trefwoord

Constructivisme: Kennis als Constructie

Constructivisme is veel meer dan alleen een leertheorie. Het is een fundamentele manier van denken over hoe we kennis verwerven, verwerken en betekenis geven aan de wereld om ons heen. Van het idee dat leerlingen actief kennis construeren tot de filosofische opvatting dat waarheid zelf een constructie is, deze benadering heeft diepgaande invloed gehad op onderwijs, wetenschap en organisaties.

In de kern gaat constructivisme ervan uit dat we niet passief informatie opnemen, maar actief betekenis creëren door nieuwe ervaringen te verbinden met wat we al weten. Deze visie heeft geleid tot een revolutie in hoe we denken over leren, leiderschap en zelfs de aard van de werkelijkheid zelf.

Tjipke van der Veen Jos van der Wal Vanessa Dalm Irene Hof
Van leertheorie naar onderwijspraktijk
Een uitstekende introductie in constructivistische principes in de onderwijspraktijk. Het boek laat zien hoe leerlingen actief kennis construeren door ervaringen en interacties, met concrete handvatten voor docenten.
Boek bekijken
51,95
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Constructivisme in het Onderwijs: Actief Leren Centraal

In onderwijskundige context betekent constructivisme dat leerlingen geen passieve ontvangers van kennis zijn. In plaats van eenvoudigweg informatie over te dragen, moeten leerlingen hun eigen begrip en interpretatie van de wereld construeren door middel van ervaringen en reflectie. Deze benadering staat in schril contrast met traditioneel onderwijs waar de docent centraal staat als kennisoverdrager.

Martin Valcke
Onderwijskunde als ontwerpwetenschap: Deel 1 en 2
Valcke bespreekt constructivisme als een van de drie dominante visies in het onderwijs. Een gedegen academisch werk dat de theoretische basis legt voor constructivistische onderwijsbenaderingen.
Boek bekijken
119,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Leren van binnenuit
Peter de Roode
Een praktische verkenning van hoe onderwijs vanuit een constructivistische mindset vorm kan krijgen, met aandacht voor de paradigmaverschuiving van controle naar groei en verantwoordelijkheid.

Auteurs die schrijven over 'constructivisme'

Sociale Constructie van Kennis

Niet alle constructivisten denken hetzelfde over de rol van sociale interactie. Waar sommigen vooral nadruk leggen op individuele kennisconstructie, benadrukken sociaal-constructivisten dat leren een inherent sociaal proces is waarbij kennis ontstaat en gedeeld wordt met anderen. Vygotsky's werk over de zone van naaste ontwikkeling en scaffolding illustreert hoe belangrijk sociale interactie is voor leerprocessen.

Spotlight: Nel Verhoeven

Als methodoloog brengt Verhoeven een unieke benadering waarin constructivisme expliciet wordt gebruikt als leidraad voor onderzoeksbegeleidingsmethodiek, waarbij de actieve rol van de onderzoeker centraal staat.
Nel Verhoeven
Het begeleiden van praktijkonderzoek
Verhoeven toont hoe constructivistische principes toegepast kunnen worden in praktijkonderzoek, waarbij de onderzoeker actief betrokken is bij kenniscreatie in plaats van passieve dataverzameling.
Boek bekijken
40,50
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Design Thinking and Social Construction - Onderzoek om te veranderen
José Otte
Een fascinerende combinatie van Design Thinking en sociaal constructionisme die laat zien hoe onderzoek kan worden ingezet als vorm van sociale verandering, waarbij respondenten co-onderzoekers worden.

Filosofisch Constructivisme: De Werkelijkheid als Constructie

Buiten het onderwijs heeft constructivisme ook diepe filosofische wortels. Het stelt fundamentele vragen over de aard van kennis en waarheid. Vanuit postmodernistisch perspectief interpreteert ieder mens de wereld op zijn eigen manier en vormt zijn eigen beelden van de werkelijkheid, waardoor interpretatie van de werkelijkheid voor iedereen persoonlijk wordt.

Spotlight: Arjen Kleinherenbrink

Als metafysicus en filosofisch antropoloog brengt Kleinherenbrink een unieke perspectief op constructivisme, met name door zijn analyse van Latours werk over hoe feiten worden geproduceerd in plaats van ontdekt.
Arjen Kleinherenbrink
De constructie van de wereld
Kleinherenbrink analyseert Latours versie van constructivisme en diens beruchte stelling dat 'feiten worden geproduceerd in plaats van ontdekt'. Een diepgaande filosofische verkenning van kennisproductie.
Boek bekijken
27,90
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
"Feiten worden geproduceerd in plaats van ontdekt" - een provocerende stelling die de kern raakt van constructivistisch denken over de aard van wetenschappelijke kennis. Uit: De constructie van de wereld

Constructivisme in Organisaties en Leiderschap

Ook in organisatiecontext heeft constructivisme belangrijke implicaties. Het beïnvloedt hoe we kijken naar problemen, verandering en leiderschap. Organisatieproblemen zijn niet objectief gegeven, maar worden actief geconstrueerd door hoe we ernaar kijken.

SPOTLIGHT: Ben Kuiken

Als organisatiefilosoof laat Kuiken zien hoe constructivistische principes toegepast kunnen worden in organisatiecontext, waarbij perceptie van problemen als veranderbare constructies worden gezien. Meer over Ben Kuiken
Ben Kuiken
De Organisatiefilosoof
Kuiken demonstreert hoe onze perceptie van organisatieproblemen actieve constructies zijn die we zelf maken en kunnen veranderen. Een praktische toepassing van constructivistisch denken in organisaties.
Boek bekijken
24,95
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
De ogen van de ander - ‘Mooi, intelligent en sympathiek boek’
Danny Mullenders
Een sociologische benadering die laat zien hoe het 'zelf' sociaal geconstrueerd wordt door interacties met anderen, wat aansluit bij constructivistische opvattingen over identiteitsvorming.

Waarheid en Constructivisme

Een van de meest provocerende aspecten van constructivisme betreft de vraag naar waarheid. Als waarheid een verhaal is dat de werkelijkheid vormgeeft, dan wordt de grens tussen feit en constructie fundamenteel ter discussie gesteld. Dit heeft verregaande implicaties voor hoe we naar wetenschap, media en maatschappelijke discussies kijken.

Waarheid is als een verhaal dat de werkelijkheid vormgeeft
Rob Wijnberg
Wijnberg verkent hoe waarheid door de geschiedenis heen steeds anders werd opgevat en hoe dit de maatschappelijke gemoedstoestand beïnvloedt, met waarheid als verhaal dat werkelijkheid vormgeeft.
Constructieve onenigheid - 'Verplichte kost voor politici'
Elmas Duduk
Een kritische analyse van hoe objectiviteit en rede historisch zijn gebruikt als instrumenten voor macht en onderdrukking, wat de constructivistische kritiek op 'neutrale' waarheid onderstreept.

Kritiek en Nuances

Constructivisme is niet zonder kritiek. De sprong van leertheorie naar didactiek wordt door sommigen als ongerechtvaardigd gezien, omdat constructivisme als puur opgevatte leertheorie niet bedoeld was als verantwoording voor onderwijsmethoden. Dit heeft geleid tot discussies over de juiste toepassing van constructivistische principes in de praktijk.

Gorden Pope
Vraagtechnieken in de klas
Pope gebruikt constructivisme als theoretische onderbouwing voor het belang van vragen stellen in de klas. Een praktisch voorbeeld van hoe constructivistische principes kunnen worden toegepast in onderwijsmethoden.
Boek bekijken
18,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Van leertheorie naar onderwijspraktijk Constructivisme vraagt om een fundamentele verschuiving van docent als kennisoverdrager naar begeleider die leerlingen helpt hun eigen begrip op te bouwen door ervaringen te verbinden met voorkennis.

De Toekomst van Constructivistisch Denken

In onze digitale tijd krijgt constructivisme nieuwe dimensies. De invloed van e-learning en de noodzaak tot het combineren van verschillende leertheorieën vereist een flexibele benadering die aansluit bij diverse leerstijlen en behoeften. Constructivisme blijft relevant omdat het erkent dat leren en kennisvorming fundamenteel menselijke, actieve processen zijn die niet kunnen worden gereduceerd tot passieve informatieopname.

Of het nu gaat om onderwijs, organisatieontwikkeling, of het begrijpen van maatschappelijke processen - constructivisme biedt waardevolle inzichten in hoe we betekenis creëren en kennis opbouwen. De uitdaging ligt in het vinden van de juiste balans tussen structuur en vrijheid, tussen individuele constructie en sociale interactie.

Wijsheid - ‘Urgent, doordacht en bij vlagen vlijmscherp’
Peter de Roode
Verhaeghe's analyse van het verschil tussen kennis en wijsheid sluit aan bij constructivistische vragen over hoe we betekenis geven aan informatie en de rol van context bij kennisvorming.

Boeken over 'constructivisme' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'constructivisme'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden