Ir. W.F.J. Verhoeven studeerde electrotechniek aan de TH Eindhoven en daarna Sociale Wetenschappen aan de UvG.
Meer over Willem VerhoevenAfspreken en aanspreken
Paperback Nederlands 2006 5e druk 9789075353136Samenvatting
In de moderne organisatie vervangt de afspraak het bevel;, of de opdracht, als sturingselement. Een opdracht is eenzijdig. Een afspraak tweezijdig. Een afspraak bindt de medewerker, maar ook de baas.
Het eenvoudige motto afspraak is afspraak blijkt in de praktijk ontzettend moeilijk te zijn.
Er liggen veel valkuilen op ons pad. We maken vaak te veel afspraken waardoor we ze onmogelijk allemaal kunnen nakomen. Ondanks Outlook en Ipaq vergeten we ze soms gewoon. De grootste valkuil is echter dat we afspraken niet duidelijk maken. Ik zal er een keer naar kijken, zegt u en het agendapunt verdwijnt weer onderop de stapel.
Afspreken en aanspreken noemen de auteurs in een adem, omdat het twee zijden van een medaille zijn. Naarmate we afspraken helderder maken kunnen we er ook toegespitst op terugkomen, wanneer we elkaar aanspreken op het nakomen van de afspraken. De auteurs behandelen in dit boek enkele belangrijke psychologische noties bij het aanspreken en geven tot slot een aantal adviezen waarmee u in de praktijk wellicht effectiever kunt afspreken.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Dingen van mensen gedaan krijgen
2. Waarom afspraken misgaan
3. Helderen afspraken
4. De psychologie van het afspreken
5. De psychologie van het aanspreken
6. Effectief aanspreken
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan