Een duurzaam businessmodel slaat ook op daadwerkelijke duurzaamheid, bijdragen aan het ecologische vraagstuk hoe we als mensheid omgaan met de steeds schaarser wordende grondstoffen. Dat thema pakken auteurs Keimpe de Vries, Jasper de Vries en Tom Kikkert beet in het boek Duurzame businessmodellen. Circulariteit staat voorop, want als er iets is met hoge prioriteit in ecologisch opzicht dan is het wel circulair werken.
Als je weet dat zo'n 70% van de Nederlandse klanten - zo blijkt uit onderzoeken - verwacht dat bedrijven zich inzetten voor maatschappelijke impact, dan is het niet meer dan logisch dat je daar als bedrijf mee aan de slag gaat. Zakendoen binnen de grenzen van wat de aarde toelaat is kiezen voor een economie waarbij niet puur het financiële resultaat telt, juist het betekenisvol zakendoen komt hier om de hoek kijken. Sterker nog: betekenis geven aan de veranderende maatschappij is de kern van het duurzame businessmodel. Dat vraagt om verandering in denken en doen, om samenwerkingen, om anders organiseren en om het toevoegen van nieuwe waarde. De auteurs nemen je in dit boek mee langs alle facetten die er toe doen. Te beginnen met een heldere uiteenzetting waarom circulair handelen een must is. Vervolgens gaan ze in op de nieuwe denkwijze die dat vraagt, want het creëren van een nieuwe of vernieuwde organisatie kent simpele en complexe vragen waarbij ratio en emotie in denken elkaar afwisselen. Daarna introduceren zij het model waarmee je een organisatie kunt vormgeven, of het nu een nieuw of bestaand bedrijf is.
Dit duurzame businessmodel is in vier onderdelen te splitsen. Allereerst de context, het in kaart brengen van vraag- en aanbodzijde en het kennen en doorgronden van onder meer ontwikkelingen en trends. Als tweede laag de identiteit en strategie en hoe die te verbinden met duurzaamheid. Vervolgens de activiteiten die je gaat ontplooien, verdeeld in de vijf kerncompetenties product, personeel, communicatie, netwerk en fysieke omgeving. Als laatste laag de belangrijke vraag: wat wordt jouw impact op People, Planet en Profit?
Het boek is goed onderbouwd met bronnen, modellen en voorbeelden van impactvolle bedrijven. Mede door het model krijg je een goede handreiking om te gaan werken aan het verduurzamen van jouw businessmodel. Dat vraagt natuurlijk nogal wat denk- en uitwerktijd. Op de bijbehorende website vind je aanvullende informatie zoals cases met opdrachten. Tegelijkertijd is Duurzame businessmodellen een leerboek, ook voor studenten. Er staat veel informatie in om het brede spectrum van circulair werken weer te geven. Wie zijn of haar bedrijf op duurzame wijze wil vormgeven heeft hier een sterke start mee.
Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.