Lees verder
hoogleraar Leiderschap, Harvard Business School. Bekend van o.a. ‘Onze ijsberg smelt’.
Meer over John KotterDe kunst van overtuigen
Draagvlak en betrokkenheid creeren
Paperback Nederlands 2015 3e druk 9789047008712Samenvatting
Nieuwe ideeën krijgen soms geen enkele kans. Innovatie- of veranderingsvoorstellen worden al bij voorbaat afgekeurd, als onmogelijk of zelfs bedreigend ervaren. Waarom? Het idee is eerder geprobeerd en werkte toen ook niet, er zijn veel grotere problemen die eerst opgelost moeten worden, er is geen geld of tijd voor, de techniek functioneert niet goed, we hebben de juiste mensen niet in huis…
John Kotter, expert in verandermanagement, vertelt in de vorm van een parabel hoe John een groep medewerkers moet overtuigen om nieuwe computers aan te schaffen. Alle argumenten waarmee je een nieuw idee kunt torpederen worden in de strijd geworpen. Kotter laat vervolgens zien hoe je deze tegenwerpingen – het zijn er maar liefst 24 – kunt neutraliseren: door niet-relevante opmerkingen te negeren, bezwaren om te buigen in positieve garanties, maar ook door te luisteren en erop in te gaan. Hij maakt de weerstand begrijpelijk en reikt strategieën aan om mensen te betrekken bij de invoering van je ideeën.
Dit boek sluit aan op 'Onze ijsberg smelt!' en bouwt voort op Kotters veranderingsmodel.
Specificaties
Expertrecensies (4)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over John Kotter
Inhoudsopgave
Deel 1 Het Middenstad-verhaal 12
1 De dood van een goed plan 13
2 Triomf in Middenstad, deel 1 19
3 Triomf in Middenstad, deel 2 43
4 Triomf in Middenstad, deel 3 58
Deel 2 De methode 71
5 Vier manieren om een goed idee te torpederen 72
Bangmakerij 73
Uitstel 76
Verwarring 78
Spot (of karaktermoord) 79
Vierentwintig aanvallen 82
6 Een tegenintuïtieve strategie om een goed idee te redden 84
7 Vierentwintig aanvallen en vierentwintig antwoorden 99
8 Korte handleiding voor het creëren van draagvlak en betrokkenheid 154
Stap 1: Inventariseer 154
Stap 2: Fris je kennis op 156
Stap 3: Brainstorm over mogelijke aanvallen 157
Stap 4: Aan de slag! 158
Bijlage: De methode toepassen bij grootschalige verandering 160
Acht stappen voor een succesvolle, grootschalige verandering 161
Uitdagingen bij het creëren van draagvlak en betrokkenheid 164
Over de auteurs 170
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan