Netwerken met energie is derhalve geen doorsnee managementboek. Veranderaars, vernieuwers zo je wilt, hoeven ook niet per se een positie als manager te bekleden. Veranderingen worden los van de hiërarchie in gang gezet in ‘warme netwerken’.
Dit boek van Wielinga en Robijn levert een inspirerende bijdrage aan het begrijpen van wat zich in de praktijk ontwikkelt. Wielinga en Robijn hebben een methodiek ontwikkeld om energie te kunnen sturen in de praktijk van alledag. Hun visie en methodiek en de concrete uitwerking naar wat je in je eigen omgeving kunt doen, maakt dit boek bijzonder; het geeft je energie.
Met een gedegen onderbouwing van hun theorie over levende netwerken maken Wielinga en Robijn het aannemelijk dat mensen intuïtief veel meer weten over wat er nodig is om netwerken gezond en productief te maken. Veel meer dan zij denken en in woorden kunnen vatten. Wielinga en Robijn hebben wél kans gezien al deze ‘verborgen kennis’ in woorden om te zetten en duiden daarmee juist datgene wat er toe doet in netwerkprocessen.
Hun theorie combineert breed geaccepteerde wetenschappelijke theorieën uit de fysica, evolutiebiologie, neurofysiologie, sociologie en psychologie. Zelf zeggen zij erover: “Achteraf verbazen we ons erover dat -voor zover wij weten- niemand eerder op het idee gekomen is deze elementen op een dergelijke manier te combineren tot iets wat eigenlijk zo logisch en herkenbaar is. De mechanismen om onze netwerken gezond te houden zitten in onze genen. Daarom weten we veel meer dan we denken. Dit boek verschaft taal om die intuïtieve kennis onder woorden te brengen en om daarop met elkaar te reflecteren.”
Netwerken met energie biedt het perfecte gereedschap voor co-creatie. In de huidige tijd is een opgelegd besluit niet meer voldoende. De werkelijk goede oplossingen zijn het resultaat van co-creatie door hen die van die oplossingen afhankelijk zijn. Maar voordat partijen elkaar zover serieus nemen dat co-creatie mogelijk wordt, moet er vaak heel wat gebeuren. Dit boek biedt handvatten voor veranderaars die daar aan (willen) werken.
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.