Ik ben zeer benieuwd naar de ins & outs over de HEMA en dan met name die onwaarschijnlijke ontsnapping, waar in de ondertitel over wordt geschreven.
Auteur Stefan Vermeulen (geboren 1983) is onderzoeksjournalist en heeft zijn vak eer aangedaan door nagenoeg alle informatie over de verschillende overnames en directeuren op een rij te zetten. Het is een goed verhaal geworden. Het leest eenvoudig en het boek van bijna 300 pagina's is geen grote opgave om te lezen.
Mijn verwachtingen moet ik bijstellen als ik begin te lezen. Ik verwacht niet de hele geschiedenis van de HEMA te gaan lezen, maar slechts de recente ontsnapping uit handen van investeringsfondsen. De eerste 100 pagina's beschrijven de geschiedenis voor de recente periode.
HEMA, Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam, is vanaf het begin een bijzondere winkel geweest, door de eenvoudige prijzen, geen 99 cent, en de eenvoudige en noodzakelijke producten. De winstgevendheid van dit bedrijf is goed en lange tijd sponsort de HEMA als het ware de verliezen van de duurdere zus, De Bijenkorf, binnen het KBB concern.
Auteur Vermeulen zet alle fusies en ook weer het afscheiden van bedrijven goed op de kaart. HEMA is daarbij steeds het beste jongetje van de klas en financieel aantrekkelijk voor mogelijke overnamekandidaten.
De mate van gedetailleerd van het boek is indrukwekkend. Stefan Vermeulen heeft zeer goed onderzoek gedaan en vele mensen gesproken om dit boek op deze wijze te kunnen schrijven en presenteren.
De herkenbaarheid van de HEMA, zowel op de foto's in het middenkatern, als in de tekst is groot. HEMA voelt inderdaad alsof het van iedereen is en iedereen er vaak komt. Wat de klanten niet zien, is wat er achter de schermen allemaal afspeelt, waarbij de overname door de investeerders veelal zorgde voor onrust op directieniveau. De belangen van de investeerders waren puur financieel en gericht op bij voorkeur snelle winst. De directie had hart voor de zaak, voor de medewerkers, voor het bijzonder merk HEMA, voor prijsverlaging om de voorraden weg te werken en klanten naar de winkel te krijgen, en voor de gewenste uitbreiding naar het buitenland. Dat botste regelmatig met elkaar. De centrale ondernemingsraad gaat ook vragen stellen, onder andere in 2015.
Een groot deel van het tweede deel van het boek gaat over directeur Ronald van Zetten. Twaalf jaar was Van Zetten (55) de hoogste baas van Hema. Mister Hema werd hij genoemd, omdat hij na zoveel jaar haast één was geworden met het bedrijf. Hij wordt in maart 2015 ontslagen door Lion Capitol. Nu houdt hij zich bezig met ander Nederlands winkelmerk: V&D. Na het faillissement is hij mede-eigenaar geworden van de merkrechten.
Uiteindelijk komt de redding, en een einde aan een hoop discussie, als twee HEMA-franchisers Harry Mens toevallig ontmoeten. Hij raadt hen aan om zelf de HEMA te kopen, nadat er weer een poging met een geïnteresseerde uit het Midden Oosten is misgelopen.
Harry Mens belt direct Marcel Boekhoorn, een bekende Nijmeegse ondernemer en investeerder, en hij is enthousiast. Boekhoorn heeft al meerdere malen belangstelling gehad om HEMA te kopen. Dit keer gaat het lukken!
HEMA is een zeer gedetailleerd boek met de geschiedenis van de HEMA van oprichting tot heden. Het kost tijd om het rustig en goed te lezen. Een afbeelding van de tijdslijn met gebeurtenissen zou een goede aanvulling zijn geweest.
Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.
Over Annemiek Sierhuis
Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.