Lees verder
Rik Peters studeerde geschiedenis en promoveerde in de filosofie en werkt als universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen waar hij de vakken theory of history, rhetorics en learning histories doceert. Als scholier fietste hij enkele malen naar en door Italië, het land waar waaraan hij zijn hart heeft verpand. Zijn grootste hobby is muziek; als cellist speelt hij in vele ensembles.
Meer over Rik PetersLearning Histories
Vat krijgen op je organisatiecultuur
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789001011888Samenvatting
• Theorie van de lerende organisatie, aangevuld met inzichten uit de geschiedenis, ontwikkelingspsychologie en systeemtheorie;
• leren hoe je historisch inzicht gebruikt om jezelf en je organisatie te veranderen;
• theorie en praktijk worden aan de hand van vele voorbeelden uit de praktijk geïllustreerd.
Dit nieuwe boek Learning Histories laat zien hoe je historisch inzicht gebruikt om jezelf en je organisatie te veranderen. Auteur Rik Peters wisselt theorie van de lerende organisatie af met inzichten uit de geschiedenis, ontwikkelingspsychologie en systeemtheorie. Daarnaast ondersteunen vele aansprekende praktijkvoorbeelden de behandelde theorie.
Het boek is geschreven voor CEO’s, bestuurders, managers, HR-adviseurs, voor docenten en studenten in het hoger onderwijs en verder voor iedereen die met een historische blik kijkt naar organisaties, cultuur en de wereld.
Learning Histories gaat in op prangende vragen als:
• Wat is organisatiecultuur? Iedereen heeft het erover, maar niemand weet precies wat het is.
• Wat is de functie van organisatiecultuur? Sommigen vinden dat organisatiecultuur weinig bijdraagt aan de organisatie, anderen denken dat het bepalend is voor de resultaten.
• Zijn er methodes om de organisatiecultuur in kaart te brengen? Organisatiecultuur heeft iets ongrijpbaars, vooral voor mensen binnen de organisatie. Hoe kun je cultuur zichtbaar maken?
• Is organisatiecultuur te veranderen? Kunnen organisaties hun cultuur vorm geven, of is ze niet te beïnvloeden?
• Wat betekent organisatiecultuur voor het leiderschap? Moeten leiders zich ermee bemoeien of moeten ze de cultuur vooral met rust laten?
Learning Histories is onderdeel van de Noordhoff Business-reeks, bedoeld voor professionals. Maar deze titel kan ook worden ingezet in de hoofdfase van management- en bedrijfskundige opleidingen.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Rik Peters
Inhoudsopgave
1 Wat is organisatiecultuur? 14
Cryotech 15
Organisatiecultuur: de nieuwe mode? 16
De veranderingsparadox 20
Vat krijgen op organisatiecultuur 29
2 Hoe werkt cultuur? 38
Pino is moe 39
Waarom cultuur zo lastig te duiden is 40
Het nut van geschiedenis 42
Tien constructivistische principes 48
3 Hoe leren mensen? 56
Waf waf het schaap 57
De magie van leren 57
Culturele evolutie 60
Een leven lang leren 63
Per seconde wijzer 72
4 Hoe leren organisaties? 82
Ristorante il Sole 83
Etymologie 84
Organisatieleren of lerende organisatie? 84
Leren om te overleven 85
Lerende organisatie: kernbegrippen 86
Historische systemen 97
5 Hoe breng je cultuur in kaart? 110
Het wonderlijke incident 111
Omweg als methode 112
Systematisch onderzoeken 115
Stappenplan voor cultuuronderzoek 117
Analyse van de resultaten 128
6 Hoe schrijf je geschiedenis? 134
De koekjesfabriek 135
Storytelling en historytelling 135
Vier imperatieven 136
Leerdoelen 137
Structuren 138
Stijl en toon 139
Verhaalvormen 140
Werkvormen 143
7 Hoe leid je cultuurveranderingen? 148
Wat is wijsheid? 149
Regeren is achteruitkijken 150
Charismatische goeroes 151
Lerend leiderschap 152
Moreel leiderschap 153
Leiders met historisch besef 156
Literatuur 159
Register 163
Bronvermelding 165
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan