
Lees verder
Oliver Gassmann is hoogleraar Innovatiemanagement aan de Universiteit van St. Gallen en directeur van het Institute of Technology Management (ITEM).
Meer over de auteursUit de koker van een van de beste businessuniversiteiten van Europa.
De wereld verandert snel. Om te overleven moet vrijwel ieder bedrijf het huidige businessmodel tegen het licht houden en nieuwe businessmodellen ontwikkelen. En niet één keer, maar eigenlijk voortdurend, want verandering is het nieuwe normaal. Maar waar begin je met het innoveren van je businessmodel? Je hoeft niet zelf vanuit het niets een revolutionair nieuw businessmodel te bedenken. Laat je gewoon inspireren door bestaande modellen die zich al hebben bewezen. Het is veel effectiever om de businessmodellen van succesvolle bedrijven te bekijken en die aan te passen, te combineren en af te stemmen op je eigen product of markt.
De kern van dit boek is daarom een uniek overzicht van 55 krachtige en innovatieve businessmodellen. Van het add-onmodel van Ryanair tot het razor-and-blademodel van Nespresso en het abonnementenmodel van Spotify. Na jarenlang onderzoek en bestudering van honderden modellen bleken deze 55 basismodellen te worden toegepast door 90 procent van alle succesvolle bedrijven.
In het boek wordt duidelijk uitgelegd wat businessmodelinnovatie is en hoe je het zelf kunt aanpakken. Daarvoor introduceren de auteurs een slimme en eenvoudige methode, de Business Model Navigator, die je in staat stelt meteen met de principes uit het boek aan de slag te gaan. Het boek barst bovendien van de aansprekende cases en voorbeelden.
businessmodel businessmodellen innovatie business model navigator strategisch management waardecreatie ondernemerschap businessmodelpatronen concurrentievoordeel verdienmodellen bedrijfsmodellen disruptie verandermanagement klantgerichtheid waardepropositie verdienmodel creatieve imitatie competitief voordeel razor and blade model disruptieve innovatie abonnementenmodel bedrijfstaklogica samenwerken organisatieverandering platformeconomie strategie big data abonnementsmodellen blauwe oceaan strategie platformmodel digitale transformatie co-creatie crowdfunding deeleconomie crowdsourcing direct selling productlevenscyclus waardeketen freemium lock-in strategie klantsegmenten long tail ecosysteem technologische innovatie ecosystemen no frills open source internet of things peer-to-peer self-service duurzaamheid ingredient branding netwerkeffecten licensing trash to cash pay what you want shop in shop performance based contracting social media add-on model mass customization lean startup franchising prototyping flatrate design thinking concurrentieanalyse creativiteit white label
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
Meer informatie over AI-books