

Jolanda Bouman is neerlandicus en werkt als zelfstandig tekstschrijver vanuit haar tekstbureau Berend & Bouman.
Meer over Jolanda BoumanHoe schrijf je dat?
Schrijftips en taalregels
Paperback Nederlands 2008 2e druk 9789058715210Samenvatting
Het papier is geduldig, de lezer niet. Daarom is het zaak dat u uw boodschap zo helder en aantrekkelijk mogelijk op papier zet, zodat u de aandacht van uw lezers beter vasthoudt en zij in één keer begrijpen wat u wilt zeggen.
Met de tips en trucs in 'Hoe schrijf je dat?' leert u hoe u meer vaart in uw teksten brengt, hoe u de begrijpelijkheid vergoot en hoe u the kort en bondig houdt. Het boek besteedt ook aandacht aan fouten en twijfelgevallen in zinsbouw, woordkeus én de nieuwe (groene) spelling.
Denk daarbij aan zaken als 'kromme zinnen', een aantal is/zijn, u of uw, en een aantal chronische taalziektes als de haar-ziekte, wat-ziekte, het hun-hebbensyndroom, het groter-als-jouvirus en de Engelse losschrijfziekte. Vanzelfsprekend komen ook de d's en t's in werkwoorden (ook Engelse) aan de orde, net als die lastige tussen-n (pannekoek of pannenkoek), punten, komma's, haakjes, streepjes en andere, schijnbaar onbelangrijke, leestekens.
Om snel antwoord op uw vragen te vinden, bevat dit boek een heel uitgebreid trefwoordenregister. Op de betreffende pagina's vindt u die trefwoorden in de marge of in een kop. Dat zoekt snel en gemakkelijk terug.
'Hoe schrijf je dat?' wil u inspireren tot vlotte, eigentijdse en begrijpelijke teksten. Teksten waarvan de lezer achteraf zegt: 'Dat leest als een trein.'
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 De vaart erin
2 Begrijpelijke taal
3 Kort en bondig
4 Foutloze zinnen
5 Niet meer twijfelen
6 Foutloos spellen
7 Leestekens
8 Grammaticale begrippen
Trefwoorden
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan