Lees verder
Rini van Solingen is CTO bij Prowareness, waar hij klanten helpt bij het snel en wendbaar maken van hun organisatie. Tevens is hij deeltijdhoogleraar aan de TU Delft en verzorgt hij regelmatig colleges aan Universiteit Nyenrode. Rini heeft technische informatica gestudeerd aan de TU Delft en is gepromoveerd in de bedrijfskunde aan de TU Eindhoven.
Meer over de auteursDe responsive enterprise
In 9 stappen naar een snelle en wendbare organisatie
Paperback Nederlands 2022 2e druk 9789024452910Samenvatting
De wereld versnelt. Het maken van plannen lijkt soms zelfs zinloos; zodra de spreekwoordelijke inkt nog niet droog is, verandert er weer wat en is het plan al achterhaald. Responsiveness is daarom een cruciale eigenschap voor organisaties om snel te kunnen acteren in onze dynamische wereld. Grote organisaties zijn die responsiveness vaak kwijtgeraakt ten opzichte van startups, terwijl ze feitelijk een veel betere uitgangspositie hebben. Ze hebben namelijk wél klanten, diensten, producten en geld.
Dit boek vertelt het verhaal van Ron en Mark. Ron is directeur bij een groot internationaal bedrijf, waar de bureaucratie welig tiert, ten koste van energie en klantgerichtheid. Mark daarentegen is directeur-eigenaar van een jong, snelgroeiend bedrijf, waar pionieren voorop staat en frisheid en responsiveness de boventoon voeren.
Tijdens een rondje golf bespreken ze de belangrijkste principes om organisaties responsive te maken. Hoewel Ron sceptisch is en vaak denkt dat dit in zijn organisatie niet haalbaar is, vindt hij zijn enthousiasme terug. Hij ontdekt hoe hij binnen de dynamiek van zijn eigen organisatie toch direct aan de slag kan. Al pratend nemen ze de stappen door waarmee de organisatie van Ron net zo snel en slagvaardig kan worden als die van Mark.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Rini van Solingen
Over Vikram Kapoor
Inhoudsopgave
Voorwoord
1 Een pijnlijk besef
2 Hole 1: Autonome teams (minibedrijfjes)
3 Hole 2: Een ambitieus hoger doel
4 Hole 3: Extreme transparantie
5 Hole 4: Klant(en) aan het stuur
6 Hole 5: Veel experimenteren
7 Hole 6: Individueel ondernemer- en vakmanschap
8 Hole 7: Zelfschalende cultuur
9 Hole 8: Ritme als houvast
10 Hole 9: Software en data
11 Is dit alles?
Nawoord
Dankwoord
Meer lezen en meer informatie?
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan