Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De cockpit van de organisatie

Prestatiemanagement met behulp van scorecards

Paperback Nederlands 2009 9789024452248
EvergreenTotaal 638 dagen
Verkooppositie 3206Hoogste positie: 11
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Sturen op uitsluitend buikgevoel is niet meer van deze tijd. Sturen op uitsluitend financiële cijfers blijkt uitermate riskant te zijn. Wat nu? Organisaties hebben een overzichtelijk managementdashboard nodig om hun prestaties te kunnen meten en analyseren. De Organisatiecockpit is zo'n dashboard. Het biedt elke organisatie de mogelijkheid om zijn eigen specifieke set prestatieindicatoren te ontwikkelen. Flexibiliteit en maatwerk staan voorop. De Organisatiecockpit kan worden gebruikt om de ontwikkelingen van het operationele proces te monitoren, maar ook om de realisatie van de strategie te volgen. Alle stappen om zelf een strategische en operationele cockpit te ontwerpen komen in dit boek uitgebreid aan bod. Ook besteedt Leo Kerklaan veel aandacht aan de implementatie van De Organisatiecockpit. De theorie wordt toegelicht met tal van voorbeelden, schema's en ervaringen uit de adviespraktijk van de auteur. Daarnaast bevat het boek uitgebreide casestudies van ProRail, Albert Heijn, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en van het Joint Strike Fighter project.

Specificaties

ISBN13:9789024452248
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:376
Uitgever:Boom
Druk:7
Verschijningsdatum:30-6-2022
ISSN:

Expertrecensies (2)

De cockpit van de organisatie
Pierre Pieterse | 14 juni 2009
Met de ontegenzeggelijke opmars van het Rijnlands denken hebben sommige tot voor kort gangbare managementinstrumenten wat aan glans verloren. Performance management bijvoorbeeld. Terecht? Ja. En nee. Soms moet je wel meten en dan is het handig om te weten wat je meet. Wat nog steeds niet veel aan glans heeft verloren, is het boek De cockpit van de organisatie van Leo Kerklaan.
Lees verder
De cockpit van de organisatie
Carolien de Monchy | 15 juli 2004
De eerste druk van dit boek verscheen in 1994. De focus ligt op de vraag: gegeven een organisatiedoel, hoe weet je dan als manager of je op de goede weg bent? En vervolgens kreeg de lezer een prachtige set instrumenten in handen. 
Lees verder

Lezersrecensies

4.1 van de 5
34 stemmen
14
13
6
0
1

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Leo Kerklaan

Leo Kerklaan is  directeur van de Franeker Management Academie en Associate Partner van Passionned BV.  Hij adviseert regelmatig over strategieontwikkeling, beleidsevaluatie en integrale kwaliteitszorg. Zijn invalshoek daarbij is het doorbreken van het bestaande prestatieniveau met 'performance dashboards'. Hiervoor ontwikkelde hij de 'Organisatiecockpit'. Dit concept is inmiddels met succes toegepast zowel bij het ontwerpen als implementeren van systemen van prestatiemanagement. Leo Kerklaan geeft trainingen en werkconferenties over strategie-ontwikkeling, scenario based planning, en over prestatiesturing met dynamische business modellen. Ook publiceert hij regelmatig over deze onderwerpen.

Andere boeken door Leo Kerklaan

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. De 'Organisatiecockpit' als methode van prestatiemanagement
2. Het ontwerpen van een Organisatiecockpit
3. Het operationeel informatieplan
4. Het strategisch informatieplan
5. Meten met indicatoren
6. Hanteren van indicatoren
7. Realiseren van organisatorische condities
8. Veranderkundige aspecten van de implementatie
9. Prestatiemanagement en ICT
10. Casestudies en interviews
11. Veelgestelde vragen en een stappenplan

Bijlage 1 - Financiële kengetallen
Bijlage 2 - Het managementcontract

Begrippenlijst
Literatuur
Trefwoordenregister
Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De cockpit van de organisatie