Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Praktijkboek conflictcoaching

Van visie naar actie

Paperback Nederlands 2010 3e druk 9789024416837
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

'Een deel van mijn werk bestaat uit brandjes blussen of voorkomen. Conflicten belemmeren de voortgang. Ik word er pas bijgehaald als het te laat is. Hoe weet ik nu welke interventie de juiste is?' Dit zijn uitspraken die veel managers bekend zullen voorkomen.

In 'Praktijkboek conflictcoaching' bieden de auteurs een handreiking aan managers om hun visie op conflicten om te zetten in actie. Dit doen zij door de drie competenties op het gebied van omgaan met conflicten te verdiepen. Het boek bestaat uit drie delen: Deel 1 De competentie conflictvaardigheid: Ik en het conflict -zelfreflectie, Deel 2 de competentie conflictmanagement: De organisatie en het conflict - visie, Deel 3: De competentie conflictcoaching: Het team en het conflict - dagelijkse praktijk. Ieder deel bevat veel praktijkvoorbeelden en oefeningen met bijbehorende inzichten die de manager direct kan toepassen.

Dit verdiepingsboek hoort bij het basisboek 'Conflictcoaching', een nieuwe energiebron voor managers, waarin de auteurs hun visie op het belang van conflicten binnen organisaties uitwerken. Het boek is vooral bestemd voor managers en andere conflictcoaching, al dan niet in opleiding.

Specificaties

ISBN13:9789024416837
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:174
Uitgever:Boom
Druk:3
Verschijningsdatum:26-1-2011
Hoofdrubriek:Coaching en trainen
ISSN:
Serie:PM reeks

Expertrecensies (1)

recensie
Praktijkboek conflictcoaching
Joke Verplanke | 30 januari 2008
Het boek is de praktische uitwerking van 'Conflictcoaching, een verruimende visie op conflicten' (zie mijn recensie). Dit boek wil praktijkoefeningen aanreiken voor iedereen die conflicten begeleidt.
Lees verder

Lezersrecensies

2.6 van de 5
5 stemmen
0
1
2
1
1

Over Francine ten Hoedt

Francine ten Hoedt is conflictkundige en heeft sinds 1999 een eigen bedrijf, Hat Trick consultancy. Ze bemiddelt, coacht, traint en adviseert. Daarnaast is ze auteur van diverse boeken en artikelen op het gebied van mediation, conflictcoaching en communicatie en ontwikkelaar van leergangen, workshops en multimediamateriaal voor conflictbemiddelaars en coaches, zoals Spelen met Conflicten, Mediation in Beweging en Escalatie door de conflictbemiddelaar en de 'Vileine Vragen voor…' serie.

Andere boeken door Francine ten Hoedt

Over Marijke Lingsma

Marijke Lingsma is oprichter en ex-directeur van opleidingsinstituut Coach Boulevard, nu mastercoachopleider, en wordt binnen het coachvak gezien als toonaangevend en inspirerend. Ze is auteur van diverse succesvolle boeken over coaching. Als systeemdenker kijkt ze integraal naar organisaties: naar het grotere geheel, in plaats van naar de afzonderlijke delen.

Andere boeken door Marijke Lingsma

Inhoudsopgave

Voorwoord

Inleiding

Even terug naar het visieboek

Deel I Competentie conflictmanagement: De organisatie en het conflict

De organisatie als bron van conflicten
Inleiding

1 Orgingisatie (= verleden tijd van organisatie
Inleiding
1.1. Conflicten bekeken vanuit de cultuurtheorie
1.2 Kleurendrukdenken
1.3 Temperatuur meten
1.4 Diversiteit als conflictbron
1.5 Ontwikkelfase en structuur van de organisatie

2 Organisatie in de toekomst
Inleiding
2.1 Verlies- en winstbalans van een conflict
2.2 Voorwaarden voor conflictvriendelijkheid in organisaties
2.3 Relatie visie en missie met conflictstijl
2.4 Kerncompetenties en conflictmanagement

3 Organisatie in het nu
Inleiding
3.1 Competentie conflictmanagement
3.2 Visie en Glasl

Deel II Competentie conflictvaardig: ik en het conflict

Hoe zit ik in een conflict
Inleiding

Zelfkennis in conflicten
Inleiding
4.1 Biografische analyse voor conflicten
4.2 Emoties in conflicten
4.3 Macht in conflicten
4.4 Het begrip 'conflict' tot leven roepen

Hoe wil ik zijn in conflicten?

Inleiding
5.1 Hoe conflictvaardig handel jij?
5.2 Hoe wil ik reageren in conflictsituaties?
5.3 De competentie conflictvaardig
5.4 Resultaatgericht onderhandelen
5.5 360 graden-feedback
Samenvatting

Inleiding
6.1 Zakelijk omgaan met emoties
6.2 Vergroten van de manoeuvreerruimte
6.3 Ik-boodschappen

Deel III Competentie conflictcoaching: teams in conflicten

Coach je team op conflictvaardigheid
Inleiding

7 Teams vanuit het verleden

Inleiding
7.1 Hoe zet je jezelf klem?
7.2 De casus Samira en Josée, een uit de hand gelopen samenwerkingsirritatie
7.3 Focus je op de destructieve interactie in conflicten

8 Het team in de toekomst
8.1 Visie van een competente conflictcoach
8.2 Het conflict als systeem
8.3 Patronen in systemen
8.4 Voordelen om systeemdenken toe te passen bij conflicten
8.5 Vanuit het nu de toekomst voorspellen

9 Het coachen van individuen en teams op conflictvaardigheid
Inleiding
9.1 Conflictcoaching met dubbele petten
9.2 De praktijk
9.3 Conflictcoachen op allergieën
9.4 Conflictcoaching van een team

Epiloog

Literatuur

Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Praktijkboek conflictcoaching