Lees verder
Paul Verhaeghe (1955) is klinisch psycholoog, psychoanalyticus en hoogleraar aan de Universiteit Gent. Met Liefde in tijden van eenzaamheid (1998) bereikte hij het grote publiek.
Meer over Paul VerhaegheIdentiteit
Paperback Nederlands 2012 11e druk 9789023473039Samenvatting
Maatschappelijke veranderingen hebben gezorgd voor een veranderd ik-gevoel. Paul Verhaeghe onderzoekt de effecten van dertig jaar neoliberalisme, vrijemarktwerking, privatisering en de relatie tussen de maakbare samenleving en onze identiteit. Wie wij zijn wordt zoals altijd bepaald door de context waarin wij leven. Die context bepaalt op dit moment: Wie geen succes heeft zal ziek zijn.
De dwang tot succes en geluk blijkt een keerzijde te hebben: het leidt tot verlies aan zelfbesef, tot desoriëntatie en vertwijfeling. De mens is eenzamer dan ooit. De liefde is moeilijk te bereiken en betekenisvol leven is diepgaand problematisch geworden. Vanuit zijn klinische ervaring als psychotherapeut laat Verhaeghe zien hoezeer de veranderde maatschappij doorwerkt in de hedendaagse individuele psychische problemen. Mensen komen met andere psychische klachten bij de psychiater dan voorheen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Paul Verhaeghe
Inhoudsopgave
1. Identiteit
2. Ethiek: van zelfrealisatie naar zelfverloochening
3. Jongens en wetenschap: de maakbare mens
4. Het wezen van de mens?
Intermezzo: Maatschappij en stoornis
5. De Enron-maatschappij
6. Identiteit: machteloze maakbaarheid
7. De nieuwe stoornissen: Rank van Yank
8. Het goede leven
Savanha
Dankwoord
Bibliografie
Noten
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan