Lees verder
Professor Chan Kim is samen met Renée Mauborgne oprichter van het INSEAD Blue Ocean Strategy Institute.
Meer over de auteursBlue Ocean Shift
Nieuwe markten ontginnen en innovatie versnellen
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789047009894Samenvatting
'De Blauwe Oceaan' werd als strategisch begrip door W. Chan Kim en Renée Mauborgne geïntroduceerd in hun gelijknamige, baanbrekende internationale bestseller. Zij pleiten hierin voor het creëren van een nieuwe, onontgonnen markt (de blauwe oceaan) in plaats van het hevige concurrentiegevecht aan te gaan in de bloedrode oceaan vol rivalen. Nu, na tien jaar onderzoek en studie, verschijnt het vervolg: Blue Ocean Shift.
Met onder meer een aantal bijzondere cases (zoals het Nationaal Jeugdorkest van Irak, Comic Relief/Red Nose Day en André Rieu) beschrijven Kim en Mauborgne in dit boek de 5 stappen op weg naar een nieuwe, blauwe markt. Dit proces van een Blue Ocean Shift is voor elke organisatie, klein of groot, geschikt.
Er is volgens de auteurs geen speciale creativiteit of startup-mentaliteit voor nodig. Wel een beetje geduld: het doorlopen van het proces kost minimaal een jaar. Maar met de invulschema’s en businesscanvassen in dit boek kun je direct aan de slag.
'Blue Ocean Shift' is een nieuwe klassieker op het gebied van marktstrategie, disruptie en klantfocus. De Blauwe Oceaan is wereldwijd ruim 3,5 miljoen keer verkocht in 45 talen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Chan Kim
Inhoudsopgave
Deel 1: Blue ocean shift
1. Het allerhoogste nastreven
2. De basisbeginselen van de strategie van marktontwikkeling
3. De mindset van een blauwe-oceaanstrateeg
4. Menselijkheid, vertrouwen en creativiteit
Deel 2: De vijf stappen op weg naar een blue ocean shift
Stap 1: aan de slag
5. De juiste plek kiezen om te beginnen
6. Het juiste team voor je blauwe-oceaanproces samenstellen
Stap 2: weet waar je nu staat
7. De huidige situatie in kaart brengen
Stap 3: stel je voor waar je zou kunnen zijn
8. De verborgen pijnpunten blootleggen die de groei van je bedrijfstak belemmeren
9. Een oceaan aan niet-klanten ontdekken
Stap 4: zoek uit hoe je je doel kunt bereiken
10. De marktgrenzen opnieuw bepalen - op een systematische manier
11. Het genereren van alternatieve kansen op een blauwe oceaan
Stap 5: actie ondernemen
12. Je blauwe-oceaanstrategie kiezen en snelle marktonderzoeken doen
13. De laatste hand leggen aan je blauwe-oceaanstrategie voor de introductie van je nieuwe aanbod
Epiloog: Een blue ocean shift in actie
Noten
Dankwoord
Literatuur
Register
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan