Lees verder
Francine ten Hoedt is conflictkundige en heeft sinds 1999 een eigen bedrijf, Hat Trick consultancy. Ze bemiddelt, coacht, traint en adviseert. Daarnaast is ze auteur van diverse boeken en artikelen op het gebied van mediation, conflictcoaching en communicatie en ontwikkelaar van leergangen, workshops en multimediamateriaal voor conflictbemiddelaars en coaches.
Meer over de auteursPraktijkboek conflictcoaching
Van visie naar actie
Paperback Nederlands 2010 3e druk 9789024416837Samenvatting
'Een deel van mijn werk bestaat uit brandjes blussen of voorkomen. Conflicten belemmeren de voortgang. Ik word er pas bijgehaald als het te laat is. Hoe weet ik nu welke interventie de juiste is?' Dit zijn uitspraken die veel managers bekend zullen voorkomen.
In 'Praktijkboek conflictcoaching' bieden de auteurs een handreiking aan managers om hun visie op conflicten om te zetten in actie. Dit doen zij door de drie competenties op het gebied van omgaan met conflicten te verdiepen. Het boek bestaat uit drie delen: Deel 1 De competentie conflictvaardigheid: Ik en het conflict -zelfreflectie, Deel 2 de competentie conflictmanagement: De organisatie en het conflict - visie, Deel 3: De competentie conflictcoaching: Het team en het conflict - dagelijkse praktijk. Ieder deel bevat veel praktijkvoorbeelden en oefeningen met bijbehorende inzichten die de manager direct kan toepassen.
Dit verdiepingsboek hoort bij het basisboek 'Conflictcoaching', een nieuwe energiebron voor managers, waarin de auteurs hun visie op het belang van conflicten binnen organisaties uitwerken. Het boek is vooral bestemd voor managers en andere conflictcoaching, al dan niet in opleiding.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Francine ten Hoedt
Over Marijke Lingsma
Inhoudsopgave
Inleiding
Even terug naar het visieboek
Deel I Competentie conflictmanagement: De organisatie en het conflict
De organisatie als bron van conflicten
Inleiding
1 Orgingisatie (= verleden tijd van organisatie
Inleiding
1.1. Conflicten bekeken vanuit de cultuurtheorie
1.2 Kleurendrukdenken
1.3 Temperatuur meten
1.4 Diversiteit als conflictbron
1.5 Ontwikkelfase en structuur van de organisatie
2 Organisatie in de toekomst
Inleiding
2.1 Verlies- en winstbalans van een conflict
2.2 Voorwaarden voor conflictvriendelijkheid in organisaties
2.3 Relatie visie en missie met conflictstijl
2.4 Kerncompetenties en conflictmanagement
3 Organisatie in het nu
Inleiding
3.1 Competentie conflictmanagement
3.2 Visie en Glasl
Deel II Competentie conflictvaardig: ik en het conflict
Hoe zit ik in een conflict
Inleiding
Zelfkennis in conflicten
Inleiding
4.1 Biografische analyse voor conflicten
4.2 Emoties in conflicten
4.3 Macht in conflicten
4.4 Het begrip 'conflict' tot leven roepen
Hoe wil ik zijn in conflicten?
Inleiding
5.1 Hoe conflictvaardig handel jij?
5.2 Hoe wil ik reageren in conflictsituaties?
5.3 De competentie conflictvaardig
5.4 Resultaatgericht onderhandelen
5.5 360 graden-feedback
Samenvatting
Inleiding
6.1 Zakelijk omgaan met emoties
6.2 Vergroten van de manoeuvreerruimte
6.3 Ik-boodschappen
Deel III Competentie conflictcoaching: teams in conflicten
Coach je team op conflictvaardigheid
Inleiding
7 Teams vanuit het verleden
Inleiding
7.1 Hoe zet je jezelf klem?
7.2 De casus Samira en Josée, een uit de hand gelopen samenwerkingsirritatie
7.3 Focus je op de destructieve interactie in conflicten
8 Het team in de toekomst
8.1 Visie van een competente conflictcoach
8.2 Het conflict als systeem
8.3 Patronen in systemen
8.4 Voordelen om systeemdenken toe te passen bij conflicten
8.5 Vanuit het nu de toekomst voorspellen
9 Het coachen van individuen en teams op conflictvaardigheid
Inleiding
9.1 Conflictcoaching met dubbele petten
9.2 De praktijk
9.3 Conflictcoachen op allergieën
9.4 Conflictcoaching van een team
Epiloog
Literatuur
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan