Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

In het echt ben ik veel leuker

Online impact realiseren door breinkennis toe te passen

Gebonden Nederlands 2021 9789078876311
Voormalig top 100Totaal 30 dagen
Verkooppositie 1148Hoogste positie: 34
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Dit praktische boek rondom online trainen is geschreven door en voor mensen die hun opleidingen en trainingen vooral online moeten (vorm)geven. Het geven van een online training of presentatie is toch net iets anders dan voor een groep staan. Hoe houd je de aandacht van je deelnemers vast? Hoe zorg je, ook online voor een veilige en open leeromgeving? En hoe zorgen we ervoor dat het geleerde blijft plakken?

Aan de hand van 5 grote breinprincipes in leren beschrijven Ria Van Dinteren en Katelijn Nijsmans de do’s en don’ts van online trainen. Per principe kom je meer te weten over de neurowetenschap achter online leren en hoe je daar online rekening mee kan houden. In elk hoofdstuk kun je handige templates en checklists vinden in de vorm van een EHBO-kit – een Eerste Hulp Bij Online.

'In het echt ben ik veel leuker', is niet alleen de titel van dit boek maar was tot voor kort ook onze filosofie. Immers in je brein werkt het zo dat we beter onthouden als we ergens een emotionele band mee ervaren. Dus iemand zien en ervaren werkt heel goed voor ons geheugen. Desalniettemin zijn ook wij erachter gekomen dat de kennis die wij hebben over het brein ook toegepast kunnen worden op online.

Het is het boek wat wij graag hadden willen hebben bij de start van de coronacrisis! En waarvan wij hopen dat jullie lezers er heel veel aan hebben.

Specificaties

ISBN13:9789078876311
Trefwoorden:brein, online trainen
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:80
Druk:1
Verschijningsdatum:18-5-2021
ISSN:

Expertrecensies (1)

In het echt ben ik veel leuker - 'Geeft online trainers inzichten en handvatten'
Liesbeth Tettero | 7 juni 2021
Corona heeft voor een steile leercurve gezorgd in trainersland. Nadat er eerst veel aandacht was voor de techniek, volgde de didactiek: hoe kun je een ‘locatie-programma' ombouwen tot een online training? Voor nog meer verdieping schreven Ria van Dinteren en Katelijn Nijsmans In het echt ben ik veel leuker, waarin ze ons leren hoe we met kennis van het brein nog effectiever online kunnen trainen.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
2 stemmen
2
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Ria van Dinteren

Ria van Dinteren is werkzaam als interim manager en adviseur op het gebied van marketing, communicatie en het optimaliseren van leren in organisaties. Zij is als Managing Consultant verbonden aan CINOP en hoofdredacteur van het vakblad Leren in Organisaties. Haar fascinatie met het brein komt voort uit haar overtuiging dat mensen altijd kunnen leren en veranderen.

Andere boeken door Ria van Dinteren

Over Katelijn Nijsmans

is neuropsycholoog en managing partner van het opleidings-en onderzoeksbureau, The Tipping Point. Samen met een team van doorwinterde trainers ondersteunen zij organisaties bij het implementeren van 21th century skills. Leren is hierbij het sleutelwoord. Dat wij een leven lang kunnen blijven leren, veranderen en ons ontwikkelen hebben wij te danken aan onze grijze massa. Als neuropsycholoog beschouwt ze het als haar missie om kennis over het brein vanuit de donkere kelders van de wetenschap voor het licht te brengen - en om deze te vertalen naar de praktijk van online trainen.

Andere boeken door Katelijn Nijsmans

Inhoudsopgave

INLEIDING 8
• Make it stick online 8
• En nu aan de slag 9

1. VEILIGHEID EN EMOTIE 10
1.1 THE SCIENCE 10
• Veiligheid en de opbouw van ons brein 10
• Je brein in crisis en wat als je internetverbinding niet werkt? 11
1.2 DE PRAKTIJK 14
• Techniek speelt een grote rol 14
Checklist: Techniek gebruiken
Checklist: Mis-en-place 16
Checklist: Dry-run timeline 17
Checklist: FAQ: Wat nu? 18
• Veiligheid creëren online 19
Checklist: Duidelijkheid 20
Checklist: Thuisgevoel 21
Checklist: Relevantie 22
1.3 THE FAIL OF THE WEEK 23
1.4 AAN DE SLAG 23

2. VERWERKEN 24
2.1 THE SCIENCE 24
• Het werkgeheugen 24
• Primacy-recency-effect 29
• Of iets blijft plakken hangt af van wanneer het gepresenteerd wordt... 30
• Of iets blijft plakken hangt af van hoelang iets gepresenteerd wordt... 31
2.2 DE PRAKTIJK 32
• Primetime 1 32
• Downtime 33
Checklist: Downtime oefeningen 34
• Primetime 2 35
Checklist: Primetime oefeningen 35
• Hoelang presenteer je informatie? 35
2.3 THE FAIL OF THE WEEK 36
2.4 AAN DE SLAG 36
Checklist: Template opbouw online training 37

3. VERBINDING 38
3.1 THE SCIENCE 38
• Het sociale brein 38
• Op zoek naar genot en weg van bedreiging 40
• Gebruik van neurotransmitters online 42
• Spiegelneuronen 42
3.2 DE PRAKTIJK 43
• Maak tijd om te verbinden 43
Checklist: Verbindingswerkvormen 43
3.3 THE FAIL OF THE WEEK 46
3.4 AAN DE SLAG 46

4. ZINTUIGEN 48
4.1 THE SCIENCE 48
• Hoe verwerken we prikkels? 48
• Zintuigen 50
4.2 DE PRAKTIJK 51
• De eerste indruk 51
• De neuropsychologie van Powerpoint 51
Checklist: De neuropsychologie van PowerPoint 52
• Coherence principle 54
• Multimedia principle 55
• Relevance principle 55
• Spatial proximity principle 56
• Temporal proximity principle 56
• Signaling principle 57
4.3 THE FAIL OF THE WEEK 59
4.4 AAN DE SLAG 59

5. FOCUS 60
5.1 THE SCIENCE 60
• De spotlight op focus 60
• De prijs die je betaalt voor afleiding 61
5.2 DE PRAKTIJK 62
• Been there, done that: novelty seeking system 62
• Werken met hooks 63
Checklist: Hooks 64
• Maak goede afspraken 64
• Start met ‘What’s in it for you’ 64
• Asynchrone voorbereiding 65
• Online pauzeren 65
• Stuur zuurstof naar het brein door te bewegen 66
5.3 THE FAIL OF THE WEEK 66
5.4 AAN DE SLAG 67

TOT SLOT 71
DANKWOORD 74
LITERATUUR 76
BIOGRAFIE 78

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        In het echt ben ik veel leuker