Antonie Reichling is gestart als werktuigbouwkundig ingenieur en verwierf zijn kennis en ervaring met organisatieontwikkeling gedurende veertien jaar praktijk binnen organisaties.
Meer over de auteursDerde Generatie Kwaliteitsmanagement
Vertrekken - Zoeken - Verbreden
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2013 1e druk 9789013115918Samenvatting
De rol en verantwoordelijkheid van bedrijven staan ter discussie. Centraal staat de vraag hoe organisaties voor meerdere stakeholders tegelijkertijd waarde kunnen creëren. Dit idee van meervoudige waardecreatie laat zich vertalen naar het evenwichtig gebruik én behoud van vier vormen van kapitaal, te weten sociaal, menselijk, ecologisch en financieel. 'Derde Generatie Kwaliteitsmanagement' biedt organisaties een kader om vanuit een kwaliteitskundig perspectief naar hun organisatiemodel te kijken. Zo kunnen zij vaststellen hoe zij kunnen omgaan met nieuwe verwachtingen van meerdere stakeholders.
De vragen van het afgelopen decennium lieten zien dat er een ander, een nieuw kader moet komen. Dat kader heet derde generatie kwaliteitsmanagement. De eerste generatie kwaliteitsdenken richtte zich op producten en processen en de tweede generatie richtte zich op de organisatie als geheel. Nu de derde generatie zich langzamerhand manifesteert, komt de kwaliteitsvraag meer tussen de partijen te liggen, als een gemeenschappelijke opgave. Weg denken uit bestaande conventionele structuren, processen als uitgangspunt nemen en steeds meer kijken naar het samen werken aan kwaliteit over de grenzen van de organisatie heen: dat is de kernopgave.
'Derde Generatie Kwaliteitsmanagement' beschrijft een zoektocht naar bestaande en nieuwe inzichten op het terrein van kwaliteitsmanagement. En hoe deze inzichten, gecombineerd met die op het vlak van duurzaam en verantwoord ondernemen, een constructieve bijdrage aan derde generatie kwaliteitsmanagement (kunnen) leveren. Drieëntwintig auteurs uit Nederland en Vlaanderen hebben vanuit verschillende invalshoeken hun ideeën beschreven over de ontwikkelingen binnen het vakgebied en laten daarmee zien dat kwaliteitsmanagement nu een veel “breder” gebied beslaat dan tijdens de eerste en tweede generatie.
Het boek biedt op reflectie gerichte beschouwende bijdragen, op begrip gerichte informatieve bijdragen en toepassingsgerichte, praktische bijdragen. Hiermee kunnen organisaties zich breed voorbereiden op de toekomst. Die begint immers al vandaag!
Specificaties
Lezersrecensies
Over Jan Jonker
Inhoudsopgave
Olaf Fisscher
Leeswijzer
1. Derde generatie kwaliteitsmanagement. Over organisaties en organiseren en veranderingen in het denken over kwaliteit
Jan Jonker en Antonie Reichling
2. Meervoudige waardecreatie: idealen als uitgangspunt
Bastiaan van der Linden
3. Stakeholderengagement: The Long and Winding Road
Luc Verhoeven
4. Op weg naar de derde generatie van kwaliteitsmanagement. ISO-normen als 'handvatten' voor de transformatie
Bob Alisic en Dick Hortensius
5. Terug naar de essentie. Eenvoud, focus, lef en loslaten in tijden van dynamiek en complexiteit
Kees Ahaus, Mona van de Steeg en Matthijs Zwier
6. Door zelforganisatie naar een stabiele verbetercultuur. Het begeleiden van multifunctional en multilevel teams
Lyda Huijzers
7. Kwaliteit en innovatie succesvol combineren met het nieuwe feedback- en verbetermanagement
Wendy Geurkink
8. Versterken van de maatschappelijke resultaten bij het EFQM-model. Van evolutie naar revolutie
Jacqueline van Rijswijk en André Nijhof
9. Maatschappelijk verantwoord ondernemen in het midden- en kleinbedrijf (MKB)
Hans Verboven, Luc Van Liedekerke en Lorenz Libert
10. Toesnijden van business excellence models aan (religieuze) waarden. Is er ook ruimte voor religie en spiritualiteit, ethiek en esthetiek?
Teun Hardjono
11. De kwaliteitsmanager als procesmanager
Matthijs Vermoolen
12. De moderne kwaliteitskundige: een duurzame veranderaar
Everard van Kemenade
13. De medewerker als actor: de intrinsieke kwaliteit van organisaties. De rol van de BPR-Toolbox in professionele organisaties
Marcel van Marrewijk
14. Sociale verantwoordelijkheid van ondernemingen. Lessen van de leiders
Brigitte Bernard-Rau
15. De zelfverklaring ISO 26000. Een nieuw mechanisme voor het afleggen van verantwoording
Ingeborg Boon en Dick Hortensius
16. Epiloog: Werken aan de professie van morgen. Van traditie naar transitie
Antonie Reichling en Jan Jonker
Over de auteurs
Overzicht van figuren en tabellen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan