Lees verder
Marcolien Huybers is organisatieadviseur, coach en trainer. Zij houdt zich al ruim 25 jaar bezig met opleiden, begeleiden en trainen van mensen.
Meer over Marcolien HuybersHOE-boek voor de trainer
Een complete gids over leren, ontwerpen, begeleiden en zelfreflectie
Paperback Nederlands 2021 5e druk 9789462722583Samenvatting
Nu met blended leertrajecten en online trainen
Trainen is een fantastisch vak. Het is altijd anders en dat maakt het boeiend. Maar dat altijd anders zijn, maakt ok dat het niet zomaar vanzelf gaat. Dat je scherp moet blijven en jezelf moet blijven ontwikkelen.
Dit Hoe-boek voor de trainer helpt je daarbij. In deze herziene versie besteedt Marcolien meer aandacht aan online trainen. Welke tools zijn er? Wat maakt online leren en trainen anders en hoe zorg je voor een impactvol leertraject? Het Hoe-boek voor de trainer is een professioneel handboek voor trainers, boordevol theorie en uitleg over het trainersvak.
Bijzonder bruikbaar bij het ontwikkelen, voorbereiden en uitvoeren van een (online) training. Het boek gaat over jou als trainer: wat jou verbindt met het trainersvak, welke kwaliteiten jij inzet en hoe jij je als trainer ontwikkelt. Want het belangrijkste instrument, dat ben jij zelf.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Marcolien Huybers
Inhoudsopgave
Deel 1 Visies op leren
1 Leren en trainen 12
2 Hoe leren volwassenen? 17
3 Formeel en informeel leren 28
4 Hoe leert het brein? 31
5 De fixed mindset en de growth mindset 36
Deel 2 De trainer als ontwerper van leertrajecten
6 Inleiding: Hoe ontwerp je een leertraject? 42
7 Hoe onderzoek je de trainingsnoodzaak en de leerbehoefte? 45
8 Hoe formuleer je de leerdoelen? 48
9 Hoe analyseer je de beginsituatie? 56
10 Hoe kies je didactische werkvormen? 61
11 Hoe zet je hulpmiddelen in? 68
12 Hoe structureer je een trainingsprogramma? 74
13 Hoe evalueer je? 77
14 Hoe bevorder je transfer van het geleerde? 81
Deel 3 Blended leertrajecten en online trainen
15 Technologie en leren 88
16 Het ontwerpen van blended leertrajecten 94
17 De rol van de trainer bij blended leertrajecten 102
Deel 4 De trainer als procesbegeleider
18 Inleiding: De trainer als procesbegeleider 112
19 Hoe ga je om met communicatieniveaus? 119
20 Hoe herken je overdracht en tegenoverdracht in trainingen? 125
21 Hoe ga je om met de fases van groepsontwikkeling? 129
22 Hoe herken je weerstand en hoe ga je ermee om? 135
23 Hoe werk je met de Roos van Leary? 140
24 Hoe geef je feedback? 151
Deel 5 De trainer als begeleider van didactische werkvormen
25 Inleiding: Hoe begeleid je didactische werkvormen? 160
26 Hoe geef je een doceerles? 162
27 Hoe begeleid je een onderwijsleergesprek? 167
28 Hoe begeleid je een discussie? 170
29 Hoe werk je met een groepsopdracht? 173
30 Hoe begeleid je een rollenspel? 176
31 Hoe werk je met reviewing? 192
Deel 6 De trainer als persoon
32 Inleiding: De trainer als persoon 196
33 Hoe ontwikkel je je als trainer? 199
34 Hoe krijg je zicht op je competenties? 204
35 Hoe werk je met trainerskwadranten? 209
36 Hoe ga je om met je spanning? 213
37 Hoe gebruik je de RET? 218
38 Hoe werk je met mindfulness? 227
39 Hoe zet je intervisie in? 231
40 Hoe hanteer je jezelf als instrument? 237
Bijlagen
1 Vragen over leerbehoeftes 242
2 Het persoonlijk doelstellend gesprek 244
3 Schema rasteren 248
4 Blended leertraject 250
5 Terminologie online leren 255
6 Functionaliteiten bij videoconferencing 258
7 Overzicht van leerplatforms, software en social learning tools 260
8 Vragenlijst voor reviewing 263
9 Reviewing 265
10 Competentiescan voor trainers 266
11 Van start tot evaluatie, een aantal tips 272
12 Ontspanningsoefeningen 274
13 RET-oefenformulier 279
14 Meditatieoefening gericht op de ademhaling 280
15 Situgram: uw voorkeuren in het leren 283
Literatuur 289
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan