Rapportagetechniek - Schrijven voor lezers met weinig tijd
Paperback Nederlands 2023 7e druk 9789001078560Samenvatting
- Al jarenlang het standaardwerk voor rapportagetechniek in de technische sector; van allerhande rapporttypes tot sollicitatiebrieven, presentaties en professionele socialmedia-berichten;
- vol tips en tricks waardoor ‘leeslast’ plaatsmaakt voor ‘leeslust’.
‘Kan het wat korter?’ - een veel gehoorde vraag in de technische beroepspraktijk, wanneer het gaat over rapporten, mails en nieuwsbrieven. Hoe bereik je als tekstschrijver dat lezers met weinig tijd, jouw tekst willen lezen? En: waarom zouden zij geloof hechten aan wat jij schrijft?
In Rapportagetechniek - Schrijven voor lezers met weinig tijd leren studenten o.a. welke vragen een professionele tekst moet beantwoorden, wat er in een inleiding moet staan en hoe je een bronvermelding schrijft. Door het toegankelijke aanbod van de theorie, de vele voorbeelden en uitgebreide online leeromgeving is Rapportagetechniek bijzonder geschikt voor zelfstudie.
Deze zevende, herziene editie van Rapportagetechniek - Schrijven voor lezers met weinig tijd bevat nog meer actuele voorbeelden en adviezen om uw teksten geschikter te maken voor kritische lezers. Daarnaast is de structuur van het boek veranderd in drie overzichtelijke delen en is er – in deze tijd van desinformatie – extra aandacht voor de omgang met bronnen in een apart hoofdstuk. Ook nieuw is dat ieder hoofdstuk afsluit met tijdbesparende schrijftips – om ook schrijvers met weinig tijd nog beter en sneller van de juiste informatie te voorzien. Speciale aandacht is er voor online samenwerken bij het schrijven. Toegevoegd is ook een advies voor inclusiever schrijven. Tot slot zijn de voorbeelden vernieuwd en heeft de vormgeving weer een modern en kleurrijker jasje.
Doelgroep
Rapportagetechniek sluit aan bij zowel de propedeuse- als de hoofdfase van opleidingen in het technisch onderwijs (hbo en wo).
Digitaal materiaal
Studenten kunnen zich op Hoger onderwijs online slim voorbereiden op tentamens, met behulp van oefentoetsen, video’s en begrippentrainers. Met de code voor in hun nieuwe boek krijgen studenten twee jaar toegang tot de digitale leeromgeving. Door in te loggen met hun Noordhoff-docentaccount kunnen docenten profiteren van de Onderzoeksontwerpassistent. Die biedt o.a. toetsen, opdrachten, begrippen, casussen, flitscolleges, non-parametrische toetsingstechnieken en databestanden.
Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten en daarnaast een set unieke vragen voor de docent: ideaal voor een tentamen! Toetsen kunnen worden geëxporteerd naar diverse formats.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Christine Swankhuisen
Inhoudsopgave
DEEL 1
Proces en product 15
2 Stappenplan: van opdracht naar tekst 17
2.1 Stap 1: Analyseer de doelgroepen 18
2.2 Stap 2: Bepaal de hoofdvraag 22
2.3 Stap 3: Formuleer achtergrondvragen en deelvragen 25
2.4 Stap 4: Leg de structuur vast in een voorlopige inhoudsopgave 26
2.5 Stap 5: Schrijf in hoog tempo de eerste versie 28
2.6 Stap 6: Reviseer de eerste versie systematisch 29
2.7 Samen aan een rapport werken 32
3 Rapportonderdelen 39
3.1 Voorwerk, kern en nawerk 40
3.2 Omslag en titelpagina 40
3.3 Voorwoord 42
3.4 Samenvatting 42
3.5 Inhoudsopgave 47
3.6 Inleiding 48
3.6.1 Aanleiding voor het rapport 49
3.6.2 Doel van het rapport 51
3.6.3 Structuurbeschrijving 53
3.7 Inhoudelijke hoofdstukken 53
3.8 Conclusies 54
3.9 Aanbevelingen 57
3.10 Literatuurlijst 58
3.11 Bijlagen 59
3.12 Colofon, noten, symbolenlijst, verklarende woordenlijst, register 59
DEEL 2
Schrijfvaardigheden 65
4 Structureren 67
4.1 Drie manieren om een rapport te lezen 68
4.2 Indelen in hoofdstukken en paragrafen 69
4.2.1 Maak tijdig een inhoudsopgave 69
4.2.2 Zorg voor een juiste mate van onderverdeling 70
4.2.3 Formuleer hoofdstuk- en paragraaftitels kernachtig en informatief 71
4.2.4 Maak een vragenschema per hoofdstuk 73
4.3 Indelen in alinea’s 74
4.3.1 Begin elke alinea met een kernzin 75
4.3.2 Behandel per alinea niet meer dan één onderwerp 76
4.3.3 Gebruik alineagroepen voor alinea’s die bij elkaar horen 78
4.3.4 Gebruik puntsgewijze opsommingen 81
5 Formuleren 87
5.1 Duidelijk formuleren 88
5.1.1 Kies begrijpelijke woorden 88
5.1.2 Formuleer nauwkeurig 89
5.1.3 Beperk het aantal lange zinnen 90
5.1.4 Gebruik begrijpelijke zinsconstructies 92
5.1.5 Zorg voor duidelijke verwijzingen 93
5.2 Bondig formuleren 94
5.2.1 Voorkom uitweidingen 94
5.2.2 Vermijd inhoudsloze intro’s 95
5.2.3 Vervang zwaarwichtige voorzetselconstructies 95
5.3 Aantrekkelijk formuleren 96
5.3.1 Gebruik functionele voorbeelden 96
5.3.2 Gebruik met mate beeldspraak en vergelijkingen 97
5.3.3 Kies de juiste mate van formaliteit 99
5.3.4 Schrijf waar mogelijk actieve zinnen 100
5.3.5 Varieer de formulering 101
5.3.6 Kies een passende toon 103
5.3.7 Inclusieve taal: verwijs op passende manier naar personen, hij/zij/hen 104
6 Overtuigen 107
6.1 Overtuigen van besluitvormers 108
6.2 Keuzes: waardoor laten mensen zich leiden? 111
6.2.1 Begin met het sterkste alternatief of argument 111
6.2.2 Complexe en eenvoudige beslissingen 112
6.2.3 De kracht van sociale invloed: zeven overtuigingsprincipes 113
6.2.4 Framing: kies het perspectief waarmee u uw doel het best bereikt 116
6.3 Wat als er weerstand is tegen een voorstel? 118
6.4 Technieken op de grens van misleiding 120
6.4.1 Relevante informatie verstoppen 120
6.4.2 Geen of onjuiste concretisering gebruiken 121
6.4.3 Manipuleren met de hoeveelheid informatie 122
6.4.4 Vaag formuleren 122
6.4.5 Misleiden met plaatjes 122
7 Verwijzen 127
7.1 Drie redenen om bronnen te gebruiken 128
7.2 Vinden en beoordelen van bronnen 128
7.3 Voorkomen van plagiaat 130
7.4 Verwijzen naar bronnen in een tekst 131
7.5 Opsommen van bronnen in de literatuurlijst 135
8 Visualiseren 141
8.1 Informatie illustreren 143
8.1.1 Vijf richtlijnen voor illustraties 143
8.1.2 Tabellen en figuren gebruiken 146
8.2 Tekst opmaken 153
8.2.1 Evenwicht vinden tussen functie en vorm 153
8.2.2 Basisvormgeving 155
8.2.3 Vormgeving van tekstelementen 158
8.2.4 Vormgeving van rapportonderdelen 162
DEEL 3
Genres 169
9 Professionele teksten 171
9.1 Ontwerprapport 172
9.2 Haalbaarheidsstudie 175
9.3 Voortgangsverslag 180
9.4 Beleidsnota 182
9.5 Kort adviesrapport 184
9.6 Slidesrapport 185
10 Wetenschappelijke teksten 191
10.1 Literatuurverslag 192
10.2 Wetenschappelijk artikel 194
10.3 Verslag van experimenteel onderzoek 197
10.4 Verslag van kwalitatief onderzoek 198
11 Brieven, e-mails en memo’s 205
11.1 Zes voordelen van brieven 206
11.2 Zakenbrieven 206
11.2.1 Vormgeving van de brief 206
11.2.2 Briefconventies 208
11.3 Sollicitatiebrieven 216
11.3.1 De brief 216
11.3.2 Het curriculum vitae 220
11.4 E-mails 223
11.5 Memo’s 226
Bronverantwoording en aanbevolen literatuur 230
Illustratieverantwoording 233
Bijlage 1 Correct schrijven 236
Bijlage 2 When the Dutch write in English 253
Bijlage 3 Beoordelen van rapporten 260
Register 263
Over de auteurs 267
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan