Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Strategisch management Strategisch Management
Strategisch Management
Jan Eppink

Prof. Dr. D. Jan Eppink studeerde in 1967 af als bedrijfseconoom aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Meer over de auteurs
Jan Eppink: ‘Zo concreet moet strategie zijn’ Pierre Spaninks 24 april 2014 Wat maken we, waarom, voor wie, en hoe? Dat zijn de kernvragen van het Strategisch management. Jan Eppink was jarenlang hoogleraar in dat vak. Hij leerde het van de grondlegger, de grote Igor Ansoff. Vijf jaar na zijn emeritaat schreef hij er het ultieme studieboek over: Strategisch management. Lees het volledige artikel
Jan Eppink, Gert-Jan Melker

Strategisch Management

Spreiding, positionering en samenwerking

Paperback Nederlands 2023 3e druk 9789055163533
3 stemmen
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 2966Hoogste positie: 232
2e druk | 2019 € 46,95 3e druk | 2023 € 69,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
69,50
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Strategisch management is geschreven voor studenten en managers die zich verder willen verdiepen in het vakgebied strategie. De auteurs beschrijven op een duidelijke en overzichtelijke wijze de stappen die een organisatie kan nemen om tot een succesvolle strategie te komen.

Na een analyse van de huidige situatie en toekomstige omgevingsontwikkelingen moet de leiding van de organisatie beslissingen nemen over de drie inhoudelijke dimensies van strategie: spreiding, positionering en samenwerking. Vervolgens besteden de auteurs ook aandacht aan de implementatie van de strategie. En omdat implementeren ook veranderen is, volgt aan het eind van het boek een bijdrage van prof. dr. Anton Cozijnsen over verandermanagement.

Dankzij de jarenlange werkervaring van de auteurs zijn allerlei herkenbare praktijkvoorbeelden van bekende en ook minder bekende Nederlandse organisaties opgenomen in dit boek. Deze voorbeelden maken het voor de lezer mogelijk om een brug te slaan tussen de eigen praktijk en de beschreven theorie, wat uiteindelijk leidt tot betere prestaties van de eigen organisatie.

Dit boek is speciaal afgestemd op de opzet van veel inleidende strategiecursussen in het hbo en op universiteiten. Van de negen onderdelen uit de Body of Knowledge van de Strategic Management Society behandelt dit boek er acht expliciet.

Trefwoorden

strategisch management   strategie   positionering   concurrentievoordeel   overnames   samenwerken   fusies   strategische allianties   strategieformulering   laagstekostenstrategie   joint ventures   implementatie   differentiatiestrategie   verandermanagement   verticale spreiding   geografische spreiding   diversificatie   productspreiding   management   missie   organisatiestructuur   visie   concurrentieanalyse   innovatie   bedrijfstakanalyse   prestatiemeting   leiderschap   synergie   internationalisatie   waardeketenanalyse  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789055163533
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:500
Uitgever:Concept uitgeefgroep
Druk:3
Verschijningsdatum:19-12-2023
Hoofdrubriek:Strategisch management

Expertrecensies (1)

recensie
Spreiding, positionering, samenwerking
Pierre Spaninks | 7 mei 2014
Strategie geldt als de hogeschool van het management. Jan Eppink doceerde het vak jarenlang aan de Vrije Universiteit. Na zijn pensioen vond hij de tijd om er het ultieme studieboek over te schrijven. Zijn Strategisch management is even degelijk als toegankelijk.
Lees verder

Lezersrecensies

4.0 van de 5
3 stemmen
2
0
0
1
0
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (1)

interview
Jan Eppink: ‘Zo concreet moet strategie zijn’
Pierre Spaninks 24 april 2014 Wat maken we, waarom, voor wie, en hoe? Dat zijn de kernvragen van het Strategisch management. Jan Eppink was jarenlang hoogleraar in dat vak. Hij leerde het van de grondlegger, de grote Igor Ansoff. Vijf jaar na zijn emeritaat schreef hij er het ultieme studieboek over: Strategisch management.
Artikel lezen

Over Jan Eppink

Prof. Dr. D. Jan Eppink studeerde in 1967 af als bedrijfseconoom aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Na enige functies in het bedrijfsleven trad hij in 1973 in dienst bij de Economische Faculteit van de VU. Naast zijn onderwijs- en onderzoektaken, werkte hij sindsdien voor verschillende adviesbureaus, het laatst bij Boer & Croon. Hij was toezichthouder bij een aantal middelgrote organisaties en vervult die functie nu nog bij Gelre Ziekenhuizen. Jan Eppink was bestuurslid van verschillende nationale en international verenigingen op het gebied van strategisch management en was lange tijd lid van de redactieraad van Long Range Planning en van Strategic Management Journal. Hij gaf in veel landen lezingen en publiceerde meer dan 70 artikelen en hoofdstukken in (inter)nationale tijdschriften en boeken.

Andere boeken door Jan Eppink

Bekijk alle boeken

Over Gert-Jan Melker

Gert-Jan Melker is als universitair docent verbonden aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde van de Vrije Universiteit Amsterdam en aan het Center for Accounting, Auditing & Control van Nyenrode Business University. Daarnaast is hij docent Management & Organisatie bij IBO Business School in Leusden. Voorheen was hij werkzaam binnen meerdere adviesbureaus op het gebied van kwaliteitszorg, personeelsmanagement en informatiemanagement.

Andere boeken door Gert-Jan Melker

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord 9
Over de auteurs 13

Deel I Strategie formuleren 15

1 Inleiding op strategie
Kernstof 17
1 Inleiding op strategie 19
1.1 Wat is strategie? 19
1.2 Strategie: voor profit, maar ook voor overheid en non-profit 23
1.3 Visie, missie en strategie 25
1.4 Strategietheorie: voorschrijvend of beschrijvend? 27
1.5 Leidt strategieformulering tot betere prestaties? 30
1.6 Strategie en innovatie 31
1.7 Tegenstellingen binnen de strategietheorie 32
1.8 Theorie als gereedschap 36
1.9 Opzet van dit boek 37
1.10 Vragen en opdrachten 39
1.11 Extra: Waarom is er zoveel slechte strategie? 41
1.12 Antwoorden 43
Literatuur 45

2 Strategieformuleringsmodel
Kernstof 53
2 Strategieformuleringsmodel 57
2.1 Inleiding 57
2.2 Model van strategieformulering 57
2.3 Menselijke kant van strategieformulering 97
2.4 Vragen en opdrachten 101
2.5 Extra: Bedrijfstakscenario 103
2.6 Antwoorden 105
Literatuur 109

Deel II Spreiding, positionering en samenwerking 115

3 Productspreiding
Kernstof 117
3 Productspreiding 119
3.1 Inleiding 119
3.2 Voorbeelden van productspreiding 119
3.3 Signalen voor problemen met productspreiding 121
3.4 Strategische vragen bij het ontwikkelen van een productspreidingsstrategie 124
3.5 Vragen en opdrachten 153
3.6 Extra: Aanvullende evaluatiecriteria en vragen bij diversificatie 155
3.7 Antwoorden 157
Literatuur 161

4 Geografische spreiding
Kernstof 165
4 Geografische spreiding 167
4.1 Inleiding 167
4.2 Voorbeelden van geografische spreiding 167
4.3 Signalen voor problemen met geografische spreiding 169
4.4 Strategische vragen bij geografische spreiding 172
4.5 Vragen en opdrachten 195
4.6 Extra: 10 regels van succesvolle landen 197
4.7 Antwoorden 201
Literatuur 205

5 Verticale spreiding
Kernstof 209
5 Verticale spreiding 211
5.1 Inleiding 211
5.2 Voorbeelden van verticale spreiding 211
5.3 Signalen voor problemen met verticale spreiding 213
5.4 Vragen bij verticale spreiding 216
5.5 Vragen en opdrachten 229
5.6 Extra: R&D moet meer ruimte krijgen 231
5.7 Antwoorden 233
Literatuur 235

6 Bereiken van concurrentievoordeel
Kernstof 239
6 Bereiken van concurrentievoordeel 241
6.1 Inleiding 241
6.2 Voorbeelden van positionering en concurrentievoordeel 241
6.3 Twee vormen van concurrentievoordeel: laagste kosten en differentiatie 244
6.4 Bronnen van concurrentievoordeel 251
6.5 Houdbaarheid van concurrentievoordeel 258
6.6 Vragen en opdrachten 263
6.7 Extra: Maatregelen om het eigen concurrentievoordeel te beschermen 265
6.8 Antwoorden 269
Literatuur 271

7 Laagstekostenstrategie
Kernstof 275
7 Laagstekostenstrategie 277
7.1 Inleiding 277
7.2 Voorbeelden van een laagstekostenstrategie 277
7.3 Signalen voor problemen met de laagstekostenstrategie 278
7.4 Vragen bij een laagstekostenstrategie 283
7.5 Vragen en opdrachten 297
7.6 Extra: Walmart: wereldwijd succesvol met een laagstekostenstrategie 299
7.7 Antwoorden 301
Literatuur 303

8 Differentiatiestrategie
Kernstof 307
8 Differentiatiestrategie 309
8.1 Inleiding 309
8.2 Voorbeelden van een differentiatiestrategie 309
8.3 Signalen voor problemen met een differentiatiestrategie 311
8.4 Vragen bij een differentiatiestrategie 313
8.5 Vragen en opdrachten 327
8.6 Extra: Hoe differentiatie verdween en (vooralsnog?) behouden bleef 329
8.7 Antwoorden 331
Literatuur 333

9 Samenwerking
Kernstof 337
9 Samenwerking 339
9.1 Inleiding 339
9.2 Voorbeelden van samenwerking 339
9.3 Signalen voor noodzaak tot samenwerking 340
9.4 Doelen van samenwerking 343
9.5 Strategische alternatieven bij samenwerking 345
9.6 Stappen en problemen op weg naar samenwerking 348
9.7 Vragen en opdrachten 355
9.8 Extra: Invloed van mededingingsautoriteiten op samenwerking 357
9.9 Antwoorden 359

10 Fusies en overnames
Kernstof 363
10 Fusies en overnames 365
10.1 Inleiding 365
10.2 Voorbeelden van fusies en overnames 365
10.3 Strategische vragen bij fusies en overnames 366
10.4 Financiële resultaten van fusies en overnames 378
10.5 Vragen en opdrachten 385
10.6 Extra: Zeven regels om omzetsynergie te vergroten 387
10.7 Antwoorden 389
Literatuur 391

11 Joint ventures en strategische allianties
Kernstof 395
11 Joint ventures en strategische allianties 397
11.1 Inleiding 397
11.2 Voorbeelden van joint ventures en strategische allianties 397
11.3 Strategische vragen bij joint ventures en strategische allianties 398
11.4 Resultaten van joint ventures en strategische allianties 413
11.5 Vragen en opdrachten 417
11.6 Extra: Allianties helpen een bedrijf sneller nieuwe markten te veroveren 419
11.7 Antwoorden 421
Literatuur 423

Deel III Strategie implementeren 427

12 Implementatie van strategie
Kernstof 429
12 Implementatie van strategie 431
12.1 Inleiding 431
12.2 Mensen 432
12.3 Middelen 438
12.4 Methoden 454
12.5 Strategieën en passende organisatiestructuren 460
12.6 Combinaties van strategieën en de gevaren ervan 470
12.7 Vragen en opdrachten 473
12.8 Extra: Duurzaam belonen 475
12.9 Antwoorden 477
Literatuur 481

13 Strategie en verandermanagement
13 Strategie en verandermanagement 487
13.1 Inleiding 487
13.2 Veranderkunde in ontwikkeling 488
13.3 Slaagfactoren als leidraad bij een gerichte sturing 493
13.4 De effectiviteit van veranderstrategieën 501
13.5 Het eindsucces 505
13.6 Niet alleen succesvol, maar ook zinvoller veranderen 505
13.7 Betrouwbaarder veranderen 507
13.8 Tot slot 508

Literatuur 509
Bijlage 1 Strategische lessen uit het PIMS-programma 511
Bijlage 2 Evaluatiemethoden voor de keuze uit strategische alternatieven 523
Index 529

Aanbevolen live events...

vrijdag 26-09-2025

Amsterdam Business Forum 2025

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • PDL Arbeidsrecht Sociale Zekerheid 2024/2025 Opgavenboek
    L.M. van Rees
    PDL Arbeidsrecht Sociale Zekerheid 2024/2025 Opgavenboek
    € 39,50
  • PDL Arbeidsrecht Sociale Zekerheid 2024/2025 Theorieboek
    L.M. van Rees
    PDL Arbeidsrecht Sociale Zekerheid 2024/2025 Theorieboek
    € 47,00
  • Personeel organisatie communicatie 2024/2025 Theorieboek
    D.R. in 't Veld
    Personeel organisatie communicatie 2024/2025 Theorieboek
    € 47,00
  • Basiskennis Boekhouden met resultaat Opgavenboek
    Henny Krom
    Basiskennis Boekhouden met resultaat Opgavenboek
    € 33,00
  • Personeel organisatie communicatie 2024/2025 Opgavenboek
    D.R. in 't Veld
    Personeel organisatie communicatie 2024/2025 Opgavenboek
    € 39,50
  • Gedrag en cultuur in organisaties
    Pieternel Dijkstra
    Gedrag en cultuur in organisaties
    € 61,75

Dit boek staat op 1 boekenlijst...

  • Bas Willemsen
    Pre master Nyenrode

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategisch Management

        Strategisch Management
        Jan Eppink , Gert-Jan Melker
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Strategisch Management

        Verwijder uw beoordeling