Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Asociale media

Hoe de socials je manipuleren en hoe je ontsnapt aan hun greep

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 9789000387243
Direct te downloaden

Samenvatting

Beperk de invloed van sociale media, zonder onder een steen te gaan liggen/b>

Kunnen we nog wel zonder de ‘socials’? De slimme algoritmes uit Silicon Valley hebben zich in alle onderdelen van ons leven genesteld: onze sociale contacten, ons werk en zelfs ons liefdesleven. Instagram, TikTok, Twitter en Facebook zijn (soms) een verrijking voor ons leven.

Maar ze hebben ook een duistere kant: ze zijn verslavend, maken ongelukkig, ontevreden en onzeker. Als je niet uitkijkt, word je er knettergek van. In dit boek buigt psycholoog Thijs Launspach zich over de vraag hoe je minder gestoord raakt van sociale media. Kritisch, met humor én praktische tips

Specificaties

ISBN13:9789000387243
Trefwoorden:social media
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:176
Druk:1
Verschijningsdatum:23-5-2023
ISSN:

Expertrecensies (1)

Asociale media - ‘Wake-up call’
Marthe Walter | 23 augustus 2023
In het in 2022 verschenen ‘Je bent al genoeg’ wijdt Thijs Launspach een hoofdstuk aan de gevolgen van sociale media en telefoongebruik. Tijdens zijn onderzoek maakt hij zich steeds meer zorgen over de invloed van social media. Zo ontstond het idee voor zijn nieuwste boek: ‘Asociale media’.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

interview
Sociale media zijn vooral goed in waarde aan ons onttrekken
Hans van der Klis 7 augustus 2023 Met zijn boek ‘Asociale media’ bindt Thijs Launspach de strijd aan met de verderfelijke invloed van sociale media als Facebook, Instagram en TikTok. Als psycholoog gaat het hem aan het hart om te zien hoe het zelfbeeld van – met name – jongeren lijdt onder de algoritmes en hoe zij te maken krijgen met mentale problemen. ‘Wij blijven filmpje na filmpje kijken, maar in feite is het niets meer dan pulp.’

Inhoudsopgave

Proloog 7
Inleiding: Jij bent niet het probleem 11

Hoofdstuk 1: De tovenaars van Silicon Valley 21
Social media: een korte geschiedenis 24
Waar we nu staan 31
Het landschap van de socials 35

Hoofdstuk 2: Het spel 41
Het spel en de regels 42
Aan de haak 49
Het schoolplein 56
De gokkast 61
Verslaafd? 65
Hoofdstuk 3: #ophef 67
Ophef loont 69
Ben ik een lul? 73
Deïndividualisatie 75
Extremer en extremer 78
Veilig in je bubbel 83
‘Dat heb gestaan op Facebook’ 86

Hoofdstuk 4: Nooit goed genoeg 89
De socials en het puberbrein 92
Drie verklaringen 98
Ze wisten het 107

Hoofdstuk 5: Tot hier en niet verder – tien manieren om
de invloed van de socials op je leven te beperken 113
1 – Wees selectief 115
2 – Ditch je telefoon 118
3 – Stel een social-vrije zone in 120
4 – Koester vriendschappen (maar loos de content) 121
5 – Gebruik een adblocker 122
6 – Zoek informatie buiten je eigen bubbel 124
7 – Scheid netwerken en politieke discussies 125
8 – Train je bullshitfilter 127
9 – Wees menselijk 128
10 – Vergeef jezelf 130

Hoofdstuk 6: Big Tech aan banden 133
We kunnen wél wat doen 135
Verbieden of niet? 138
Datadieet 141
Het recht om niet verziekt te worden 144
Een aardiger algoritme 151

Slot: Socialere media 157
Verantwoording en dankwoord 161
Begrippen 163
Bronnen 167

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Asociale media