het ‘Samenvatten’ maakt dat je zegt wat jij denkt en niet wat de ander denkt. Zo wordt het dus jouw verhaal. En, nog zo een: tussen de regels door vinden we helemaal niets. Wat de spreker wil zeggen zit in de woorden. Een heel hoofdstuk gaat over stopwoordjes. Die zeggen volgens Weidema wel degelijk iets, dus negeer ze niet en ga eens onderzoeken wat er achter zo’n stopwoordje zit.
Discipline
Goed luistervermogen ontwikkelen, vergt discipline. En je gaat vast een uitglijder maken, dat doet Weidema zelf ook nog regelmatig, maar oefening baart kunst. Meerdere malen geeft ze aan dat écht luisteren het gesprek niet star en kil maakt. Misschien dat het wel vertragend werkt omdat heel precies luisteren dat vraagt. Wat je daarmee behaalt is een diep begrip van wat de ander zegt en dat is winst.
Eye-opener
Dit boek is een eye-opener voor mij. Ook ik heb verschillende cursussen gedaan en dacht dat ik best goed kan luisteren. Maar na het lezen van Luisterboek betwijfel ik dat. Hoe vaak vul ik niet aan omdat ik denk dat ik denk te weten wat de ander gaat zeggen. Of vat ik samen en maakt het daarom wat ik denk en niet perse wat de ander denkt.
Luisterboek van Froukje Weidema is anders dan elk boek over luisteren en communiceren dat ik ooit heb gelezen. Dat maakt het een waardevol boek voor iedereen die goed luisteren nodig heeft voor haar werk.
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.