Lees verder
Annemarie Mars is veranderkundig adviseur en spreker. Ze is de auteur van onder andere ‘Hoe krijg je ze mee?’ en ‘De functie van frictie’.
Meer over Annemarie MarsHoe krijg je ze mee?
Vijf krachten om een verandering te laten slagen
Paperback Nederlands 2023 3e druk 9789023259312Samenvatting
Organisatieverandering is mensenwerk. Het valt of staat met de manier waarop mensen elkaar bereiken, betrekken, overtuigen, bevragen en inspireren. Want een verandering is pas geslaagd als mensen zich eraan verbinden, als ze de intrinsieke motivatie voelen om het gedrag te tonen dat de verandering tot leven wekt. Maar de weg naar verbinding ligt vol met valkuilen, waardoor in het gesprek over de verandering mensen niet aanhaken of zelfs afhaken of hardnekkige weerstand vertonen.
In Hoe krijg je ze mee? heeft Annemarie Mars haar jarenlange praktijkervaring vertaald naar vijf krachten om verbinding bij mensen te stimuleren. In deze derde editie bundelt ze drie decennia aan voortschrijdend inzicht, opgedaan door permanente reflectie over leiderschap bij verandering. Voor iedereen die een stempel wil drukken op organisaties die voortdurend in beweging zijn.
Deze nieuwe editie sluit ook naadloos aan op De functie van frictie, waarin dieper wordt ingegaan op de spanningsvelden die ontstaan bij verandering.
Annemarie Mars is een bevlogen veranderkundige die middenin de weerbarstige veranderpraktijk staat. Met haar bedrijf For a change helpt ze veranderaars in complexe opgaven om ruimte, richting en sturing te geven aan veranderingen die echt verschil maken. Hoe krijg je ze mee? won de GIDS-prijs, is al meer dan 20.000 keer verkocht en wordt in vele managementopleidingen gebruikt. In 2010 verscheen Jongleren met Loyaliteiten (nominatie Boek van het Jaar van de Orde van Organisatieadviseurs), in 2015 Vat op verandering en in 2021 De functie van frictie. Ook schreef ze ruim 90 blogs en maakte ze de Podcast De kunst van het vinden.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Annemarie Mars
Inhoudsopgave
1 Vijf krachten om te werken aan verbinding 15
1.1 Verbinding is het streven 16
1.2 Ontkenning, weerstand en reflectie gaan eraan vooraf 19
1.3 Vijf krachten zijn het middel 28
2 Urgentie 33
2.1 Expliciteer het prestatieprobleem 34
2.2 Start alleen als het probleem ernstig genoeg is 42
2.3 Agendeer het probleem bij degene die erover gaat 44
2.4 Onderbouw het probleem met feiten 46
2.5 Ken de oorzaken van het probleem 47
2.6 Stimuleer urgentiegevoel 50
3 Ambitie 57
3.1 Maak de verandering concreet 57
3.2 Bezie de organisatie in al haar aspecten 63
3.3 Verhelder de gedragsverandering 65
3.4 Erken belangen 68
3.5 Presenteer de verandering als een uitdaging 71
3.6 Maak de verandering voelbaar 73
4 Planning 79
4.1 Bezin je op de best passende veranderstrategie 79
4.2 Plan je eerstvolgende stappen 98
4.3 Bereid interactiemomenten doelgericht voor 103
5 Interactie 111
5.1 Geef ruimte 112
5.2 Verwelkom vragen en twijfels 114
5.3 Erken weerstanden en buig ze waar mogelijk om 117
5.4 Zet leren praktijkgericht in 126
5.5 Stimuleer het gedrag van B 129
6 Leiderschap 135
6.1 Werk aan je eigen verbinding 135
6.2 Onderken je eigen ontkenning en weerstand 138
6.3 Zorg voor een heldere rolverdeling 139
6.4 Ken en benut je ankerpunt 142
6.5 Breng formele en informele leiders in stelling 145
6.6 Geef de coördinerende rol tijd en gewicht 149
7 De relatie als het fundament 155
7.1 Vermijd het wijzende vingertje 155
7.2 Wek vertrouwen door je loyaliteit 156
7.3 Verdeel je aandacht 159
7.4 Stap niet in de ring 160
Samenvatting 163
Toegift I Hoe beoordeel je een verandering die iemand anders heeft bedacht? 175
Toegift II Hoe balanceer je tussen belangen? 181
The making of Hoe krijg je ze mee? 189
Literatuur 209
Over de auteur 213
Trefwoordenregister 214
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan